Ilmailufoorumi
Ilmailufoorumi => Experimental => Moottorit => Aiheen aloitti: Kari Aspiola - helmikuu 25, 2003, 09:51:07
On ihan hyvä, että ihmisillä riittää kokeilunhalua muutella moottoreiden rakenteita. Ja uskoa, että laite toimii sen jälkeen vähintäänkin yhtä hyvin kuin ennen muutoksia. - Jäitä hattuun!! Mäntämoottori on yli sadan vuoden ikäinen tuote ja sitä on kehitelty hartaasti ja myöskin isolla rahalla ja yrittäjiä on ollut vuosien varrella monia.
Mäntämoottorilla on siis yli sadan vuoden kehityshistoria takanaan ja suurin osa eri kehittelymalleista on joutunut tekniikan historian suureen romukoppaan. Yleisemmin tunnetaan vain ne onnistuneet versiot.
Mäntämoottoria ei kuitenkaan ole vielä läheskään loppuun asti kehitetty. Ajatellaan vaikkapa nelitahtisen venttiilien ohjausta. Honda ja BMW ovat kovasti yrittäneet rakentaa venttiileille säädettävää ajoitusta. Heidän ratkaisunsa ovat mekaanisia ja monimutkaisia. Kehittelyn alla on ollut noin 10 vuoden ajan sähkömekaaninen yksittäisen venttiilin käyttölaite. Ei ole kukaan vielä onnistunut sellaista sarjatuotantoon saattamaan.
Mutta kun joku siinä onnistuu, se mullistaa nelitahtarin oikein kunnolla. Voidaan samantien heittää romukoppaan nokka-akselit ja kaasuläpät. Jokaista venttiiliä erikseen ohjaa sama moottorin ohjausprosessori (ECU) kuin nykyisin sytytystä ja polttoaine suuttimia.
Tässä vaiheessa moottorin vääntökäyrät näyttävät hyvin erilaisilta kuin nykyään. Ei tarvitse hakea moottorin eri ominaisuuksien välisiä kompromisseja niinkuin nyt. Vaan moottorin toiminta voidaan optimoida koko kierrosalueen kattavasti.
Mutta näitä odotellessa voi olemassa olevia moottoreita parannella maltillisemmin konstein. Kuten pienentämällä tehtaan toleransseja, tasapainotusten, välysten ja sovitusten suhteen. Ja käyttämällä jo toimiviksi todettuja muutososia ja sarjoja, kuten parempilaatuisia mäntiä yms.
Tekniikan museot ovat myös hyviä "opiskelukohteita" sieltä saa jonkinmoisen käsityksen siitä, mitä on jo kokeiltu aikaisemmin.
Jos nyt joku välttämättä haluaa keksiä uutta ruutia ja kokeilla siipiään moottorinrakennuksen alalla. Niin tänäpäivänä on työstökoneet sekä viisaita, että tehokkaita.
Miksei sitten valita tarkoitukseen sopivat palikat olemassa olevista moottoreista ja tehdään kampikammio koneistamalla yhdestä jöötistä. 3D-mallinnusohjelmilla voi rakentaa toimivan moottorikokoonpanon bittiavaruudessa ilman fyysisten osien sovittelua. Ja 3D-mallit voi taas suoraan soveltaa työstöohjelmiksi.
Ihan vaan viiden pisteen vihjeeksi kiinnostuneille.
Hei!
Auttakaa pöljää.
Voiko(kannattaako) hitaahkoon työntöpotkurilla lentävään ultraan heittää ilmajäähdytteistä moottoria? Teholuokka 35-50 höpöä.
Matti
Moro
kyllä,jos se on puhallinjäähdytteinen.
katsokaapa huviksenne www.kentauro.com (http://www.kentauro.com)
LainaaMoro
kyllä,jos se on puhallinjäähdytteinen.
katsokaapa huviksenne www.kentauro.com/
Niin ja ilmallahan ne nestejäähdytteisetkin moottorit loppujen lopuksi jäähtyvät!