Ilmailufoorumi
Huolto ja vikafoorumi => Huolto ja vikafoorumiin => Polttoainejärjestelmät => Aiheen aloitti: hannuvir - huhtikuu 07, 2013, 15:29:50
Mitäs mieltä raati on Rotax 912 pa-järjestelmässä käytettävästä suodattimesta.
Erään tiedon mukaan paperielementtisen suodattimen käyttö on kielletty
kuitenkin mm. Mahle KL63 myydään Rotax käyttöön.
Kuva 1. meidän koneessa oleva aiemman omistajan asentama metallikuorinen
autokäyttöön tarkoitettu suodatin
Kuva 2. briteissä ja jenkeissä suosittu lasiputkinen suodatin
Kuva 3. briteissä myytävä Rotaxille tarkoitettu paperielementtinen suodatin
Mitäs näistä käyttäisitte, vai vallan jotain muunlaista?
Täältä ääni keskimmäiselle.
Itse käytän keskimmäistä mallia, täällä tuota myydään moottoripyörän polttoainesuodattimena.
Siinä on sellainen etu läpinäkyvänä, että sakan näkee heti yhdellä silmäyksellä, helppo tarkastaa.
Lainaus käyttäjältä: hannuvir - huhtikuu 07, 2013, 15:29:50
Erään tiedon mukaan paperielementtisen suodattimen käyttö on kielletty
kuitenkin mm. Mahle KL63 myydään Rotax käyttöön.
Tarkoittanee 2-tahtisen seospolttoaineessa käytettäviä suodattimia. Seospolttoaineessa käytettynä joillakin paperisuotimilla on kylmällä ja kostealla säällä taipumus "limaantua", tällöin polttoainevirtaus voi heikentyä ja aiheuttaa käyntihäiriöitä.
Käyttäkää ilma-aluksen/moottorin valmistajan hyväksymiä suodattimia.
Moottoritilassa käyttäisin vain metallirakenteisia suodattimia ja tulta vastustavia kudosvahvisteisia polttoaineletkuja palovaaran takia.
Katso myös: http://www.trafi.fi/filebank/a/1326097119/fb577522db64259aae65d3046e04fd9e/7311-m1743_90.pdf (http://www.trafi.fi/filebank/a/1326097119/fb577522db64259aae65d3046e04fd9e/7311-m1743_90.pdf)
joka on edelleen voimassa.
Edellä mainitut lasiset ovat purettavia, liikaa tiivisteitä ja osia, kuinka lasisen käy kaputissa, jossain pienemmässäkin kun iskun saa jotain metalliosaa vasten, varmasti on polttoainetta liikenteessä sen jälkeen. Parhaimpana pidän M-Filtterin mallistosta löytyvää kokomuovista läpinäkyvää, saa suorana tai kulmamallina. Liitekuvassa nuo pienet punaiset. Osanumeroa ei nyt löydy mutta näitä saa autotarvikkeita myyvistä varaosakaupoista.
Terveisin Pekka K
Tuommoinen pa-suodatin on nyt testissä. Pari viikkoa ollut autobensalla täytettynä.
Seurataan miten kestää alkoholin muovinen kun on.
Nyt on testissä ollut polttoainesuodatin joka kestää ainakin jollakin tapaa
alkoholibensan.
Yli vuoden ollut Rotaxin järjestelmässä 98 bensan kanssa ja ei pehmene.
https://webshop.motoral.fi/tuote/1802/
Tuossa toisessa kuvassa on Rotaxin tarvikemyyjän toimittama suodatin joka pehmenee
viinabensassa vaikka on samannäköistä muovia.
Mikä on sihdin koko tuossa, ja mitä Rotax suosittelee? Kannattaa pitää mielessä, että sihdin tulee olla oikeanlainen, jotta kaasutin ei tukkeudu ja kaikki menee ohjeiden mukaisesti.
Jostain luin, että VW:n uudet suoraruiskumoottorit vaativat 3 μm dieseliltä ja 10 μm bensalta. Valmistajat ei oikein anna lukuja suodattimilleen, mutta esim. Facet antaa 74 μm tuollaiselle muovisihtisuodattimille. 90-luvun diesel-mersun polttoainesuodatin ilmeisesti pystyy samaan, sillä Rotaxin vaatimus 912 kaasutinkoneille on 70-100 μm. https://www.pegasusautoracing.com/group.asp?GroupID=FUELFILFACET
Tekeeköhän M-Filter nuo Motoralin suodattimet Suomessa.
Keski-Euroopan ilmailutarvikekauppiaat ei paljon kerro, kenen tekemää tavaraa myyvät. Tässäkin ranskalaisen myymässä ei lue muuta kuin Made in Italy. Pienellä etsimisellä se näyttäisi olevan Baldwin BF7863, mutta valmistajan sivukaan ei paljon kerro.
https://ph.baldwinfilters.com/baldwin/en/bf7863
Tuota M-filteriä valmistaa HLgroup Haapavedellä.
Laitoin kyselyn MP-488 spekseistä eli lähinnä suodattimen verkon läpäisystä.
Ei ole vastattu, eivät varmaan uskalla vastata kun mainitsin että käytetään Rotaxsissa ilmailukäytössä.
Tai sitten 5 euron suodattimen ostajalle ei kannata vaivautua vastaamaan.