Ilmailufoorumi
Ilmailufoorumi => Yleisilmailu => Aiheen aloitti: Jari Lindevall - joulukuu 09, 2012, 11:52:37
Aero Weather (valvottujen kenttien säätiedot)
RainMan (Ilmatieteenlaitokselta)
AirNavigation Pro (navigointi)
Hyvä lisä tuohon listaan on:
European iAIP (https://itunes.apple.com/fi/app/european-iaip/id555746112?mt=8&ign-mpt=uo%3D2) (AIP, Notam, TAF/Metar jne.)
circle to land
flight plan
flt computer
geemeter
tossa muutama lisää
Täällä lisää ohjelmia ja 12 vinkkiä iPadin käyttöön.
http://ipadpilotnews.com/ (http://ipadpilotnews.com/)
iOmenan lentskariohjelmien ongelma onkin että ovat suurilta osin jenkkimarkkinoille suunniteltu, juuri tuon takia ANP onkin niin piristävä poikkeus. Kaikki "cool" jutut Säätutka overlay, NEXRAD, PIREP ym. "HC" palvelut ovatkin yleensä aina tuo jenkkisivu edellä, pikku eurooppa "maa" jätetään aina taustalle... sniff.
GoPro 3:n kotimainen juttu juutuubista, eli yhdistäminen wifillä iPadiin:
GoPro 3 & iPad mini (http://www.youtube.com/watch?v=UWlWmPzafV4#ws)
iPad testiä ohjaamossa Youtupista:
VIDEO: 747-400 pilot iPad2 Flight Test IFR (http://www.youtube.com/watch?v=wQNVF_Yr3LM#ws)
Ehkä ei ihan ohjelma iPadiin, mutta Aviator lehti on saatavilla / ladattavissa iPadiin pikku rahalla.
iPadiin voi App:s storesta hankkia Flightradar24 Pro ohjelman ja sillä voi seurata kaupalliosten lentojen liikkeitä ja muutamia tietoja.
Kysymys kuuluukin kun siinä voi search kenttään laittaa seuraavia etsintä perusteita ;
Flight nr.,callsing,modeS,reg.
Tuossa kun lukee mm. modeS, niin voiko sillä seurata modeS tranponderilla varustetun koneen lentoa jos tietää sen tranponderin tunnuksen?, vai miten tuo workkii?.
Ainakin liitekuvassa oleva siviilikone näkyy aina lentäessään Flight Radarissa. Mikähän transponderi siinä on ?
Terveisin Pekka K
Kysymys kuulusi varmaan "tyhmiä kysymyksiä ilmailusta" palstalle, mutta miksi nykyään pitää vielä erikseen ostaa Transponderi koneeseen ??
Lainaus käyttäjältä: Hero - maaliskuu 15, 2013, 21:28:04
Kysymys kuulusi varmaan "tyhmiä kysymyksiä ilmailusta" palstalle, mutta miksi nykyään pitää vielä erikseen ostaa Transponderi koneeseen ??
Siis transponderihan on se mikä tekee tuon näkymisen tuolla flightradar24 palvelussakin mahdolliseksi ja tässä tapauksessa nimenomaan S-mode mihin on koodattu koneen tiedot ja tunnukset, tietoliikenne sitten vain mahdollistaa tuon kaiken näyttämisen suurelle yleisölle.
Vastaava palaveluhan on myös vesillä siellä transponderiin nimi vaan on AIS = Automatic Identification System. Se toimii hyvin samalla tavalla kuin S-Mode transponderi ilmailussa. Laivoja voi katsella vaikka täällä: http://www.marinetraffic.com/ais/fi/default.aspx (http://www.marinetraffic.com/ais/fi/default.aspx)
Finnaviahan yritti jo saada pakon transponderille kaikkiin ilma aluksiin. S-Moden transponderilla saadaan näkyvyys "ilmaiseksi" Flight Radariin, toivottavasti näkyy jatkossa myös nämä siviilikoneet. Taidan harkita tämän hankintaa koska sieltähän näkyy missä koneemme on menossa, historiakin tallentuu, mitään erikoisohjelmia ei tarvitse ladata eikä käyttömaksujakaan seurannasta tule vaan yksinkertaisesti netistä katsoo FR:stä missä mennään. Mutta miltä tulevaisuudessa liitekuva näyttää kun siellä kaikkien reittikoneiden lisäksi näkyvät kaikki muutkin häkkyrät, ettei vain tulisi jonkinasteista suodatusta näkyvyyteen? OH-DLI on ainut Suomessa jonka olen täältä löytänyt. Lapin- sekä Pohjoiskarjalan itäosista ei transponderitieto FR:ään välity muutoin näyttäisi kattavan koko Suomen.
Terveisin Pekka K
Laitan vielä liitekuvan KAL510 koneesta, valokuvausmahdollisuuksien takia olen tuota Flight Radaria seurannut.
Etäisyys kohteeseen n. 30 km, nopeus 890 kmh korkeus 11700 m.
Terveisin Pekka K
Pelkkä S-moodin transponderi ei vielä tuo paikkatietoa nettiin. Lisänä tarvitaan transponderiin liitettävä gps-vastaanotin joka kertoo sijainnin. Filser TRT-800 ei liitos onnistunut, muista en tiedä.
Montakohan noita tutkavastaanottoja Suomessa on jotka välittävät tiedon nettiin, Utti, Tampere, Hki,Oulu ?
Eli pitää lentää aika korkealla ennenkuin tieto välittyy kaikkialta.
Tuosta: http://www.satwest.com/Spider_S3_p/spiders3.htm (http://www.satwest.com/Spider_S3_p/spiders3.htm)
vaan ostamaan jos haluaa että tieto kulkee missä liikkuu. Tuohan on kuin käänteinen ELT. Kertoo koko ajan missä on ja jos matka tyssää niin hakijat näkee minne.
Lainaus käyttäjältä: Toma - maaliskuu 16, 2013, 09:02:40
Tuosta: http://www.satwest.com/Spider_S3_p/spiders3.htm (http://www.satwest.com/Spider_S3_p/spiders3.htm)
vaan ostamaan jos haluaa että tieto kulkee missä liikkuu. Tuohan on kuin käänteinen ELT. Kertoo koko ajan missä on ja jos matka tyssää niin hakijat näkee minne.
Niin, hetken jo luulin että homma toimisi ilman lisäpanostusta, ehkä voinkin lentää "anonyyminä" edelleen.
Ja näkeehän kait se hakijat s-moden ollessa päällä muutenkin "nouto" paikan, jos plania ei tule päätetyksi ajallaan.:cool:
Tarkistuslistoja Appstoresta;
mm.
AirCheck Aviation Checklist = 1.79€
ForeFlight Check list Pro/iPhone = 17.99€
Cessna Checklist = 8.99€
SureChecklist = 17.99€
Diamont Checklist = 4.49€
Cessna 172 Checklist = 4.49€
Aviator`s Checklist = Ilmainen ja muokattava versio omiin tarpeisiin = 4.59€
Ilmailun radiopuhelinliikenne VFR => Apps storesta iPad / iPhone versiona hintaan 12.99€.
Tässäpä uunituore uutuus, haluaako joku kokeilla ja kertoa fiilikset...
http://www.pocketfms.com/easyvfr/ (http://www.pocketfms.com/easyvfr/)
Tai siis onhan tuo PocketFMS ollut jo vuosikausia mutta nyt klientti myös iOS:lle