Ilmailufoorumi
Ilmailufoorumi => Ultrakevyet => Aiheen aloitti: jereku - heinäkuu 17, 2005, 23:40:07
Suomalainen ja norjalainen ultralentäjät kuolivat Lakselvissä, ICP Savannah -merkkisestä ultrasta irtosi siipi kesken lennon. Olin sattumalta kalastelemassa paikkakunnalla ja juttelin erätulilla pelastushelikopterin miehistöön kuuluvan norjalaisen kanssa. Suomalainen lentäjä oli kotoisin Lapista. Norjan onnettomuustutkintakeskus tutkii asiaa.
Asiasta enemmän :
http://www.finnmarkdagblad.no/nyheter/arti...icle1649957.ece (http://www.finnmarkdagblad.no/nyheter/article1649957.ece)
Jere Kuusinen
Jumpe, siipi revenny irti ^-^ se on vaarallista se
Lainaus käyttäjältä: JPK1990 - kesäkuu 18, 2006, 23:33:44
^-^
Mikähän vuoden takaisessa haverissa on hauskaa?
//T
Lainaus käyttäjältä: jereku - heinäkuu 17, 2005, 23:40:07
Asiasta enemmän :
http://www.finnmarkdagblad.no/nyheter/arti...icle1649957.ece (http://www.finnmarkdagblad.no/nyheter/article1649957.ece)
Ei norja taivu. Kiinnostaisi tietää, että mikä tuossa petti. Norjan vuonoissahan on kovia virtauksia
ja Savannah on tehty (italialaiset kopioinu törkeästi) pitkälti vanhemman CH701 piirustuksien mukaisesti.
Heikkoja paikkoja vanhassa konstruktiossa oli useitakin. Streevat olivat enempi vähempi pätkittyjä
ja pultteja paljon. Streevojen alapään kiinnitys paljon pienemmissä (<-Savannah), hitsatuissa, yhdistetyssä
päälaskutelinekiinnikkeissä. Siiven tyven kiinnitys oli huomattavasti heikompi kuin nykyisissä piirustuksissa etc.
Ja savannahissa tuo siiven tyven kiinnitys oli/on vieläkin "heikompaa", mikäli osaan yhtään "katsoa"
italojen modifikaatiota, jossa siipi jatkuu kokonaisena ohjaamon yli ja puuttuu käsittääkseni kokonaan
"pintapelti", joka tukee ja vahvistaa pääsalon tyveä. Siinäkin yksi mielenkiintoinen rakenne sano...
Joten, jotta juttu ei menisi aivan p*skanjauhamiseksi ja hakuammunnaksi, niin olisiko kellään
tuosta edes englanninkielistä tutkimusselostuksen linkkiä?
Lainaus käyttäjältä: Jari Kaija - kesäkuu 26, 2006, 09:38:00
Joten, jotta juttu ei menisi aivan p*skanjauhamiseksi ja hakuammunnaksi, niin olisiko kellään
tuosta edes englanninkielistä tutkimusselostuksen linkkiä?
Tuolta löytyi jotain osviittaa: http://www.auf.asn.au/airworthiness/savannah_050705-1.pdf
Entäs lopullinen onnettomuustutkinta / korjaustoimenpiteet koneeseen?
Lyhyt yhteenveto Norjalaisten onnettomuustutkinnasta (vapaasti käännetty)
TAPAHTUMARAPORTTI 0X/2005
SIIPI IRTOAA JA KONE SYÖKSYY MEREEN
Tahatumapäivä: 29.06.2005
Moottori: Rotax 912
Tyyppi ICP Savannah
Lennon tarkoitus: Lennonopetuskoulutus
Henkilövahingot 2 kuollutta
Vauriot: Tuhoutunut
TAPAHTUMAKETJU
Vasen siipi irtoaa lyhyen lennon jälkeen, molemmat mukana olleet kuolevat
ONNETTOMUUDEN SYY
Väsymysmurtuma siiven streevan yläkiinnityksessä (alumiinikorvake), katso: Accident_ICP_savannah_29062005.pdf (http://www.ilmailu.org/forum/index.php?action=dlattach;topic=500.0;id=362)
Kaikki ICP Savannah tai Bingo lentolaitteet ovat lentokiellossa kunnes seuraava muutos on tehty, katso SERVICE INFORMATION 03-2005.doc (http://www.ilmailu.org/forum/index.php?action=dlattach;topic=500.0;id=363)
Alkuperäinen raportti löytyy täältä http://www.nak.no/mikro/html/flytrygg/flytrygg.html
Lainaus käyttäjältä: Toma - kesäkuu 26, 2006, 10:05:14
Väsymysmurtuma siiven streevan yläkiinnityksessä (alumiinikorvake),
Kiitos. Sama rakenne kuin uudemmassakin CH701SP versiossanikin. Nyt tuli aihetta kasvattaa
tuon läpituloreiän koko ja pistää päälle lexanin palanen, jotta tuon saa kunnolla näkyviin. Tuo
kohta on koko ajan kummitellut muutenkin mielessä kauhu-unena >:( Hitsauksiini luotan kuin
kallioon, mutta noihin alumiinikorvakkeisiin en.
Harmi. Tuossa ei ollut laitettu koneen ikää.
Lainaa
...... Nyt tuli aihetta kasvattaa tuon läpituloreiän koko ja pistää päälle lexanin palanen, jotta tuon saa kunnolla näkyviin. Tuo kohta on koko ajan kummitellut muutenkin mielessä kauhu-unena...............
Lainaa
Lexanin läpi tarkastettuna väsymismurtuma näkyy vasta kun on liian myöhäistä.
Pyöristä sekä kiilloita korvakkeen reunat ainakin väsymismurtuman alueelta, niin kestää pidempään väsyä.
Lisää myös huolto-ohjelmaan korvakkeelle tunkeumaväritarkastus (vt tai 100 h:n huolto).
Minä en pistäis tohon siivenpidikkeeseen alumiinia ^-^ titaania... ^-^