Ilmailufoorumi

Ilmailufoorumi => Experimental => Moottorit => Aiheen aloitti: Stiffy - helmikuu 14, 2003, 13:52:31

Otsikko: 4-t V-twin Ultraan?
Kirjoitti: Stiffy - helmikuu 14, 2003, 13:52:31
Tervehdys kaikille!
Onkohan kukaan miettinyt Harley -moottorin käyttöä lentokoneessa Karhumäen veljesten jälkeen? Minulla on menneisyys prätkäpiireissä ja sitä myötä on jenkkipyörien tekniikka käynyt melko tutuksi. Tämän vuoksi olen miettinyt mahdollisuutta käyttää HD:n 1340cc evoluutiomoottoria lentokoneen voimanlähteenä. Moottorissa on nimittäin muutama piirre, joka puoltaisi asiaa.
Moottori on jo vakiona alavääntöinen ja tehokierrosluku asettuisi tässä mielessä melko mukavalle alueelle. Koneeseen saa ruiskujärjestelmiä, magneettoja, kansia tuplatulpille yms. ja kaikki on "hyllytavaraa". Kaiken maailman viritysosaa on saatavana, joilla moottorin ominaisuuksia voi muuttaa lähes rajattomasti. Katuliikenteessä ei nykyisin 100hp Harley ole enää edes harvinainen. Osien hintakaan ei ole aivan älytön, ainakaan ilmailumoottoreiden palikoihin verrattuna. Ultrakäytössä moottorin paino saattaa tosin muodostua ongelmaksi.
Itselläni asia on vasta ihan suunnittelun alkuvaiheissa enkä tunne alan määräyksiä tai vaatimuksia erityisen hyvin. Mitä tarkalleen ottaen vaatii, että tyypittämättömän moottorin saa heittää koneen nokalle? Kannattaako moista edes haaveilla, jos aikoo rakentaa yksityihenkilönä ja pienellä budjetilla jonkinmoisen patjapussin?
Timppa
Otsikko: 4-t V-twin Ultraan?
Kirjoitti: Aki Suokas - helmikuu 15, 2003, 17:31:58
LainaaTervehdys kaikille!
Onkohan kukaan miettinyt Harley -moottorin käyttöä lentokoneessa Karhumäen veljesten jälkeen? Minulla on menneisyys prätkäpiireissä ja sitä myötä on jenkkipyörien tekniikka käynyt melko tutuksi. Tämän vuoksi olen miettinyt mahdollisuutta käyttää HD:n 1340cc evoluutiomoottoria lentokoneen voimanlähteenä. Moottorissa on nimittäin muutama piirre, joka puoltaisi asiaa.
Moottori on jo vakiona alavääntöinen ja tehokierrosluku asettuisi tässä mielessä melko mukavalle alueelle. Koneeseen saa ruiskujärjestelmiä, magneettoja, kansia tuplatulpille yms. ja kaikki on "hyllytavaraa". Kaiken maailman viritysosaa on saatavana, joilla moottorin ominaisuuksia voi muuttaa lähes rajattomasti. Katuliikenteessä ei nykyisin 100hp Harley ole enää edes harvinainen. Osien hintakaan ei ole aivan älytön, ainakaan ilmailumoottoreiden palikoihin verrattuna. Ultrakäytössä moottorin paino saattaa tosin muodostua ongelmaksi.
Itselläni asia on vasta ihan suunnittelun alkuvaiheissa enkä tunne alan määräyksiä tai vaatimuksia erityisen hyvin. Mitä tarkalleen ottaen vaatii, että tyypittämättömän moottorin saa heittää koneen nokalle? Kannattaako moista edes haaveilla, jos aikoo rakentaa yksityihenkilönä ja pienellä budjetilla jonkinmoisen patjapussin?
Timppa
peruskysymys, joka kannattaa selvittää ihan ensin on moottorin paino.
Jos se näyttää lupaavalta, niin mikä ettei.
Väännökkyydellä ei paljon merkitystä, kun moottori pyörittää potkuria. Potkurin imemä teho kun on suhteessa pyörimisnopeuden kolmanteen (3) potenssiin. Kierrosten tuplaus edellyttää 8x tehoa. Teho on ainoa millä merkitystä ja millä kierrosluvulla se syntyy.

Kun teet itselle moottoria, ei asiaan viranomaiset aseta rajoituksia.
Terve järki tai/ja rakennustyön valvoja voivat kyllä luoda niitä.

Otsikko: 4-t V-twin Ultraan?
Kirjoitti: Kari Aspiola - maaliskuu 03, 2005, 08:50:46
Täältä löytyy pari valmista lentovoimalaitepakettia prätkien 2-syl moottoreista väsättyjä.

Harrikka:  www.hog-air.com    


Bemari:  www.takeoff-ul.de
Otsikko: 4-t V-twin Ultraan?
Kirjoitti: Simo Piiroinen - maaliskuu 04, 2005, 16:39:51
LainaaTämän vuoksi olen miettinyt mahdollisuutta käyttää HD:n 1340cc evoluutiomoottoria lentokoneen voimanlähteenä.
Yhdellä tutullani on melko uusi evo-HD. Sitä on viritelty tehdaspalikoilla niin, että dynamometrissä lähti 88 hp takapyörästä. Kun kokeilimme,
paljonko ko. HD kulkee, moottori puski melkoisen määrän öljyä pihalle. Moinen kokeilu vastannee lentokoneen starttia, eli jokunen minuutti
täydellä teholla. Moottorin kierrosluku pysyi koko ajan sallitulla alueella. En tiedä, aiheutuiko öljyvuoto moottorin rakenteesta vai öljysumpun
sijainnista.  

Simo
 
Otsikko: 4-t V-twin Ultraan?
Kirjoitti: Ansis - maaliskuu 04, 2005, 17:21:32
Mitä se sitten kulki?


Noissa moottoreissa on pirullinen tehtävä sopivan huohotuksen järjestäminen, lättäpäätä viritettäessä on tehtävä huohotusluistiin ajoitusmuutos jne. Evo konettakaan en kauheasti tunne.
Moslerin 2 pyttyisen toimiva huohotin on kanssa melko kinkkinen tehtävä, Kaiu viissiin kehitteli lähimmäksi täydellistä osuneen version.
Menee muuten kampikammio höyryjen pumppaukseen jonkin verran tehoa hukkaan alle 4 sylinterisissä moottoreissa, tai  sitten ne tärisee niin pirusti että taas tarvitaan tasapainoakseli tehoa syömään ja painoa lisäämään.
Kyl se turpiini ois heno peli :rolleyes:

Oma veikkaus öljypakoon: Kiinalainen Custom Cromen huohotin.
Otsikko: 4-t V-twin Ultraan?
Kirjoitti: Simo Piiroinen - maaliskuu 04, 2005, 18:43:57
LainaaMitä se sitten kulki?
Ei nyt sentään kahtasataa, mutta vajaat 190 km/h ( tietenkin suljetulla alueella tai ainakin muistaakseni Suomen rajojen ulkopuolella :-)
Itse kokeilin ko. HD:tä ( Dyna-malli ), enkä olisi uskaltanut ajaa yli 120 km/h ( ne ajo-ominaisuudet ovat nimittäin pysyneet sen vanhan
lättäpään tasolla ).  
 
Simo
 
Otsikko: 4-t V-twin Ultraan?
Kirjoitti: Markku Hiedanpää - maaliskuu 04, 2005, 21:53:23
LainaaKyl se turpiini ois heno peli
Mitä turhaan turbiinilla, jetti se vasta peli olisi ;-) kts: http://www.microjeteng.com/jetbug_pics.html (http://www.microjeteng.com/jetbug_pics.html)
Otsikko: 4-t V-twin Ultraan?
Kirjoitti: Kari Talvio - maaliskuu 05, 2005, 01:00:04
Markku Hiedanpää kirjoitti: Mitä turhaan turbiinilla, jetti se vasta peli olisi ;-) kts: http://www.microjeteng.com/jetbug_pics.html (http://www.microjeteng.com/jetbug_pics.html)

Heh heh, tuota voitaneen kutsua aika villiksi vehkeeksi, kaikkea ne kehittelevätkin.
Minkähänlaisilla tehoilla tuo laite mahtaa olla ja voiko niitä tehoja kuinka paljon liitimen kanssa käyttää? niin ja kuinkahan pitkiä "puhallushetkiä" voi pitää ?
Otsikko: 4-t V-twin Ultraan?
Kirjoitti: Tuomas Kuosmanen - maaliskuu 05, 2005, 01:15:38
LainaaMarkku Hiedanpää kirjoitti: Mitä turhaan turbiinilla, jetti se vasta peli olisi ;-) kts: http://www.microjeteng.com/jetbug_pics.html (http://www.microjeteng.com/jetbug_pics.html)

Heh heh, tuota voitaneen kutsua aika villiksi vehkeeksi, kaikkea ne kehittelevätkin.
Minkähänlaisilla tehoilla tuo laite mahtaa olla ja voiko niitä tehoja kuinka paljon liitimen kanssa käyttää? niin ja kuinkahan pitkiä "puhallushetkiä" voi pitää ?
Noihan on nuita jettilennokkien turbiineja.

Tämmöistä vain kehiin:

http://www.amtjets.com/gallery_real_plain.html (http://www.amtjets.com/gallery_real_plain.html)

;)

//Tuomas
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod