Ilmailufoorumi
Ilmailufoorumi => Experimental => Aiheen aloitti: Riku.I - joulukuu 10, 2013, 20:12:30
Ultrien mittareiden yksiköt näyttää olevan
Alt feet, vsi m/s, Asi km/h.
Kuinkas LSA -koneissa. Muuttuuko systeemi?
Käytetäänkö solmuja nopeusmittarissa ja feet/min variossa?
Huomasin että Falcon - halpismittareissa olisi yllättäen pulaa (metrisissä)
valikoimassa ja hinnatkin nousussa. Mistä niitä saisi kätevimmin Euroopasta? Ostaisin setin.
Suosituksia ja vinkkejä kaivataan!
Kiitti etukäteen vaivannäöstä!
Riku
Lainaus käyttäjältä: Riku.I - joulukuu 10, 2013, 20:12:30
Ultrien mittareiden yksiköt näyttää olevan
Alt feet, vsi m/s, Asi km/h.
Kuinkas LSA -koneissa. Muuttuuko systeemi?
Käytetäänkö solmuja nopeusmittarissa ja feet/min variossa?
Huomasin että Falcon - halpismittareissa olisi yllättäen pulaa (metrisissä)
valikoimassa ja hinnatkin nousussa. Mistä niitä saisi kätevimmin Euroopasta? Ostaisin setin.
Suosituksia ja vinkkejä kaivataan!
Kiitti etukäteen vaivannäöstä!
Riku
Projekti hyvällä mallilla?
Kaikkia eri variaatioita löytyy ultrissa, riippu valmistusmaasta, eurooppalaiset suosii jonkun verran metrisiä:
-ALT m tai ft
-ASI km/h tai mph
-VSI m/s tai ft/min
Juu, kaikkee on nähty.
Onko uusissa eurooppalaisissa LSA-koneissa jompi kumpi oletuksena?
Noh, lasinäyttöhän niissä kai on.
Kuitenkin ehdotuksia kaivataan!
Aika moneen LSA-koneeseen voi tilatessa valita mittareiden yksiköt. Korkeusmittarin on tietysti parempi näyttää jalkoja, koska jalkoina kaikki korkeudet ovat esim. kartoissa. Silloin variometrin olisi loogisempi näyttää ft/min. Jos varman päälle haluaa pelata, niin nopeusmittariksi voisi vaikka hankkia sellaisen, joka näyttää solmuja ulkokehällä ja kilometrejä sisäkehällä.
Lainaus käyttäjältä: Riku.I - joulukuu 10, 2013, 20:59:26
Juu, kaikkee on nähty.
Onko uusissa eurooppalaisissa LSA-koneissa jompi kumpi oletuksena?
Noh, lasinäyttöhän niissä kai on.
Kuitenkin ehdotuksia kaivataan!
[/font][/size]
Yhdellä mittarilla kaikki! MLG Velocity Single - Flight2 355€ Windcraftilta ! Sisältää veron ja rahdin.
http://www.windcraft.fi/mgla/index.html (http://www.windcraft.fi/mgla/index.html)
ALT 270£, ASI 100£, VSI 120£ ~ 587€ + rahti
AFE http://www.afeonline.com/shop/index.php?cPath=251&osCsid=2fd1b7abc1aea3939620cf1c6b3d3925 (http://www.afeonline.com/shop/index.php?cPath=251&osCsid=2fd1b7abc1aea3939620cf1c6b3d3925)
Juu. Jalkoihin (korkeus)olen tottunut mopussa. Vario on aivan sama kumpi,koska viisarin asento ja yksiköt on helppo ymmärtää. Knots/kph mittareita sopivalla asteikolla (helpoina) en ole löytänyt vielä.
Kiinnostaisi tietää kumpi yleistyy näissä kevytvehkeissä.
Pähkäily jatkuu....
Hyvä Reijo!
Huomatkaa myös se että mittareiden yksiköiden on oltava samat kuin lento-ohjekirjassa tai lentokäsikirjassa olevat yksiköt.
Yhdellä mittarilla kaikki! MLG Velocity Single - Flight2 355€ Windcraftilta ! Sisältää veron ja rahdin.
http://www.windcraft.fi/mgla/index.html (http://www.windcraft.fi/mgla/index.html)
ALT 270£, ASI 100£, VSI 120£ ~ 587€ + rahti
AFE http://www.afeonline.com/shop/index.php?cPath=251&osCsid=2fd1b7abc1aea3939620cf1c6b3d3925 (http://www.afeonline.com/shop/index.php?cPath=251&osCsid=2fd1b7abc1aea3939620cf1c6b3d3925)
[/quote]
Tuo MGL:n mittari ei kuitenkaan käy nopeusmittarina ultraan kun siinä ei ole värejä.
Juhani
Lainaus käyttäjältä: Markku - joulukuu 11, 2013, 11:06:36
Huomatkaa myös se että mittareiden yksiköiden on oltava samat kuin lento-ohjekirjassa tai lentokäsikirjassa olevat yksiköt.
Juu, toi on hyvä muistaa.
Ohjekirjanhan tekee vissiin rakentaja tehtaalta saadun ja koelentelyn pohjalta?
Tässä kaiketi voi tehdä muutoksen mittayksiköissä?
Lainaus käyttäjältä: Riku.I - joulukuu 12, 2013, 08:09:46
Lainaus käyttäjältä: Markku - joulukuu 11, 2013, 11:06:36
Huomatkaa myös se että mittareiden yksiköiden on oltava samat kuin lento-ohjekirjassa tai lentokäsikirjassa olevat yksiköt.
Juu, toi on hyvä muistaa.
Ohjekirjanhan tekee vissiin rakentaja tehtaalta saadun ja koelentelyn pohjalta?
Tässä kaiketi voi tehdä muutoksen mittayksiköissä?
Rakentaja voi muuttaa yksiköt rakentamansa koneen lento-ohjekirjaan, joka sitten tarkastetaan ja hyväksytään koelentojen jälkeisessä lentokelpoisuustarkastuksessa.
MGL mittarissa itsessään voi tietenkin tehdä muutokset mittayksiköihin että ovat samat kuin ohjekirjassa...
Sitäkö Riku meinasit?
värillisessä EFIS mittareissa voi myös värittää nuo nopeusalueet ohjelmallisesti. Mustavalko LCD mittarissa se teitenkin on hieman haasteellista...
Moro Toma!
Mekaanisia mittareita ollaan nyt vasta hakemassa.