Ilmailufoorumi
Ilmailufoorumi => Yleisilmailu => Aiheen aloitti: JPK1990 - marraskuu 21, 2005, 18:32:22
Eli olen ihmetellyt että jos hävittäjässä on 2 peräkkäistä paikkaa niin voiko toinen ampua toisen ulos, ottaa ohjauksen itselleen, sammuttaa moottorin tai sähköt, tulittaa, tiputtaa pommeja, ampua ohjuksia jne. vai onko näissä tietynlaiset prioriteetit joilla sitten pelataan.
Jaa.....tuollainen asia ei tulekaan ihan joka päivä mieleen ultralla lentäessä. Rinnakkain istuttavassa mallissa sen kaverin voisi ehkä kyynärpäällä pukata ovesta ulos, mutta moottoria ei kannata ehkä kuitenkaan sammuttaa siinäkään vaiheessa.
Tuollaisiin kysymyksiin asiantuntijat löytyvät varmaankin jostain toisesta foorumista.....tai eihän sitä koskaan tiedä, voihan jollain lennonopettajalla tulla välillä tuollaisetkin aatokset mieleen....tiedä niistä!
...taitaa ny kummiski olla siten että jos kyllästyt kyytiläiseen ja ammut sen ulos niin kylmaar sä itte sille seuraa teet noin kymmenen millisekunnin päästä... ;D
Jos taas saat ammuttua pelkästään kaverin ulos niin eppäilen vahavasti njotta kyytikapine tykkää lievästi sanoen kyttyrää ja lakkaa toimimasta... pommikoneesta tuloo ittestä pommi, ja ohjaaja kerkiää vain huutaa vanhan totuuden; BANZAIIIIIIIIIIH ;)
tässä on lentäjä sanonu kaverilleen: -aidos!
KUVA POISTETTU
Lainaus käyttäjältä: JPK1990 - marraskuu 21, 2005, 21:54:01
tässä on lentäjä sanonu kaverilleen: -aidos!
(http://kotisivu.dnainternet.net/kaikjuk/cockpit.jpg)
Olettaisin vahvasti njotta kuomu on sanonu byebye... ;)
Selvästikin kuomu vain on irronnut. Istuin (heitto) näkyy olevan paikallaan.. ;)
Itse asiassa heittoistuin on nimenomaan lahtenyt. Jos katsotte tarkkaan, naette vain raamin, jossa istuin on ollut.
Kyseessa lienee Martin-Baker GRU-7, joka on nakojaan mjuljahtanut laidan yli.
Tassa koko laitos: http://www.ejectionsite.com/f14seat.htm
Lainaus käyttäjältä: Matti Rissanen - marraskuu 21, 2005, 23:10:48
Itse asiassa heittoistuin on nimenomaan lahtenyt. Jos katsotte tarkkaan, naette vain raamin, jossa istuin on ollut.
Kyseessa lienee Martin-Baker GRU-7, joka on nakojaan mjuljahtanut laidan yli.
Tassa koko laitos: http://www.ejectionsite.com/f14seat.htm
Hetkonen, meinaatko että ne voidaan laukaista erikseen?
Vähän tyyliin: Sori mutta mä haluan päästä lohduttamaan leskeä....tai.... rakas anoppi, haluaisitko nähdä tuon leijonalauman lähempää....
Tai lisäyksenä; hei, mikäs tää nappi oooooooon ;)
Voi myos olla SJU-17(V) Naval Aircrew Common Ejection Seat (NACES), jos malli on F-14D. Mina kun en tunnista
No, niin minakin luulin ja luin etta ne laukaistaan yhdessa. Ilmeisesti nain myos on. Mutta ei tuossa vain mitaan heittoistuinta nay! Olisikohan kyseessa a) uuden istuimen koeammunta(hassua vain etta kone kantaisi talloin ohjuksia), vai b) tekninen vika/erhe, vaiko c) inhimillinen erhe eli votsi.
Onko siellä ruutia penkin alla vai vetypulloja? ;D
Miten se penkki ei käänny vaan lentää suuninpiirtein suoraan ylös? Onko siinä jotkut tasapainotus raketit?
Se tekninen vika:
http://www.gallagher.com/ejection_seat/
Ei voi ampua pelkästään kaveria pois. Takaa voi kyllä karata yksinäänkin eli etupenkki ei lähde vaikka takaa kahvasta vetääkin. Jos taas edestä kiskastaan niin takapenkki lähtee aina mukana jos siinä joku istuu. Ja penkeissä on heittoputket jota myöten penkki menee ulos eikä osu mittaristoon tms. Rakettimoottorilla ammutaan pihalle elikkäs ruutiahan siellä.
no tota entäs miten kuulokepiuhat, happihommat ja semmoiset on suunnniteltu ulosammunta tilanteisiin? ja onko penkissä varjo? entäs "ukolla"? irtoaako "ukko" penkistä automaattisesti? miten varjon automaattinen laukaisu on suunniteltu jos tällaista on ja jos sitä esim. tajunnan menetyksen takia tarvitaan? ja vähän semmosta tietoo oon utelias.
Lainaus käyttäjältä: JPK1990 - joulukuu 10, 2005, 22:02:02
no tota entäs miten kuulokepiuhat, happihommat ja semmoiset on suunnniteltu ulosammunta tilanteisiin? ja onko penkissä varjo? entäs "ukolla"? irtoaako "ukko" penkistä automaattisesti? miten varjon automaattinen laukaisu on suunniteltu jos tällaista on ja jos sitä esim. tajunnan menetyksen takia tarvitaan? ja vähän semmosta tietoo oon utelias.
Laitanpa tähän omia kokemuksia noin 22 vuoden takaa, jolloin valtio järjesti ollessani nuori mies aktiviteettejä lentokonehuollon parissa. Ilmailuvoimien BAe Hawk Mk.51:n penkki on Martin-Bakerin Mk.10, tosin erilainen kuin brittiläisten käyttämä ainakin penkin yläosan suhteen.
Hawkin ohjaaja istuutuu penkkiin, jonka jälkeen penkistä tulevat 5-pistevyöt lukitaan keskuslukolla vatsan päältä. Siniset jalankiristysnauhat viedään säärten ulkopuolelta ja lukitaan ohjaamon lattiaan. Nauhat jätetään löysälle, sillä niissä on yhteen suuntaan toimiva kiristyslukko. Mikrofoni- ja happi- sekä g-housujen paineistusliitin (vihreä noin 3x15 cm kokoinen eloksoidusta alumiinista tehty liitin), jossa on kahva kiinnitetään istuimen vasemmalla sivulla olevaan pesäänsä.
Koska etuohjaamo on pääohjaamo, on siellä valintavipu, jolla voidaan takapenkki kytkeä toimimaan etupenkin aktivoitumisen yhteydessä. Tällöin voi koneen päällikkö laukaista samalla kertaa myös takaohjaamon penkin tilanteen niin vaatiessa. Yhteislaukaisussa takapenkki lähtee ensin ja etupenkki 0,5 sekunnin viiveellä. Näiden lisäksi penkin alaosassa olevat ajomoottorit on kallistettu niin, että penkit kaartavat lentosuunnassa katsottuna eri suuntiin, penkit siis erkanevat.
Lenkin laukaisu tapahtuu jalkojen välissä olevalla kumipäällysteisellä lenkillä. Laukaistaessa tapahtuu useita asioita yhtäaikaa, sillä siinä on kaikenkaikkiaan 11 ruutipanosta joilla on oma funktionsa. Ensiksi toimii istuimen sisällä pystysuunnassa olevan teleskooppiputken sisällä oleva 1. ajopanos. Paineen kasvaessa teleskooppiputki pyrkii ojentautumaan täyteen pituuteensä ja putken yläosasta riippuva penkki lähtee nousemaan ylöspäin. Muistaakseni ulomainen teleskooppiputki toimii samalla ohjurina kun penkkiä säädetään korkeussuunnassa sähkömoottorilla. Samalla laukeaa olkavöiden kiristysjärjestelmä; ruutipanoksen kaasut ohjataan pieneen turbiiniin, joka vetää vöiden yläpäätä kireämmälle. Kun penkki on noussut noin 1/2 cm tapaa penkin sivussa oleva olake kuomun raamissa olevaan kytkimeen, joka taas sytyttää kuomussa olevan pyrolangan: kuomu räjähtää tiehensä.
Samalla kun teleskooppiputki jatkaa ojentautumistaan alkavat jalkojen kiristysnauhat kiristyä ja ne vetävät sääret kiinni penkin jalkaosaan. Näin estetään se, että jalat leikkautuisivat mittaritaulun reunaan ja toisaalta se, että ohjaajan tullessa vapaaseen virtaukseen ohjaamon ulkopuolelle estetään jalkojen väkivaltainen riuhtaisu ulospäin ilmavirrassa. Kun putki on ojentautunut tarpeeksi on sen sisällä oleva teräsvaijeri kiristynyt (toinen pää koneen rungossa, toinen penkin yläpäässä kiinni), sytyttää tämä varsinaisen penkin rakettimoottorin ja tässä vaiheessa muistaakseni kiihtyvyys on kaikkein suurimmillaan. Teleskooppi ojentautuu täyteen pituuteensa (penkki kokonaan ohjaamon ulkopuolella), yläkiinnitys räjäytetään irti ja penkki kaartaa pois koneen keskilinjalta.
Kun rakettimoottori on palanut loppuun, syttyy penkin vakauttajavarjon panos ja ampuu pienen vakauttajavarjon penkin yläosasta ulos, jotta penkki pudotessaan stabiloituisi putoamaan oikein päin. Penkkin barostaattinen anturi päättelee, onko penkki yli vai ali 3 km korkeudessa. Mikäli yli, kytkeytyy penkissä oleva 1 litran varahappipullo penkin happijärjestelmään ja syöttää 100% happea istujan maskiin. Mikäli korkeus on taas ali, syttyy taas ruutipanos, irroittaa ohjaajan laskuvarjoineen istuimen valjasjärjestelmästä ja laukaisee monitoimiliittimen irti.
Samalla syttyy toinen ruutipanos, joka turbiinin avulla kiristää leveähkön vyön, joka on alapäästää kiinni istuinosan etureunassa ja yläpäästään selkänojan yläosassa hartioiden kohdalla. Kiristyvä vyö siis "heittää" istujan pois penkistä ja vapauttaa ensin pelastusvarjon aputatin, joka vetää taas pääkuvun ulos ja varjo aukeaa kokonaisuudessaan. Kun ohjaaja irtautuu penkistä seuraa istuinosan sisällä oleva pelastuspakkaus ohjaajaa noin 3-4 m pituisen nauhan päässä. Nauha on kiinni ohjaajan valjasjärjestelmässä ja varjon ollessa auki roikkuu mainitun verran ohjaaja alapuolella.
Lopuksi ohjaajan tehtäväksi jää pinnalle päästyään irroittaa varjo joko kuvun irtipäästöllä tai valjaista. Ensimmäinen on erityisen tärkeää veteen laskeuduttaessa ja alapuolella roikkuva pelatuspakkaus auttaa korkeuden arvioinnissa osuessaan ensin veteen. Pelastuspakkauksessa on sitten kumivene, pelastautumistarvikkeita ja muonaa.
Asian paremmin muistava tai tunteva korjatkoon.
Edit: olipas paljon kirjoitusvirheitä.
Lainaus käyttäjältä: Jouni Laukkanen - joulukuu 10, 2005, 23:33:55Asian paremmin muistava tai tunteva korkatkoon.
No enpäs korkkaa ;D, kun en muista, mutta toteanpa vain, että on sinulla Jouni oltava ilmiömäinen muisti, jos tuon kaiken selostamasi muistat vielä näin kahden vuosikymmenen takaa. Siitä on jo melkein yhtä kauan, kun itsekin askartelin ilmailuvoimissa apumeisselinä, mutta suurin osa teknisistä yksityiskohdista on jo aikapäiviä sitten unohtunut. Ja paljon siitä, mitä vielä muistan, on sellaista, että sen kernaasti unohtaisin >:(
oho :o aika monimutkainen juttu ;D
Siitä siten hakemaan vapaaehtoisena ilmavoimien mekaanikko kurssille, alkaa ilmailun salat aukeamaan.
Enemmän tai vähemmän ohjattua toimintaa, jossa ei varmasti ole vapaa-ajan ongelmia.
Off topic: Mistä tulikin mieleen, arvatkaapa vain kuinka paljon etäisyyden arviointi (stereonäkö) keskimäärin vaihtelee päivänvalon ja hämärän välillä? Yö-VFR - lentäjille muuten ihan hyödyllinen tieto.
Itse syyllistyin Suurimpaan Syntiin, eli ilma-alusten alasampumisen harjoitteluun :o
Kunpa sotilaskentiltä lentävät matkustajat tietäisivät, kuinka paljon juuri Sinun koneeseesi tehdään suuntausharjoituksia tyhjillä aseilla kassun pihalta... veikkaisin että joku prosentti siirtyisi valtion rautateille. Parempi kun vaikenen nyt ;)
kerään vaan tietoa omaa konettani varten ja jos siinä on suihkumoottori(t) niin kyllä siinä varmaan heittoistuinkin pitää olla.
Lainaus käyttäjältä: JPK1990 - joulukuu 11, 2005, 18:21:48
kerään vaan tietoa omaa konettani varten ja jos siinä on suihkumoottori(t) niin kyllä siinä varmaan heittoistuinkin pitää olla.
Kun Ansis valittaa, että tällä foorumilla ei suhtauduta positiivisesti uusiin keksintöihin ja ilmailun kehittämiseen.
Kysyn vain uteliaana, että betonistako aiot sen tehdä? ;-).
Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - joulukuu 11, 2005, 18:44:02
Lainaus käyttäjältä: JPK1990 - joulukuu 11, 2005, 18:21:48
kerään vaan tietoa omaa konettani varten ja jos siinä on suihkumoottori(t) niin kyllä siinä varmaan heittoistuinkin pitää olla.
Kun Ansis valittaa, että tällä foorumilla ei suhtauduta positiivisesti uusiin keksintöihin ja ilmailun kehittämiseen.
Kysyn vain uteliaana, että betonistako aiot sen tehdä? ;-).
;D en... vaan hiilikuitu ja/tai kevlar hybtoniitti lujitteella, pitäis eka vähän repästä muutama satatuhatta jostakin.
Komposiittimateriaaleista tehty suihkukone onkin sopiva projekti ensimmäiseksi rakennustyöksi ;-), (sarkasmi on muuten vaikea huumorin muoto).
Suosittelisin kuitenkin, että tutustuisit ilmailuun harrasteena ensin vaikka purjelento- tai ultrakurssin muodossa ja sitten kun ikä, koulutus, kokemus ja rahat riittävät, katsot minkälaisen laitteen rakentamisen rahkeet kestävät.
Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - joulukuu 11, 2005, 19:09:55
Suosittelisin kuitenkin, että tutustuisit ilmailuun harrasteena ensin vaikka purjelento- tai ultrakurssin muodossa ja sitten kun ikä, koulutus, kokemus ja rahat riittävät, katsot minkälaisen laitteen rakentamisen rahkeet kestävät.
Samaa suosittelen minäkin, mutta eikö ole kuitenkin upeaa, että jollakulla on vielä noita unelmia :thumbsup: On tässä eräät muutkin kuvitelleet tekevänsä vaikka mitä, varsinkin sitten kun ollaan jo isoja :-[
Lainaa
Samaa suosittelen minäkin, mutta eikö ole kuitenkin upeaa, että jollakulla on vielä noita unelmia. On tässä eräät muutkin kuvitelleet tekevänsä vaikka mitä, varsinkin sitten kun ollaan jo isoja.
Lainaa
On niitä insinööreilläkin "kosteita päiväunia", katso vaikka: http://www.moller.com/skycar/
Komposiitti = Kahden tai useamman aineen yhdiste, jossa aineet toimivat yhdessä, mutta eivät ole liuenneina toisiinsa!
Eli kyllä se teräsbetonikin on komposiittimateriaalia, tosin en äkkiseltään osaa mainita yhtään LENTÄVÄÄ konetta, joka olisi näin rakennettu!
Joskus uutena ollessa laminoitiin auton lattiassa olevia reikiä umpeen (talvella) märillä sanomalehdillä. Katsastaja löi leiman ja meno jatkui. Komposiittirakennetta se oli sekin korjaus.
Vain mielikuvitus on rajana ja joskus myös rahanpuute!
Kun olet saanut xperimentalin valmiiksi, niin laskeutumisnmaksut voi olla hyvinkin kovaa luokkaa, kuulin eilen eräältä Duxworthin kävijältä tietoa euroopan hintatasosta.
Tyyppihyväksytty ja hushkitillä varustettu muistaakseni satasen ja tyyppihyväksymätön ilman mitään "virallisia" (lue kalliita) dokuja 700?. Kenttää en enää muista, mutta alkaa euroopan vierasvenesatamien hinnoittelu kuulostaa kohtuullislta. Niissä kun on käytettävissä vielä suihku ja pesukone...
Lainaus käyttäjältä: Matti Rissanen - joulukuu 11, 2005, 13:02:14
Off topic: Mistä tulikin mieleen, arvatkaapa vain kuinka paljon etäisyyden arviointi (stereonäkö) keskimäärin vaihtelee päivänvalon ja hämärän välillä? Yö-VFR - lentäjille muuten ihan hyödyllinen tieto.
Arvaan että 66,3 %, silloin pilkkopimeään jää varaa vielä 33,7 %.
oisko kenelläkään kuvia noista jalkanaruista että saisin jonkinlaisen käsityksen että millasii ne on?
Lainaus käyttäjältä: Mikko Suokas - joulukuu 11, 2005, 19:30:49
Samaa suosittelen minäkin, mutta eikö ole kuitenkin upeaa, että jollakulla on vielä noita unelmia :thumbsup: On tässä eräät muutkin kuvitelleet tekevänsä vaikka mitä, varsinkin sitten kun ollaan jo isoja :-[
Itselläkin oli unelmia ennen kuin ne tuhottiin koska ne olivat kaikkien mielestä täysin "mahdottomia".
Olen haalinut niitä vähäsen sittemmin takaisin. Haaveilin aikoinaan (alle kouluikäisenä) mm. lentokonetehtaasta ja muusta sellaisesta mitä Burt Rutan on toteuttanut käytännössä ja sittemmin ympäristön
painostuksesta tulin luulleeksi että lentokoneen rakentaminen itsenäisesti on täysin
mahdotonta ja se olikin poliittisesti korrekti totuus eli lentokonejuttujen ajatteleminekin oli ympäristön mielestä "ihan tyhmää" ja suun aukaisusta väärässä paikassa seurasi vaan koulukiusaamista, kunnes sitten aikuisena paljon myöhemmin surffasin netissä ja hämmästyin että jotkut oikeasti rakentavat koneita itse, osuin muistaakseni Xcor:in sivulle jossa oli Ez-Rocket (eli raketti-Long-Ez). Siitä sitten selvittelin että kuka sellaisen Long-Ez:n on suunnitellut. Sitten löytyi Burt Rutan, Scaled Composites, levennetyt Long-Ez derivatiivit (mm. Cozy ja Velocity) jne.
Ja tässä minä nyt laminoin canardikonetta. Ei kannata täysin haudata unelmiaan, mutta realismin nimessä voi aloittaa
jostakin kohtuullisesta askeleesta jonka voi ottaa ja sen jälkeen sitten voi ottaa seuraavan. Kukin askel kannattaa ottaa niin että joutuu ylittämään itsensä sitä tavoitellessaan, sillä tavalla voi edistyä, muuten jauhaa paikallaan.
Niin se Burt Rutankin on tehnyt, ei hän aloittanut SpaceShipTwo:sta uraansa. Hän aloitti lennokeista.
Ja kannattaa koulussa olla ahkera jotta ei jää keskiarvosta kiinni lukioon ja sitten teknilliseen korkeakouluun pääsy jossa lentokonetekniikkaa voi opiskella.
Joskus minäkin pienenä ajattelin että ei lentäminen kannata jos ei ole vähintään suihkumoottori ja mielellään rakettimoottori, mutta kuitenkin päädyin isona aloittamaan ultrakurssista... Niin se menee.
Lainaus käyttäjältä: JPK1990 - heinäkuu 23, 2006, 00:03:30
oisko kenelläkään kuvia noista jalkanaruista että saisin jonkinlaisen käsityksen että millasii ne on?
Tuossa noi siniset remmit. (http://www.martin-baker.com/images/eject_mk10l_lg.jpg)
Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - joulukuu 11, 2005, 18:44:02
Kysyn vain uteliaana, että betonistako aiot sen tehdä? ;-).
Eikös tämä betonikone-ajatus käsittänyt aikoinaan ihan sarjatuotantoakin? ;D
30 isompaa ja 170 pienempää ;-)
ehkä tuo hybtoniitti meni vähän yli, mutta jos se ei ole paljoa tavan hartseja kalliimpaa niin jesbox.