Ilmailufoorumi
Ilmailufoorumi => Ultrakevyet => Aiheen aloitti: Teuvo Okkonen - maaliskuu 18, 2013, 15:55:47
Sainpa tänään laskun Trafilta, joka sisältää kaksi asiaa.
- Ilma-aluksen rekisterissäpitomaksu.
- Lentokelpoisuuden valvonta.
Voisiko joku kertoa/ perustella Ilmailuliiton ja Trafin muuttuneessa sopimustilanteessa, mistä maksamme Trafille entisestään korotettua lentokelpoisuuden valvontamaksua?
Minulle tämä merkitsee samaa kuin röyhkeä rahastus.
Teuvo Okkonen
Varsinkin, kun lentokelpoisuuden valvontaan TraFi ei välttämättä laita tikkua ristiin. Syystä tai toisesta käyttämättömäksi jääneen koneen rekisteristä poisto taitaa olla halvin ratkaisu, uudelleen rekisteriin sitten kun taas aikoo koneella lentää. Uudelleen rekisteröinti maksaa 60e, tai sitten 150 euroa: http://www.trafi.fi/ilmailu/ilma-alusrekisteri/hinnasto_2 (http://www.trafi.fi/ilmailu/ilma-alusrekisteri/hinnasto_2)
Lainaus käyttäjältä: Teuvo - maaliskuu 18, 2013, 15:55:47
Sainpa tänään laskun Trafilta, joka sisältää kaksi asiaa.
- Ilma-aluksen rekisterissäpitomaksu.
- Lentokelpoisuuden valvonta.
Voisiko joku kertoa/ perustella Ilmailuliiton ja Trafin muuttuneessa sopimustilanteessa, mistä maksamme Trafille entisestään korotettua lentokelpoisuuden valvontamaksua?
Minulle tämä merkitsee samaa kuin röyhkeä rahastus.
Teuvo Okkonen
Paljonko veloittivat? Rekisterissäpitomaksu on 60 euroa, lentokelpoisuuden valvonnasta en löytänyt maksun määrää.
Se on tätä nykyään 100€, hieman kyllä pistää ihmettelemään kieltämättä...
Kuka pistää kyselyn vetämään että mistä summa koostuu?
Kyllä Trafi on laskussaan eritellyt tuotteensa....
5830 Lentokelpoisuuden valvonta 1 kpl 100,00 Vuosi
1150 Ilma-aluksen rekisterissä pitom. 1 kpl 60,00 Vuosi
Ja yhteensähän nämä tuotteet tekevät 160,00 EUR, ja ihme ja kumma, veroahan ei näistä tuotteista menekkään yhtään.*0*
Trafilla on kiire rahastaa nyt. Sain Miukun puheista Genbölessä sellaisen kuvan, että oltaisiin palauttamassa piakkoin lentokelpoisuuden valvonta takaisin käyttäjille näissä pikkukoneissa.
Voihan tietty olla, että ymmärsin jotain väärin.
Eikös tuo TraFi tule sanoista Trahastus Firasto ;D
Joo, kyllähän nämä nykyiset maksut aiheuttavat 'pahoinvointia' - ei niissä ole terveen järjen kanssa mitään tekemistä.
Olen moneen otteeseen ehdottanut, nyt kun Trafissa on samassa talossa autot ja lentsikat, että lentsikat vois siirtää autorekisteriin. Tein hiljattain yhteen autoon rekisterimuutoksen 11,80€ vrt. lentsikkaan 150€. Samoin lentolupakirjan vois yhdistää ajokorttiin, painaisivat sinne lentsikankuvan jatkoksi :) - olis kätevän kokoinenkin ja aina mukana.
Pistin tuosta kyselyn Trafille, haluaisin vain teitää mistä tuo 100€ lentokelpoisuuden valvontamaksu koostuu. Silloin kun esim. katsastukset olivat ilmaisia niin jollain tavoin ymmärsin moisen kustannuksen mutta nyt kun sekin on maksullista niin ei sen nyt ainakaan pitäisi nousta...
Rekisterin ylläpitomaksusta olen jäävi sanomaan mitään koska kaveri joka sitä kantaa ylläpitää istuu 20m minusta täällä duunissa
Kolmelle koneelle tuossa alkaa jo olla hintaa :(
Lääketieteellinen kelpoisuustodistus vuonna 2009 50e nyt 100e :tickedoff:
Presentuaalisesti huikea nousu vaikka se nyt ilmailun kustannuksissa on pieni.
Tulee vääjämättä mieleen että nuo hinnat on vain vedetty hihasta ilman mitään varsinaista kustannuslaskelmaa. Trafi on nykyään tulosvastuullinen, mutta se ei ymmärtääkseni tarkoita että se saa tuottaa noilla voittoa, vaan laskutus pitää olla linjassa kustannusten kanssa.
Lainaus käyttäjältä: Toma - maaliskuu 19, 2013, 09:15:51
Rekisterin ylläpitomaksusta olen jäävi sanomaan mitään koska kaveri joka sitä kantaa ylläpitää istuu 20m minusta täällä duunissa
Ihan mielenkiinnosta, oletko Trafissa töissä vai missä tämä rekisteri on. Tuntuis noin äkkiseltään, että Suomen ilma-alusrekisteri ei laajuudeltaan nyt niin kummoinen ole ja onko siinä nyt tapahtumia edes päivittäin.
Lainaus käyttäjältä: Toma - maaliskuu 19, 2013, 09:15:51
, haluaisin vain teitää mistä tuo 100€ lentokelpoisuuden valvontamaksu koostuu. Silloin kun esim. katsastukset olivat ilmaisia niin jollain tavoin ymmärsin moisen kustannuksen mutta nyt kun sekin on maksullista niin ei sen nyt ainakaan pitäisi nousta...
Sillä ei mun tietojen mukaan todellakaan ole mitään tekemistä katsastuksien tai arcien kanssa. Mutta maksun nimike lienee jäänyt niiltä ajoilta. Ja se on todella harhaanjohtava, koska Trafi/IH ei koskaan ole ottanut vastuuta minkään ilma-aluksen lentokelpoisuudesta. Se on aina ollut omistajan/käyttäjän/huoltajan vastuulla.
Saisivat vaihtaa nimen, mutta se lienee valtionhallinnossa "mission impossible".
Aikaisemmin maksuasetus määritteli, että tämä maksu on viranomaisen suorittamasta lentokelpoisuuden valvonnasta. Nykyinen ei kerro mihin tämä maksu on tarkoitettu.
Tuota maksu vastaan me varmaan saadaan ilmailumääräyksiä ja lentokelpoisuusmääräyksiä. Eli veikkaan että Trafi rahoittaa sillä omaa toimintaansa ilman mitään korvamerkkiä tai vastaavuutta suoritteisiin.
Lainaus käyttäjältä: Esa - maaliskuu 19, 2013, 10:38:28
Lainaus käyttäjältä: Toma - maaliskuu 19, 2013, 09:15:51
Rekisterin ylläpitomaksusta olen jäävi sanomaan mitään koska kaveri joka sitä kantaa ylläpitää istuu 20m minusta täällä duunissa
Ihan mielenkiinnosta, oletko Trafissa töissä vai missä tämä rekisteri on. Tuntuis noin äkkiseltään, että Suomen ilma-alusrekisteri ei laajuudeltaan nyt niin kummoinen ole ja onko siinä nyt tapahtumia edes päivittäin.
En ole trafilla, tuon rekisterin ylläpitää Digia missä siis olen töissä. Siinä on konerekisterin lisäksi kiinnitykset ym tiedot. Mutta ei se mikään iso kanta ole. Aika monimutkainen kyllä.
Erikoinen ajatus sinänsä: jos Trafi laskuttaa lentokelpoisuuden valvonnasta, lienee myös selvää, että kone on kunnossa kunnes Trafi sanoo ettei se ole? Eli jos kone hajoaa lennossa, se on Trafin syy? Vastuu!
En kyllä itse pidä tällaisesta massan syyllistämisestä ("trafin vika", "Finavian syy"). Aina löytyy joku, jonka vastuulla asia on ja jolla on (oltava) perustelut näille maksuille. Faktat helpottavat monesti elämää.
Käsitin itsekin jostain esityksestä, että lentokelpoisuus siirtyy yhä enemmän koneen omistajan vastuulle näiden EASA-EU-säätöjen kautta. Lisätietoa odotellaan.
t. Timo
Lainaus käyttäjältä: tsh - huhtikuu 01, 2013, 23:44:58
Käsitin itsekin jostain esityksestä, että lentokelpoisuus siirtyy yhä enemmän koneen omistajan vastuulle näiden EASA-EU-säätöjen kautta. Lisätietoa odotellaan.
Ilma-aluksen lentokelpoisuus on aina ollut ja tulee olemaan koneen omistajan tai rekisteriin merkityn käyttäjän vastuulla, riippumatta siitä onko kone EASA tai kansallinen ilma-alus.
Omistajan voi erillisellä sopimuksella siirtää lentokelpoisuuden valvontaan liittyviä tehtäviä (G+I) lentokelpoisuuden valvontaorganisaatiolle.
Trafi on suoraan sanoen hanurista...Ei sitten mitenkään haisevia kommentteja sinnepäin mutta möin koneeni pois 3/2012 tehtiin virallinen luovutustodistus 5/2012 ja uusi omistaja ei tehnyt omistajanvaihdosta ennenkuin nyt 3/2013,lentotuntiilmoituksen mukana pistin liitteenä omistajanvaihdos paperin viime toukokuulta,tässä nyt väännetty asiasta ja kuulemma olen edelleen se jonka pitää maksaa ko.maksut..toinen on tämä lentokelpoisuus maksu,jos kone ei ole koskaan saanut suomessa lentokelpoisuus todistusta,ainoastaan rekisteritunnuksen ja katsastus keskeytetty 2011 vuonna niin miksi pitää maksaa kun ei sitä paperia ole olemassakaan...hei haloo,terveisiä sinne pääkallopaikalle, tietyt asiat vaativat maalaisjärkeä ei riitä pelkästään asetuksen ja pykälät...minunko vastuulla on se jos uusi omistaja ei konetta rekisteröi??
Terveisin entinen OH-U633 omistaja Juha Ryynänen, Siilinjärvi
p.s takuulla jos vielä koneen tuon ulkomailta,pidän sen myös siellä rekisterissä,suomen byrokratia ei todellakaan toimi ja edistä harrasteilmailua.
Jos nyt ilma-alus sattuu olemaan lentokelvoton, niin tuolla lomakkeella saa vapautuksen valvontamaksuista.....
http://www.suomi.fi/suomifi/suomi/asioi_verkossa/lomakkeet/trafi_lu3010/index.html (http://www.suomi.fi/suomifi/suomi/asioi_verkossa/lomakkeet/trafi_lu3010/index.html)
Hakemus lentokelpoisuuden valvontamaksusta vapautumisesta.
Oho!! Kuinkahan monelta vuodelta maksuja voi saada takaisin?
Liikenteen turvallisuusvirasto voi hakemuksesta vapauttaa ilma-aluksen omistajan, haltijan tai käyttäjän lentokelpoisuuden valvontamaksusta, jos ilma-alusta ei koko kalenterivuoden aikana käytetä tai ole käytetty lentotoimintaan. Hakemus jo maksetusta maksusta vapauttamiseksi on jätettävä Liikenteen turvallisuusvirastolle viimeistään kuukauden kuluessa sen kalenterivuoden päättymisestä, jona maksu on maksettu.
Edit: poistin hieman turhia fonttimäärityksiä, Toma
Trafi muisti kerhoa kolmen ultran osalta yhteensä 380€ laskulla. Molemmilla Eurostareilla oli rekisterissapitomaksu 60€ ja lentokelpoisuuden valvonta 100€.
Kojootista oli laskutettu vain rekisterissäpitomaksu 60€. Kone on juuri katsastettu ja lentokelpoinen. Kysymys kuuluukin, että onko kerho kärsinyt vääryyttä kun Kojoottia ei veloitettu lentokelpoisuuden valvontamaksulla, vai onko noissa paljon vanhemmissa ultrissa joku eri käytäntö? Vaarantuuko lentoturvallisuus nyt Trafin virheen ja laiminlyönnin vuoksi?
Mikä on veloitus Trafin puhelinvaihteeseen soittamisesta, onko aloitusmaksu alle satkun?
Nimimerkillä: Veroja ja vakuutusmaksuja maksan melkein mielelläni, perusteettomia hihasta ravistettuja hienosti nimettyjä viranomaismaksuja ilman mitään vastinetta erittäin vastenmielisesti :-(
Miten on mahdollista, että trafi laskutti medikaalista 120€, vaikka se on siirtänyt medikaaliin liittyvät paperihommatkin lääkärille? Ja törkeintä tässä on se, että kun paperityöt siirrettiin lääkärille, niin trafi nosti medikaalin hinnan 100 eurosta 120 euroon!!! On se uskomaton rahastus- ja ryöstölaitos, ei voi muuta sanoa. Kun laitoin trafille huomautuksen aiheettomasta medikaalilaskusta, niin sieltä kehdattiin vielä valehdella, että lasku perustuu heidän tekemiin töihin medikaaliin liittyen. Mihin töihin? Kaiken tekee ilmailulääkäri. Kaikki ilmailun maksuthan perustuvat täysin hihasta vedettyihin hintoihin, joille ei oikeasti ole mitään perustetta. Kaikki tämä trafin ja myös finavian hinnoittelu perustuu siihen, että maksuilla yritetään tappaa harrasteilmailu, kun perustuslaki ei sitä muuten salli. Tämä törkeä ryöstöhinnoittelu näkyy jo ilmailun turvallisuudessa, mutta sitähän ei tietenkään kumpikaan taho myönnä. Mielestäni nyt olisi syytä molempien liittojen ottaa ryöstöhinnoittelu tärkeimmäksi asiaksi ja vetää niin trafi kuin finaviakin ainakin oikeusasiamiehelle ja EU tuomioistimeen ja ties minne, jotta asioihin saataisiin pikainen muutos. Tämä johtaa siihen ja on jo johtanut, että kehä kolmosen ulkopuolella lennetään millä ja miten sattuu, kun ei jaksa rahoittaa tuollaisia rosvolaitoksia.
Lainaus käyttäjältä: Antsu - maaliskuu 30, 2015, 13:05:26
Miten on mahdollista, että trafi laskutti medikaalista 120€, vaikka se on siirtänyt medikaaliin liittyvät paperihommatkin lääkärille? Ja törkeintä tässä on se, että kun paperityöt siirrettiin lääkärille, niin trafi nosti medikaalin hinnan 100 eurosta 120 euroon!!!
Korjataan vähän! Medikaalimaksu oli viime vuonna 105€. Minulle kävi joulukuun puolivälissä niin, että lääkäri ei saanut tulostettua medikaalia vaan Trafi lähetti sen tammikuun puolivälissä ja vielä edellisvuoden veloitushinnalla.
Samanlainen perusteeton maksu on lentoturvallisuuden valvontamaksu, joka ultrille ja kaikille MTOM<5700 kg koneille on 100 €/vuosi. Mitähän Trafi tekee ultran omistajan hyväksi,jotta voi (kustannusvastaavasti) lähettää tämän laskun?
Kansalliset vaihtelut Euroopan sisällä ovat varmaakin melkoiset,olisi surullista tietää mitä muualla maksaa koneen
rekisterissä pito,medikaalit,kenttämaksut.Jenkkilässä joku kiukutteli jokunen vuosi sitten radiolupa maksuista.
Sielläkin eri viranomainen kuin FAA.velkoi niitä,siellä Sport Pilot Licenced lentävät autonajokortilla medikalin puolesta.
Esimerkiksi Virossa lentämiseen liittyvät maksut ovat paljon pienempiä kuin suomessa. Ehkä keskimäärin 10 kertaa halvempia kuin täällä ryöstölandiassa. Silti Viro ei ole yleisesti ottaen 10 kertaa halvempi maa kuin suomi ja on kaiken lisäksi euromaa. Sielläkin hinnoittelu kuitenkin perustuu suoritteeseen. Siitä voisi päätellä, että trafilla on kymmenen kertaa laiskempaa porukkaa hommissa. Jos kerhon koulutuslupapapereita selvitellään satoja tunteja a´180,00€/h, niin tuo laiskotteluvertaus pitänee paikkansa? Jos yksityinen yritys kävisi koulutuslupa-asiat läpi, niin siihen menisi korkeintaan 8 tuntia. Trafilla taas koulutuslupia käsitellään ensin satoja tunteja ja sitten kun virkamies ei kuitenkaan uskalla leimaa laittaa, niin toinen virkamies aloittaa saman rulianssin alusta. Arvatkaa kuka maksaa? Aivan, syytön osapuoli, eli kerho tai ilmailualan yrittäjä. Näin meillä toimitaan tehokkaasti rahastaen! Ja lentoturvallisuus paranee tuolla tavoin valtavasti, tosin vain trafin mielestä! On tämä hieno ilmailumaa!!!
Lainaus käyttäjältä: Antsu - huhtikuu 01, 2015, 13:14:27
Esimerkiksi Virossa lentämiseen liittyvät maksut ovat paljon pienempiä kuin suomessa. Ehkä keskimäärin 10 kertaa halvempia kuin täällä ryöstölandiassa. Silti Viro ei ole yleisesti ottaen 10 kertaa halvempi maa kuin suomi ja on kaiken lisäksi euromaa. Sielläkin hinnoittelu kuitenkin perustuu suoritteeseen. Siitä voisi päätellä, että trafilla on kymmenen kertaa laiskempaa porukkaa hommissa. Jos kerhon koulutuslupapapereita selvitellään satoja tunteja a´180,00€/h, niin tuo laiskotteluvertaus pitänee paikkansa? Jos yksityinen yritys kävisi koulutuslupa-asiat läpi, niin siihen menisi korkeintaan 8 tuntia. Trafilla taas koulutuslupia käsitellään ensin satoja tunteja ja sitten kun virkamies ei kuitenkaan uskalla leimaa laittaa, niin toinen virkamies aloittaa saman rulianssin alusta. Arvatkaa kuka maksaa? Aivan, syytön osapuoli, eli kerho tai ilmailualan yrittäjä. Näin meillä toimitaan tehokkaasti rahastaen! Ja lentoturvallisuus paranee tuolla tavoin valtavasti, tosin vain trafin mielestä! On tämä hieno ilmailumaa!!!
Luulen, että yksi ongelma tehottomuuden lisäksi on Trafin henkilöstön palkkaus, joka on yläkanttiin työnluonteeseen nähden. Jossain luki, että keskipalkka olisi siellä 4-5 Ke, mikä kuulostaa aika kovalta. Perus lupakirjan kirjottajatkin tienaavat varmaan 2-3 ke ihan tavallisesta toimistotyöstä. Luultavasti koko firma (ilmailupuoli ainakin) on paisunut aivan liian isoksi ja pienestä ilmailuporukasta yritetään nyhtää ne johtajien ja keskijohtaijien ym. kovat palkat.
Ja mitä tästä seuraa? Kouluttajat lopettavat ja (harraste) ilmailun volyymit laskee. Trafi nostaa taas hintoja, koska yhä vähemmältä on nyhdettävä yhä enemmän. Kierre sen kun jyrkkenee.
Lainaus käyttäjältä: viper - huhtikuu 01, 2015, 17:03:35
Luulen, että yksi ongelma tehottomuuden lisäksi on Trafin henkilöstön palkkaus, joka on yläkanttiin työnluonteeseen nähden. Jossain luki, että keskipalkka olisi siellä 4-5 Ke, mikä kuulostaa aika kovalta.
http://blogit.iltalehti.fi/pauli-vahtera/2014/08/10/liikaa-virkamiehia-liikaa-palkkaa-liikaa-valtaa-liikaa-tuhlausta/comment-page-7/
Voisiko joku tehdä Trafin ilmailuosiosta henkilömäärä ja kustannusperusteisen selvityksen. Epäilen vahvasti ettei kaikki ole tarkoituksen mukaisella tavalla.
Lainaus käyttäjältä: Teuvo Okkonen - huhtikuu 10, 2015, 12:49:13
Voisiko joku tehdä Trafin ilmailuosiosta henkilömäärä ja kustannusperusteisen selvityksen. Epäilen vahvasti ettei kaikki ole tarkoituksen mukaisella tavalla.
Älä Teuvo nyt tuommoista epäile!
Pitäähän Trafin saada rahaa jostakin! Autoilija maksaa 4 € ilmoittaessaan autonsa talviaikaiseen liikenteestä poistoon ja Trafi tulostaa ja lähettää uuden rekisteriotteen, keväällä käyttöönotossa sama 4 €:n maksu ja uusi ote. Tappiollista toimintaa, mutta onneksi ilmailijat maksavat rekisterin ylläpitomaksua 60 € vuodessa eikä Trafin tarvitse edes enää kuukausittain nettiin laittaa rekisteritilastoa. Lentokoneen ensirekisteröinti tai omistajan vaihdos vain 150 €. Iloista maksajaa Trafi rakastaa!
Jos oikein kauniisti porukalla pyydettäisi, saataisikohan meille autoilijoillekin tuo rekisterin ylläpitomaksu. Valtion kerjäläisille saisi tuosta mukavan summan virkistysrahastoon..... :thumbsup:
Lisää ylläpidettävää löytyy : Traktorit,puimurit,mönkijät,kaivinkoneet,mopot-,mopoautot,moottorikelkat, moottoripyörät sekä vesikulkineet yms. kaikki missä rekisteritunnus on, niin ja purjeveneet myös. Johan rupee hilloa löytymään kampawienereihin.
Eihän tuollainen pikkupiruilu täällä impivaarassa eli foorumillamme mitään vaikuta. Keskenämme uhoamme ja senkin säälittävällä tavalla. Minä kyllä eilen illalla kirjoitin myös jutun ja pahasti löin virastoa ja työntekijöiltäkin ja kuitenkin nähdäkseni aivan totuudenmukaisesti kun kerroin tuosta hommasta. Laitoin kuitenkin säästöön koska en tiedä mitä foorumilaiset haluavat. Alistua tai taistella. Jos joku epäilisi kunnianloukkausta, niin onko virastolla sellaista?
Olen työni vuoksi esittänyt Trafille ihan vakavasti sitä rekisterissä olomaksua.
Mutta kun ei niin ei.
Lainaus käyttäjältä: Arto - huhtikuu 13, 2015, 15:27:08
Olen työni vuoksi esittänyt Trafille ihan vakavasti sitä rekisterissä olomaksua.
Mutta kun ei niin ei.
Onneksi valtionvarainministeriössä löytyi edes hetkellisesti järkeä.
http://www.hs.fi/autot/a1305614397581
Onko kenelläkään Trafin himmeleistä tietoa, siis tarkempaa organisaatiokaaviota, erityisesti ilmailuosaston osalta. Onhan se Trafin pääorganisaatio mutta kiinnostaa henkilömäärät, tehtävät ja niin poispäin. Nimenomaisena tavoitteena räjäyttää himmelit noin kuvaannollisesti.
Ja yllytyksenä hallintoalamaisille, se työläinen, ei edes virkamies tai virkavastuulla oleva, tulkitessaan lakia, nimenomaan tulkitsee. Älkää tunnustatko sen legimiteettiä. Asettakaapa kaikki sen asettamat ehdot ja määräykset kyseenalaiseksi ja osoittakaa halveksuntaa sen kaltaisia kohtaan. Mikäli se osoittaa jotakin (liiallista) asemavaltansa näyttöä/käyttöä, uhatkaa vetää se oikeuteen tai vähintään uhatkaa tekevänne siitä kantelu.
Ja tämä uusi hallitus ja sen liikenneministeri varmaankin mielellään alkaa myös selvittämään Trafin möhkötautisen organisaation purkamista vähentämällä henkilökunta puoleen. Sen vuoksi selvittelen taustatietoja.
Soitin kyllä Trafin tiedotuspäällikölle ja lähetin sähköpostitsekin tiedoksi haluni saada tarpeellista tietoa Trafista. Seuraavaksi odottelen uuden ministerin valintaa.
Ilmailussa Hentun selitys TraFi:n hintojen korotuksen syistä.Minulla alkoi sappi kiehua.Luuleeko ne, että me ollaan niin tyhmiä,jotta tämmöinen selitys niellään tuosta vaan.Autopuolen ylijäämää ei voida tasata ilmailun momentille.Voi jos ne rahat menisikin teiden parantamiseen.Mutta mitä tekee TraFi ylijäämälle.Palkkaa 4-6 uutta virkaa rekisteröinti puolelle.Oli juttua Iltalehdessä jokinaika sitten.Toivottavasti uusi hallitus purkaa tätä karmeaa byrokraatti ja virkamieskoneistoa joka ei tee millään laskuopilla tuottavaa työtä.Suomi ei tule koskaan toipumaan kehnosta taloudestaan jos tähän mielettömyyteen ei tule muutosta.
Juu allekirjoitan, juuri tuossa odottamassa 120€ lasku medikalista jonka eteen trafi ei ole tehnyt paskaakaan...
Lainaus käyttäjältä: Teuvo Honkanen - kesäkuu 04, 2015, 17:08:05
Ilmailussa Hentun selitys TraFi:n hintojen korotuksen syistä.Minulla alkoi sappi kiehua.Luuleeko ne, että me ollaan niin tyhmiä,jotta tämmöinen selitys niellään tuosta vaan.Autopuolen ylijäämää ei voida tasata ilmailun momentille.Voi jos ne rahat menisikin teiden parantamiseen.Mutta mitä tekee TraFi ylijäämälle.Palkkaa 4-6 uutta virkaa rekisteröinti puolelle.Oli juttua Iltalehdessä jokinaika sitten.Toivottavasti uusi hallitus purkaa tätä karmeaa byrokraatti ja virkamieskoneistoa joka ei tee millään laskuopilla tuottavaa työtä.Suomi ei tule koskaan toipumaan kehnosta taloudestaan jos tähän mielettömyyteen ei tule muutosta.
Kukaan ei taida valvoa trafin toimia, vaikka syytä olisi. Nämä on näitä EU:n mukanaan tuomia painajaisia, joista jotkin oppineet varoittelivat jo kaksikymmentä vuotta sitten.
Mieleeni on jäänyt lukioajoilta silloisen yhteiskuntaopin opettajan taululle laittamat sanat EU:sta, jotka tuntuvat nyt toteutuvan:
- RASKAS BYROKRATIA
- TEHOTTOMUUS
- JÄRJESTELMÄN KALLIUS
Lainaus käyttäjältä: Toma - kesäkuu 04, 2015, 19:16:42
Juu allekirjoitan, juuri tuossa odottamassa 120€ lasku medikalista jonka eteen trafi ei ole tehnyt paskaakaan...
Sieltä tulisi varmaan hieno selitys, miten pitävät yllä rekisteriä medikaaleista tms. ja että se on kallista järjestelmineen ja niin edelleen. Voisin pitää sellaista rekisteriä exelillä 12 euroa/asiakas :D
Lainaus käyttäjältä: Toma - kesäkuu 04, 2015, 19:16:42
Juu allekirjoitan, juuri tuossa odottamassa 120€ lasku medikalista jonka eteen trafi ei ole tehnyt paskaakaan...
No eihän ne trafin laskut perustukkaan tekemiseen vaan siihen maksutaulukkoon.
Kustannusvastaavuus tuntuu olevan se mihin Trafi vetoaa, mutta siihen päästäkseen heillä näyttää olevan vain yksi keino, eli hintojen nosto. Varsinainen syy kustannusvastaavuuden puutteeseen lienee jätetty tarkoituksella taka-alalle. Jos tuotteen hinta ei vastaa kustannuksia, niin kustannuksiahan on saatava alas, jotta korotuspaineet pysyisivät edes jotenkin kohtuullisina. Meillä naureskellaan erään naapurimaamme, miten sen nyt sanoisi nätisti, voitelukulttuurille, mutta siellä se on sentään puolin ja toisin laitonta. Meillä se on laillista tai sanoisko, lakisääteistä...
Olisikohan jo aika organisaation saneeraukselle on niin kuin vanha hevonen joka syö enemmän kuin tienaa. ;D
Odottelen tässä koska Trafi alkaa kerätä polkupyörien käyttöveroa.... :?:
Lainaus käyttäjältä: Kojootti - kesäkuu 05, 2015, 10:30:39
Odottelen tässä koska Trafi alkaa kerätä polkupyörien käyttöveroa.... :?:
Etekin polkupyörää ainoana henkilökohtaisena kulkuneuvona käyttäviä aikuisia tulisi verottaa mitä ankarimmin, koska he eivät muulla liikkumisellaan kerrytä valtion veronkantoa edes kohtuullisesti vrt. yksityisautoilu. Hehän yleensä ovat ns. viherpiipertäjiä joille esim. lentäminen lomakohteisiin (esim. Intiaan) ei saastuta juuri yhtään , kun on itse kyydissä. ;)
Lainaus käyttäjältä: Jari Lindevall - kesäkuu 05, 2015, 12:29:25
Lainaus käyttäjältä: Kojootti - kesäkuu 05, 2015, 10:30:39
Odottelen tässä koska Trafi alkaa kerätä polkupyörien käyttöveroa.... :?:
Etekin polkupyörää ainoana henkilökohtaisena kulkuneuvona käyttäviä aikuisia tulisi verottaa mitä ankarimmin, koska he eivät muulla liikkumisellaan kerrytä valtion veronkantoa edes kohtuullisesti vrt. yksityisautoilu. Hehän yleensä ovat ns. viherpiipertäjiä joille esim. lentäminen lomakohteisiin (esim. Intiaan) ei saastuta juuri yhtään , kun on itse kyydissä. ;)
Sitä kohti ollaan menossa, tässä alkusäveliä: http://www.lvm.fi/tiedote/4419759/vastuu-ajoneuvojen-teknisista-maarayksista-trafille
Ja kun tulee lisää töitä pitää palkata lisää väkeä ja sitten tarttee lisää rahaa jne...
Kun asiat lähtevät vikaan heti alussa,kuten minunkin kohdallani,niin tilanne sen kun pahenee.Tarkoitan sitä että koin että minulla
ei ole aikaa viettää kaikkea vapaa-aikaani purjelentokentällä ja omatunto ei sallinut moottorilentolupakirjaan tarvittavaa
taloudellista satsausta itseen.Jäljelle jäi Experimental mopun teko,samalla siirryin ilmailun pohjasakkaan,joka puuhastelee
lautakasoista,putkinipuista ja rättirullista värkättyjen lentolaitteiden parissa,joissa moottori on vielä tehty milloin mistäkin
ei lentomoottoriksi tarkoitetusta.Olisi pitänyt panostaa sivistykseen ja parempaan palkkaan että voisi korkeintaan kysyä
jos sattuu avatun konepeiton lähelle"Onko tuo nyt se moottori" ilman että olisi mitään oikeaa käsitystä siitä mitä siellä
auton tai lentokoneen nokalla on meneillään kun se käy tai seisoo.Näiden omien koneiden käyttöaste jää helposti alhaiseksi,
se ei kestä kovia aika perusteisia maksuja,me olemme sitä kautta hyvin haavoittuvia.
Joo rakenteliat pitäis kyllä armahtaa, lentokoneen rakentamiseen menee saman verran aikaa kuin omakotitalon tekemiseen, talosta saat sentää vähän rahaa mutta myyppä lentokone:) Ei me voida olla täysjärkisiä :-D