LainaaOlisi hienoa jos kirjoitat myös oikean nimesi, tässä foorumissa esiinnymme aina myös oikeilla nimillä"
Lainaus käyttäjältä: Toma - elokuu 16, 2005, 21:25:13
Ollaan juuri EUT:ssä väsäämässä tapaa millä voi raportoida anonyymisti (jos näin haluaa) tai nimellä vaikka sattuneista vaaratilanteesta jotta muut voivat ottaa niistä oppia sekä välttämään samankaltaisiin tilanteisiin joutumista.
Lainaus käyttäjältä: Jari Lanteri - elokuu 17, 2005, 12:52:11Ei laskuvarjo-vaaratilanne raporttiakaan tehdä nimettömänä, kyllä siinä on aina nimi ja allekirjoitus.
Tuossa vielä linkki pdf-lomakkeeseen, mistä Miuku puhuu, niin näkyy ilmoituksen sisältö (vapaamuotoinenkin on sallittu):
Pointtina oli ymmärtääkseni laskuvarjotoimikunnan vastaavan ([url]http://www.ilmailuliitto.fi/easydata/customers/ilmailuliitto/files/laskuvarjoktk/vaaratilanneraportti_02_tayt.pdf (http://www.ilmailuliitto.fi/easydata/customers/ilmailuliitto/files/laskuvarjoktk/vaaratilanneraportti_02_tayt.pdf)) on-line -lomakkeen (vastaa GEN M1-4) aikaansaanti, jolloin sattuneet tapaukset voisi anonymiteetin rohkaisemana tuoda blogityyppisesti kaikkien nähtäville ja opittaviksi pienemmällä viiveellä ja vaivalla kuin mitä GEN M1-4 mahdollistaa.
Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - elokuu 17, 2005, 15:48:17
Ei laskuvarjo-vaaratilanne raporttiakaan tehdä nimettömänä, kyllä siinä on aina nimi ja allekirjoitus.
En voi käsittää sitä että ilmailussa ja varsinkaan turvallisuusasioissa "täytyisi" jostain syystä esiintyä nimettömänä jotta voitaisiin puhua "tapahtumista". Jos jollekkin tämä on kynnyskysymys, niin hän on todella valinnut väärän harrastuksen!
Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - elokuu 17, 2005, 12:08:48
? :-O käsittääksen tälläinen ilmoituskanava on jo olemassa ja sen käyttäminen on jopa ilmailulain edellyttämää, kts: http://www.lentoturvallisuushallinto.fi/julkaisut/FI/ilmailumaaraykset/pdf/imt/gen/m/gem1_04.pdf
Ei pidä keksiä mitään sellaista joka vähentää GEN M1-4 mukaisen vaaratilanneilmoituksen käyttämistä ja vesittää asiat nimettömäksi itsensäkehumiseksi. Pientä harkintaa EUT, kiitos!
Lainaus käyttäjältä: Jouni Laukkanen - elokuu 17, 2005, 18:25:01
Aivan kuten Jari tuossa yllä kertoikin, virallisen raportointijärjestelmän heikkous on se, ettei tapahtunut tulee sillä tavoin yleiseen tietoon kuten esimerkiksi teknisen puolen raporttien kanssa menetellään. Toiveissa onkin, että GEN M1-4:n täyttämisen OHELLA tapahtunut kerrotaan myös tässä anonyymissä järjestelmässä.
Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - elokuu 17, 2005, 20:30:21Tulemme käyttämään aivan taatusti virallista tietä saatua aineistoa, jos se vain on mahdollista ja julkaisemme sen mielellään.
Jos liitto haluaa lentoturvallisuushallinnolta yhteenvetoja sen keräämistä ultrailmailun vaaratilanteista julkaistaakseen sen omilla kanavillaan ja edistääkseen lentoturvallisuutta, niin tuskin Lentoturvallisuushallinnolla on mitään sitä vastaan, viittaan vain aiemmin keskustelualueella jakamaani tietoon, kts:
Kannattaisi ensin käyttää ja hyödyntää olemassa olevia järjestelmiä kuin keksiä uusia.
Ilma-alusten ollessa kyseessä ICAO edellyttää ilmailuviranomaisen keräävän, analysoivan ja tiedottavan vaaratilanteista ja vaurioista. Nyt liiton kannattaisi miettiä haluaako se hyödyntää tätä tietoa ja missä muodossa (vaikka kuinka anonyyminä) ja sen jälkeen pyytää sen toimittamista liitolle lentoturvallisuuden edistämistarkoituksessa. Jos tähän tietoon sitten lisätään selvästi erillisenä "malmilta kuultua" niin mikä ettei, kun vain pysytään asiassa.
LainaaJos liitto haluaa lentoturvallisuushallinnolta yhteenvetoja sen keräämistä ultrailmailun vaaratilanteista julkaistaakseen sen omilla kanavillaan ja edistääkseen lentoturvallisuutta, niin tuskin Lentoturvallisuushallinnolla on mitään sitä vastaan...
Lainaus käyttäjältä: Lauri Lounasheimo - elokuu 18, 2005, 03:35:13
Nyt on vaan niin, että kun kentän reunalla kukin joutuu tulkitsemaan jotain tapahtunutta: onko ilmoituksen arvoinen vai ei, niin mieluummin ei. Varsinkin kun siitä kupongin täyttämisestä ei ole ko. lentäjälle ole mitään hyötyä. Sinne ne hukkuu ikiajoiksi, turhanpäiväistä touhua.
Jotain tarttis tehdä laitoksessakin, että lentäjät alkaisivat suhtautua tilanneilmotuksiin kuten VFR-yöhön: jos en ole varma, niin täytän.
Lainaus käyttäjältä: Lauri Lounasheimo - elokuu 18, 2005, 03:35:13
Hei hyvät lentoihmiset
Onko missään koottuna sinne laitokseen tehdyt lentoturvallisuusilmoitukset?
En löytänyt verkkosivuiltanne.
Haluaisin selata millaisia tapahtumia on saattunut joillekin tietyn tyyppisille ultrille, noin oppimismielessä.
Lainaus käyttäjältä: pimattil - elokuu 19, 2005, 07:58:39
Ja sanalla vielä tuosta EUT:n raportointijärjestelmästä. Ehkä siinä raportissa olisi hyvä olla täppä, johon voisi laittaa onko asiasta tehty virallinen ilmoitus vai ei. Tämän täpän merkitys ei siis tietenkään olisi vähentää sitä anonyymitettiä, vaan pikemminkin vähentää päällekkäisyyksiä lukiessaan virallisia ja tätä EUT:n listaa. Voisi helpommin "tunnistaa" kun on kyse samasta raportista molemmissa paikoissa.
Lainaus käyttäjältä: Harri Heikkilä - elokuu 19, 2005, 10:24:05
Sen sijaan se minkä näen tarpeellisena on, että nykyisin olemassaolevaa vaaratilanneraportointijärjestelmää promotoitaisiin vahvemmin. Lisäksi tarvittaisiin selkeämpi takaisinkytkentä. Nykyisin taitaa olla niin, että suurimmasta osasta tehtyjä vaaratilanneraportteja ei kukaan enää kuule yhtään mitään sen jälkeen kun se on faksattu LTH:oon? Tämä on ehdottomasti huono. Olisiko mahdollista, että olisi olemassa vaikka EUT:n alainen elin (vrt. laskuvarjoharrastajien järjestelmä), joka saisi esim. ultria koskevat vaaratilanneraportit käsiteltäväkseen ja joka tekisi niistä yhteenvetoja ja kertoisi tapahtuneista vaaratilanteista, trendeistä jne. harrastajille?
Lainaus käyttäjältä: tuomoh - elokuu 26, 2005, 00:30:33
Mielestäni koulutuksessa on vaarallinen musta aukko. Tämän aukon sitten täyttävät satusedät kauhuskenaarioillaan. Voi vain kuvitella tilannetta, jossa harrastelija lentää vahingossa pilveen ja ainoa "varma" tieto on 45 sekunnin elinaika! Toiminta ei varmaan ole kovin rationaalista, tieto vahvistaisi varmaan tässä tapauksessa itseään.
Lainaus käyttäjältä: Juho - elokuu 26, 2005, 10:32:48
Kyllähän jonkinlaisia perusohjeita voisi koulutuksessakin antaa, jolla saadaan sille pilotille edes jonkinlaisia selviytymismahdollisuuksia jouduttaessa esim. sään vuoksi ongelmiin. Sehän on sama, jos autokoulunopettaja ei kertoisi ajokokelaalle, kuinka yrittää selvitä jouduttaessa liukkalla tiellä sivuluisuun.
Lainaus käyttäjältä: Jouni Laukkanen - elokuu 17, 2005, 18:25:01Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - elokuu 17, 2005, 12:08:48
? :-O käsittääksen tälläinen ilmoituskanava on jo olemassa ja sen käyttäminen on jopa ilmailulain edellyttämää, kts: http://www.lentoturvallisuushallinto.fi/julkaisut/FI/ilmailumaaraykset/pdf/imt/gen/m/gem1_04.pdf
Ei pidä keksiä mitään sellaista joka vähentää GEN M1-4 mukaisen vaaratilanneilmoituksen käyttämistä ja vesittää asiat nimettömäksi itsensäkehumiseksi. Pientä harkintaa EUT, kiitos!
EUT:ssa kaavailtua järjestelmää ei ole tarkoitettu GEN M1-4 kaltaiseksi järjestelmäksi. Sellaiseen ei tulla edes vihjaamaan ja raportointisivun yhteydessä kehotetaan tekemään määräysten mukainen ilmoitus silloin kun se on määräysten mukaan tehtävä.
Ilmailussa tapahtuu kuitenkin sellaisia tapauksia, joista ei em. määräyksen mukaan tarvitse tehdä ilmoitusta, mutta joista olisi syytä jakaa tietoa. Puheena oleva kaavailtu raportti on tarkoitettu tämänkaltaisen tiedon levittämiseen. Perinteisesti tätä tietoa kutsutaan nimellä "kuppilatiima".
EUT:lla on velvollisuus lajin edunvalvojana edistää turvallisuuskulttuuria ja pysyä sen suhteen ajan hermolla. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että tätä ns. hiljaista tietoa on hankittava tavalla tai toisella. Anonyymi nettiraportointi alentaa tässä tiedon jakamisen kynnystä.
Aivan kuten Jari tuossa yllä kertoikin, virallisen raportointijärjestelmän heikkous on se, ettei tapahtunut tulee sillä tavoin yleiseen tietoon kuten esimerkiksi teknisen puolen raporttien kanssa menetellään. Toiveissa onkin, että GEN M1-4:n täyttämisen OHELLA tapahtunut kerrotaan myös tässä anonyymissä järjestelmässä.
Esimerkkinä mainittakoon, että eräässä nimeltämainitsemattomassa maailman suurimmassa suomalaisten teekkareiden ilmailukerhossa on samanlainen raportointijärjestelmä ollut käytössä vuosia.
LainaaOllaan juuri EUT:ssä väsäämässä tapaa millä voi raportoida anonyymisti (jos näin haluaa) tai nimellä vaikka sattuneista vaaratilanteesta jotta muut voivat ottaa niistä oppia sekä välttämään samankaltaisiin tilanteisiin joutumista.