Ilmailufoorumi

Huolto ja vikafoorumi => Huolto ja vikafoorumiin => Rotax => Aiheen aloitti: Toma - lokakuu 12, 2013, 11:28:28

Otsikko: Uusi pakollinen SB, Perodic checking of the crankshaft journal
Kirjoitti: Toma - lokakuu 12, 2013, 11:28:28
Perodic checking of the crankshaft journal (http://legacy.rotax-owner.com/si_tb_info/serviceb/sb-912-064.pdf) (power take off side) for ROTAX® engine type 912 and 
914 (Series).

[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Otsikko: Vs: Uusi pakollinen SB, Perodic checking of the crankshaft journal
Kirjoitti: Aki Suokas - lokakuu 13, 2013, 11:03:26
Voimassa myös UL moottoreille.  Kts  sb-912-064UL (http://www.flyrotax.com/portaldata/5/dokus/d05769.pdf).
Otsikko: Vs: Uusi pakollinen SB, Perodic checking of the crankshaft journal
Kirjoitti: Teuvo Honkanen - lokakuu 13, 2013, 16:20:29
Hei!

Mitähän tuossa mahdollisesti on tapahtunut.Onko akseli jo poikki vai venynyt tai vääntynyt.Kun tuo on jaksottainen tarkastus kuten ymmärrän,niin eikö ole riski että akseli rikkoontuu siinä välillä ja voi aiheuttaa turman.Kummallinen SB kaikenkaikkiaan,vaikkakin tarpeellinen.Miksi tuo koskee tiettyjä sarjanumeroita.Kokeillaanko siellä erilaisia metalliseoksia ja koekaniineina on koneenomistajat.Tämähän on melkein kaikissa SB:ssä tuttua.Luulisi että tasalaatuisuus ja samojen alihankkijoiden käyttö olisi turvallisuuden kannalta parasta.Vai kilpailutetaanko näitä EU sääntöjen takia ja otetaan halvin tarjous.

Tepi
Otsikko: Vs: Uusi pakollinen SB, Perodic checking of the crankshaft journal
Kirjoitti: Martti Mattila - lokakuu 14, 2013, 05:38:33
Markkinataloudessa käy helposti niin että alihankkija joka toimittaa hyvälaatuista osaa johonkin kokonaisuuteen,
parantaa kannattavuuttaan, nostamalla hintojaan,nosto voi olla kymmeniä prosentteja per tuotanto erä.
Tämä saattaa närkästyttää tilaajaa ja tilaaja haluaa näpäyttää alihankkijaa,tilaamalla osia joltain toiselta
konepajalta,sitten ei tarvitakaan muuta kuin väärällä pyöristys säteellä oleva työstökeskuksen työkalu.
Voila ja kahdensadan kampiakselin susisatsi on syntynyt,joissa oleva virhe huomataan mutta ei raatsita
heittää paloja roskiin,kun kiirekin on ja moottoria menee.Tuttu ilmiö Lyco.-Conti.maailmassa.
Eihän millään taholla oikeasti haluta lisätä lentokoneen omistajan kustannuksia,ajatuskin on absurdi ja kauhistuttava
ja valtavan harvoin näin käy.Mutta kannattaisi silti varoiksi lentää sata- tai kaksisataa tuntia vuodessa että
ehtii lentää ennen seuraavaa mandatorya.
Otsikko: Vs: Uusi pakollinen SB, Perodic checking of the crankshaft journal
Kirjoitti: kopterikuski - lokakuu 16, 2013, 19:12:17
Voisiko joku ystävällisesti kääntää tuota bulletinia suomenkielelle: mitä onsattunut, mitä tuo edellyttää jne. kaikille kun tuo lontoon murre ei taivu?
Otsikko: Vs: Uusi pakollinen SB, Perodic checking of the crankshaft journal
Kirjoitti: Seppo Koivisto - lokakuu 16, 2013, 20:35:26
Täältä löytyy selventävä video. Öljynpaineen äkillinen yli 0,5 bar lasku on eräs mahdollinen merkki vauriosta.
http://www.rotax-owner.com/all-videos/expanded-video-instructions/431-sb912064 (http://www.rotax-owner.com/all-videos/expanded-video-instructions/431-sb912064)
Otsikko: Vs: Uusi pakollinen SB, Perodic checking of the crankshaft journal
Kirjoitti: jkettu - lokakuu 16, 2013, 20:36:32
Tässä nopeasti ja äärimmäisen epätarkasti käännettynä oleelliset kohdat:

1.1 Tyypit ja sarjanumerot, joita koskee.

1.3  Valmistusprosessin virheen takia voi kampiakseliin tulla murtuma voimanottopuolelle.  Tästä saattaa seurata akselin katkeaminen ja laakerivika.  Käyttövarmuus on kuitenkin ?taattu? seuraavaan huoltoon asti.

1.4  Aihe: Määräaikainen kampiakselin kaulan tarkastus. Tyypit 912 ja 914

1.5 Seuraavassa huollossa tai sadan tunnin sisällä tee tarkastus kohdan 3 mukaisesti.  Jos moottori käy alle 100 tuntia vuodessa, tee tarkastus 12 kuukauden välein.  Sama tarkastus 100h välein 1000h käyntiaikaan asti.
Huom: Äkillinen öljynpaineen lasku 0.5 barilla kaasuun koskematta (vaikka onkin sallitun rajoissa) voi olla oire rikkoutuneesta kampiakselin kaulasta.  Tee tarkastus mahd. pian.

2.6  Erikoistyökalu (mittaliuska, osanumero 876260) saatavana Rotaxin jälleenmyyjiltä tai huoltokeskuksista

3.1  Tarkastusproseduuri:
1) Irrota alennusvaihteen magneettitulppa.
2) Ruuvaa erikoistyökalun ohjainholkki magneettitulpan reikään pohjaan asti.  Holkin suora sivu potkuriin päin ja yhdensuuntaiseksi vaihdelaatikon laipan kanssa.
3) Työnnä mittaliuska ohjuriin.  Liuska on symmetrinen, voi laittaa kummin päin tahansa.
4) Työnnä liuskaa kunnes ensimmäisen kerran tuntuu pieni vastus.  Liuskan pää on nyt kampiakselin kaulaa vasten. Kts. kuva 3 step 1.
5) Työnnä liuskaa hieman suuremmalla voimalla n. 2mm jolloin sen pää painautuu pinjoniratasta vasten (kuva 3 step 2).  Mittaliuskan merkkiviiva on edelleen näkyvissä ohjuriholkin ulkopuolella.
6) Työnnä liuskaa vielä suuremmalla voimalla ja varmista ettei ohjuriholkki ole päässyt pyörähtämään.  Jos pinjoiniratas on oikeassa paikassa eikä pääse liikkumaan, kampiakseli on kunnossa.  Mittaliuska ei mene syvemmälle ja merkkiviiva pysyy näkyvissä ohjuriholkin ulkopuolella.
7) Poista mittaliuska ja ohjainholkki.
8) Laita magneettitulppa takaisin paikalleen.
9) Kurluta öljyjärjestelmä, tarkista öljyn määrä, lisää tarvittaessa.

Jos kohdassa 6 mittaliuska menee niin syvälle että merkkiviiva katoaa näkyvistä, on alennusvaihde irrotettava ja kampiakseli tarkastettava (kuva 3, pos C)  Lisäohjeita kohdassa 3.2


3.2 Jos kampiakseli on rikki tai epäilyksenalainen ota yhteyttä lentokoneen valmistajaan tai Rotaxin huoltoon.

3.3 Koekäyttö, sisältäen sytkätesti ja vuotojen tarkastus.

3.4 Tehtävä kohdan 1.5 määräaikoihin mennessä, kuitattava kirjanpitoon.  Epäselvissä tapauksissa alkuperäinen saksankielinen teksti ja metriset mitat määrääviä.



Kuvatekstit, kuva 2:
1 magneettitulppa
2 ohjuriholkki
3 mittaliuska
4 kampiakseli
5 merkkiviiva
x suora sivu

kuva 3:
mark outside.. = merkki ohjurin ulkopuolella
mark inside.. = merkki ohjurin sisäpuolella
break location = murtumakohta
Otsikko: Vs: Uusi pakollinen SB, Perodic checking of the crankshaft journal
Kirjoitti: Toma - lokakuu 17, 2013, 21:58:18
Hienostihan tuo on käännetty Juha, kiitoksia pienen yhteisömme puolesta (guru)
Otsikko: Vs: Uusi pakollinen SB, Perodic checking of the crankshaft journal
Kirjoitti: Toma - marraskuu 27, 2013, 20:27:56
Tässä päivittyneet ohjeet ja sarjanumerot
Otsikko: Vs: Uusi pakollinen SB, Perodic checking of the crankshaft journal
Kirjoitti: Toma - joulukuu 13, 2013, 12:11:44
Laitetaan tänne vielä ne sarjanumerot mitä tuo nyt koskee ja kun on kysessä sarjanumeroalue niin mukana on aina myös viimeinen numero

Ei tyyppihyväksytyt:

912 UL 
S/N 6,770.159 --> S/N 6,770.596 
912 ULS 
S/N 6,777.436 sekä 
S/N 6,777.492 --> S/N 6,777.508 ja S/N 6,777.514 sekä
S/N 6,777.526 --> S/N 6,777.873 sekä
S/N 6,777.875 --> S/N 6,779.581 sekä
S/N 6,779.616 --> S/N 6,779.623 sekä
S/N 6,779.679 ja S/N 6,779.705 ja S/N 6,779.738
914 UL  
S/N 6,774.138 --> S/N 6,774.160 sekä
S/N 6,774.165 --> S/N 6,774.172 sekä
S/N 6,774.176 --> S/N 6,774.268 sekä
S/N 6,774.270 --> S/N 6,774.915 eskä
S/N 6,774.924 ja S/N 6,774.959

Tyyppihyväksytyt:

912 A 
S/N 4,410.884 --> S/N 4,410.940 
912 F 
S/N 4,412.984 --> S/N 4,413.005 
912 S 
S/N 4,924.042 --> S/N 4,924.358 
914 F 
S/N 4,420.965 --> S/N 4,421.088
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod