Ilmailufoorumi
Ilmailufoorumi => Ultrakevyet => Aiheen aloitti: jereku - kesäkuu 19, 2005, 12:39:00
Ko. konetyyppiä koskeva huoltobulletiini on julkaistu ainakin briteissä. Vastaava murtuma löytyi myös eräästä suomalaisesta ultrasta.
t.
Jere
Jep, ja samma po finska ;) Ilmailulaitos (http://www.lentoturvallisuushallinto.fi/julkaisut/FI/lentokelpoisuusmaaraykset_tiedotteet/pdf/ad/3000-3499/m3094_05.pdf)
T:Sami Mäntyharju
Entäs mistä löytyy alkuperäinen TM42-10/04-05?
Laitokselta, maahantuojalta tai valmistajalta en löytänyt, eikä googlekaan tiennyt kuin laitoksen viittauksen.
Ikarukselle oli tullut nippu muitakin lentokelpoisuusmääräyksiä.
Tapani
LainaaEntäs mistä löytyy alkuperäinen TM42-10/04-05?
Katsoppa täältä: http://www.daec.de/down/index.php?sparte=62 (http://www.daec.de/down/index.php?sparte=62)
Kiitoksia kovasti linkistä!
Nämä kuvalliset ohjeet antavat huomattavasti paremmat eväät oikealle huollolle.
Pitkään etsin korkeusperäsimestä laakeripukkia, joka vastaa muutosmääräyksen kuvausta.
Tapani
Suomen Ikaruksia valmistaa näköjään Comoco niminen firma, kun Saksassa valmistaja on Comco....
Saksan sivuilta löytyi joku muukin noteerattava seikka Ikaruksiin, mitä suomessa ei olla katsottu aiheelliseksi informoida.
Tapani
LainaaSuomen Ikaruksia valmistaa näköjään Comoco niminen firma, kun Saksassa valmistaja on Comco....
Saksan sivuilta löytyi joku muukin noteerattava seikka Ikaruksiin, mitä suomessa ei olla katsottu aiheelliseksi informoida.
Tapani
Kirotusvireitä ;-(
Ilmailuviranomainen ei tiedota huoltobulletiineistä, mutta se antaa lentokelpoisuusmääräyksen suomalaisen tyyppitarkastuksen perustana olleen tyyppitodistuksen (tässä tapauksessa Saksan) antaneen maan julkaisemista lentokelpoisuusmääräyksistä ( LTA:t ).
Muiden ohjeiden kuten Technische Mitteilungen ( TM ), Service-Mitteilungen ( SM ja SB ) tiedottamisesta vastaa maahantuoja.
Kuitenkin AIR M1-5 ja AIR M5-10 mukaan ilma-aluksen omistaja vastaa siitä että ilma-alusta huolletaan valmistajan ohjeiden mukaisesti, eli viime kädessä omistajan (huoltajan) on itse hankittava viimeiset huolto-ohjeet ja -tiedotteet sekä myös noudatettava niitä.
LainaaIlmailuviranomainen ei tiedota huoltobulletiineistä, mutta se antaa lentokelpoisuusmääräyksen suomalaisen tyyppitarkastuksen perustana olleen tyyppitodistuksen (tässä tapauksessa Saksan) antaneen maan julkaisemista lentokelpoisuusmääräyksistä ( LTA:t ).
Muiden ohjeiden kuten Technische Mitteilungen ( TM ), Service-Mitteilungen ( SM ja SB ) tiedottamisesta vastaa maahantuoja.
Kuitenkin AIR M1-5 ja AIR M5-10 mukaan ilma-aluksen omistaja vastaa siitä että ilma-alusta huolletaan valmistajan ohjeiden mukaisesti, eli viime kädessä omistajan (huoltajan) on itse hankittava viimeiset huolto-ohjeet ja -tiedotteet sekä myös noudatettava niitä.
Pienenä muistutuksena kuitenkin Rotax 912 moottoreiden omistajille että valmistajan MANDATORY bulletiinit on ilma-alusryhmästä riippumatta tehtävä (viite ilmailumääräys AIR M 1-5 kohta 4.1).
Seuraavana pikaisella hakemisella kerätty lista Rotax 912 moottoreita koskevista MANDATORY bulletiineista:
http://www.rotax-aircraft-engines.com/pdf/...okus/d03340.pdf (http://www.rotax-aircraft-engines.com/pdf/dokus/d03340.pdf)
http://www.rotax-aircraft-engines.com/pdf/...okus/d03397.pdf (http://www.rotax-aircraft-engines.com/pdf/dokus/d03397.pdf)
http://www.rotax-aircraft-engines.com/pdf/...okus/d03223.pdf (http://www.rotax-aircraft-engines.com/pdf/dokus/d03223.pdf)
http://www.rotax-aircraft-engines.com/pdf/...okus/d03374.pdf (http://www.rotax-aircraft-engines.com/pdf/dokus/d03374.pdf)
http://www.rotax-aircraft-engines.com/pdf/...okus/d03409.pdf (http://www.rotax-aircraft-engines.com/pdf/dokus/d03409.pdf)
http://www.rotax-aircraft-engines.com/pdf/...okus/d03248.pdf (http://www.rotax-aircraft-engines.com/pdf/dokus/d03248.pdf)
http://www.rotax-aircraft-engines.com/pdf/...okus/d03241.pdf (http://www.rotax-aircraft-engines.com/pdf/dokus/d03241.pdf)
http://www.rotax-aircraft-engines.com/pdf/...okus/d03120.pdf (http://www.rotax-aircraft-engines.com/pdf/dokus/d03120.pdf)
http://www.rotax-aircraft-engines.com/pdf/...okus/d01996.pdf (http://www.rotax-aircraft-engines.com/pdf/dokus/d01996.pdf)
Katsokaa myös:
http://www.rotax-aircraft-engines.com/airc...shortType=SB%10 (http://www.rotax-aircraft-engines.com/aircraft/aircraft.nsf/GenerateSearchPage?OpenAgent&Language=English&EngineType=912&DocumentType=Service%20Bulletin&SernoFrom=0&Title=&shortType=SB%10)
http://www.daec.de/down/index.php?sparte=62 (http://www.daec.de/down/index.php?sparte=62)
Eikös tuo Brittien bulletiini ( MPD:2004-005 R1) puhu kokonaan ihan eri asiasta? Minusta näyttäis siltä, että se tarkoittaa sitä korkeusperäsimen tukiputkeen hitsattua korvaketta johon korkeusohjauksen työntötanko on laakeroitu takapäästään.
Tuo laakeripukin pohjalevyn repeämäjuttu on ihan eri asia.
Lainaus käyttäjältä: Kari Aspiola - tammikuu 17, 2006, 10:10:40
Eikös tuo Brittien bulletiini ( MPD:2004-005 R1) puhu kokonaan ihan eri asiasta? Minusta näyttäis siltä, että se tarkoittaa sitä korkeusperäsimen tukiputkeen hitsattua korvaketta johon korkeusohjauksen työntötanko on laakeroitu takapäästään.
Tuo laakeripukin pohjalevyn repeämäjuttu on ihan eri asia.
Riittää kun huoltaja seuraa valmistajan (Ikaruksen ja Rotax) huoltotiedotteita, ilmailuviranomainen seuraa valmistusmaan (tai tyyppitodistuksen antaneen maan) ilmailuviranomaisen antamia lentokelpoisuusmääräyksiä ja julkisee niistä suomaiset lentokelpoisuusmääräykset, joita huoltajan on noudatettava.
On tietysti hyvä katsoa muidenkin maiden kokemuksia ao konetyypistä, mutta sitä ei määräykset edellytä.
Vähän vielä tarkennusta tekstiin.
Hienoa, järjen käyttö on siis kaikesta huolimatta jossain määrin sallittua :-)