Lainaus käyttäjältä: Reijo - joulukuu 29, 2012, 23:54:27Ei vain suosittele, teksti sanoo että jäähdytysneste on vaihdettava (katso myös voimassa oleva on SI-912-016 (http://www.flyrotax.com/portaldata/5/dokus/d05289.pdf)). Jätetään kyllä mahdollisuus käyttää vesi/glykoli seosta, mutta rajoituksin.
... Rotax julkaisi bulletiinin, jossa suositteli ko. ainetta (SB-912-043).
Paino (%) | Jäätymispiste (°C) |
0 | 0 |
10 | -4 |
20 | -7 |
30 | -15 |
40 | -23 |
50 | -34 |
60 | -48 |
70 | -51 |
80 | -45 |
90 | -29 |
100 | -12 |
Paino (%) | Kiehumispiste (°C) |
0 | 100 |
10 | 102 |
20 | 102 |
30 | 104 |
40 | 104 |
50 | 107 |
60 | 110 |
70 | 116 |
80 | 124 |
90 | 140 |
100 | 197 |
Lainaus käyttäjältä: Aki - joulukuu 31, 2012, 11:01:36Noh , kun kerran otit puheeksi niin tässähän ne:
Kas kun kukaan ei vielä ole kommentoinut Evansin lämpötilarajasta.
Siis alimmasta käyttö lämpötilasta!
Lainaus käyttäjältä: 4trade - joulukuu 31, 2012, 13:24:17
Suurin etu nähdäkseni tuosta litkusta on että se ehkäisee tehokkaasti höyrytaskujen muodostumista moottorin sisällä. Tuon kiehumispiste on senverran suuri ettei se kovin helposti ala muodostaa höyrytaskua paikallisessa "hot spotissa", mitä yleensä löytyy kansista (siellä kanavat monimutkaisimmat ja lämpörasitus suurin).
Tuo höyrytasku ja siitä johtuva paikallinen kuumapiste on juuri se kannentiivisteen turmio, joten tuo litku kyllä puoltaa paikkaansa autokonversioissa ainakin. Automoottorien vesikierto kun on järjestetty kokolailla järjettömästi, kylmää vettä sylinteriryhmän kautta (missä sitä vähiten tarvitaan) kanteen (missä sitä eniten tarvitaan) eikä toisinpäin, mikä olisi jäähdytyksen kannalta järkevämpää.
Lainaus käyttäjältä: jkarjanl - joulukuu 31, 2012, 19:31:30Mutta kun jäähdyttimessä nesteen lämpötila on korkeampi, niin itse jäähdyttimen lämmönsiirtokapasiteetti kasvaa.
vaihtamalla vesipohjainen neste Evanssiin moottorin jäähdytysjärjestelmän kapasiteetti pienenee ja toimintakyky heikkenee,
Lainaus käyttäjältä: Aki - joulukuu 31, 2012, 22:51:38Jäikö edellinen lause lukematta tuosta SI-912 i-001 / SI-912-016R5 / SI-914-019R5
Katso tuo aiemmin mainittu SI-912 i-001 / SI-912-016R5 / SI-914-019R5 (Linkki (http://www.flyrotax.com/portaldata/5/dokus/d05289.pdf)). Sivulla 9 seisoo että:
"■ CAUTION: EVANS NPGR contraction point is approx. -23 °C (-10 °F) . It will not freeze and expand like conventional coolant. Do not use if conditions expose the engine to non-operational temperatures below -23 °C (-10 °F)."
Lainaus käyttäjältä: Jari - joulukuu 31, 2012, 17:54:29Tuo vauriomahdollisuus on autokonversio tyypeillä mahdollinen, joissa on kannentiiviste. Usein tuo liittyy valuvirheisiin ennemminkin kuin tehtaan suunitteluvirheisiin. Valuprosessin jättäessä jonkun ylimääräisen nokareen/ hiekkataskun valettavaan osaan saattaa sinne muodostua virtauksen muuttava epäsäännöllisyys.
Onko jokin tietty lentokonemoottori taipuvainen hotspottailuun?.
Lainaus käyttäjältä: Aki - joulukuu 31, 2012, 22:51:38Tarkoitetaanko tuolla moottorin lämpötilaa vai ulkoilman lämpötilaa?
Ja oli sitten neste mitä tahansa, Rotaxin perus Operations manual (http://www.flyrotax.com/portaldata/5/dokus/d05487.pdf) sivu 2-7 kieltää käynnistämästä ja myös käyttämästä moottoria lämpötilan ollessa alle -25 °C.
Lainaus käyttäjältä: Reijo - tammikuu 01, 2013, 01:10:16
Jäikö edellinen lause lukematta tuosta SI-912 i-001 / SI-912-016R5 / SI-914-019R5
Varoittaa vain NPGR:stä.
NPG+ ja NPGR on korvattu NPG+C:llä, jota Rotax suosittelee ja jonka alin lämpötila on -40°C (-40°F)
Tietenkin Operations Manualin -25 °C raja pitää huomioida.
Lainaus käyttäjältä: Aki - joulukuu 31, 2012, 22:58:43Mikäli molemmilla nesteillä olisi sama ominaislämpökapasiteetti, voisi jopa noinkin ajatella. Mutta kun ei ole.
Mutta kun jäähdyttimessä nesteen lämpötila on korkeampi, niin itse jäähdyttimen lämmönsiirtokapasiteetti kasvaa.
Se kun on verrannollinen ulkoilman lämpötilan ja nesteen lämpötilan eroon. Joka siis korostuu, mitä lämpimämpi ulkoilma on.
Jos katsotaan vain nestettä, niin kapasiteetti todella pienenee, mutta koska kyse on kuitenkin kokonaisuudesta, niin kapasiteetti suurenee.
Lainaus käyttäjältä: tuomoh - tammikuu 01, 2013, 14:58:49
Mikäli molemmilla nesteillä olisi sama ominaislämpökapasiteetti, voisi jopa noinkin ajatella. Mutta kun ei ole.
Nesteen lämmönsiirtokapasiteetti on massavirran, nesteen lämpötilaeron ja ominaislämpökapasiteetin tulo.
Lainaus käyttäjältä: Aki - tammikuu 02, 2013, 07:13:01Kyllähän tässä rautalanka nyt loppuu :(
Koko järjestelmän kapasiteetti on nuo kaikki yhteensä (eikä vain nesteen ominaisuudet).
Ja tuo viimeinen lämpötilaero on se mitä tarkoitin. Ja se saa Evansilla olla suurempi, koska sallittu max lämpötila on suurempi.
(vesi/glykolilla max 120C, evanssilla suurempi). Ja sillä sitä huonompaa nesteen ominaislämpöä voidaan kompensoida.
Ja mahdollisesti ylittääkin.
Lainaus käyttäjältä: Jari - tammikuu 02, 2013, 07:47:07
Eli näinköhän Evanssista on huonosti toimivan jäähdytyksen apuriksi?... , ihan vaan mielenkiinnosta onko kaikissa Ikaruksissa tuota ylikuumenemis olettamaa, vai onko se vain tämän aloituskirjoituksessa mainitun Ikaruksen vaiva?.:dontknow: