Ilmailufoorumi
Ilmailufoorumi => Ultrakevyet => Aiheen aloitti: Martti Mattila - lokakuu 04, 2012, 07:32:43
Moi taas
Olisi pitänyt liittää tuohon jäätymiskeskusteluun, mutta unohtui,asia:Kampikammion painevaihteluista voimansa saavan polttoainepumpun kyvyt.
Comco c22 n.tankit ovat yli metrin moottoria alempana,riittääkö sen Mikunin, sama kuin Rotaxeissa siirtoteho,vai onko vaara että seos laihenee
polttoaineen liian hitaan siirtymisen vuoksi.On siinä sähköpumppu ja EGT molemmille sylintereille,voin testata lämpeneekö pakokaasut sähköpumpun
sammuttamisen jälkeen,eli laiheneeko seos.Joku saksalainen kiukutteli Helmuts Ulraleichte seitella että hänen Rotax 462 tuhoutui pumpun tehottomuuden
takia.Jotkut ovat myös ehdottaneet pienen "päivätankin" laittamista ylös moottorin tasalle ja sen täynnä pitämistä sähköpummpulla mikä käy koko ajan ja mistä
johtaa ylivuoto takaisin päätankeille.Järjestely takaisi vakio bensapaineet kaasareille,muuten en ole innostunut moisesta bensan kirnuamisesta.
Ehkä tästäkin on joillain omakohtaista kokemusta.Kiitos jäätymiskeskusteluun osallistuneille.
Rotaxin manuaaleissa oli vaatimukset pumpun letkujen pituuksille, imukorkudelle ja asennusasennolle. Eipä ole enää niitä, kun ei ole moottoriakaan. Mennään siis kokemuksella ja muistikuvilla. Laatikkomallin pumppua ei suositeltu ilmailuun, ainoastaan pyöreää. Pumppu piti olla litteä sivu ylöspäin ja max 30 cm pulssiletku lähti alapuolelta. Orkkis pumpussa pulssiletkun nipassa on räkäreikä, tarvikemallissa se puuttuu. Ei haittaa, jos pulssiletkussa on kaato kampikammioon koko matkalla. Imukorkeus ylittyi ainakin foxissa, mutta eipä tuolla saanut paljoa Geetäkään. EGT anturi 10 cm päässä männän reunasta ja pitää huolen ettei lämpö ole yli 625 C, niin mäntäpistiäinen ei purase.
Sakkakupeista on muutama traktorimalli, jotka on tarkoitettu painepuolelle ja saattaa repiä ilmaa imupuolella. Yleensä mitään ylimääräistä ei kannata asentaa järjestelmiin, koska ne maksavat, painavat ja saattavat mennä rikki. Kalibroidut EGT ja kierrosnopeusmittarit, mitään muuta foxi ei kaipaakkaan.
Lainaus käyttäjältä: Ansis - lokakuu 04, 2012, 08:25:17
Rotaxin manuaaleissa oli vaatimukset pumpun letkujen pituuksille, imukorkudelle ja asennusasennolle. Eipä ole enää niitä, kun ei ole moottoriakaan. Mennään siis kokemuksella ja muistikuvilla. Laatikkomallin pumppua ei suositeltu ilmailuun, ainoastaan pyöreää. Pumppu piti olla litteä sivu ylöspäin ja max 30 cm pulssiletku lähti alapuolelta. Orkkis pumpussa pulssiletkun nipassa on räkäreikä, tarvikemallissa se puuttuu. Ei haittaa, jos pulssiletkussa on kaato kampikammioon koko matkalla. Imukorkeus ylittyi ainakin foxissa, mutta eipä tuolla saanut paljoa Geetäkään. EGT anturi 10 cm päässä männän reunasta ja pitää huolen ettei lämpö ole yli 625 C, niin mäntäpistiäinen ei purase.
Sakkakupeista on muutama traktorimalli, jotka on tarkoitettu painepuolelle ja saattaa repiä ilmaa imupuolella. Yleensä mitään ylimääräistä ei kannata asentaa järjestelmiin, koska ne maksavat, painavat ja saattavat mennä rikki. Kalibroidut EGT ja kierrosnopeusmittarit, mitään muuta foxi ei kaipaakkaan.
Tällanen tuli vastaan
http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=rotax%202%20stroke%20fuel%20pump%20installation&source=web&cd=3&ved=0CC8QFjAC&url=http%3A%2F%2Fwww.lightaircraftassociation.co.uk%2Fengineering%2FMogas%2FInspection%2520Checklist%2520-%2520Rotax%25202%2520Strokes.pdf&ei=KCVtUI7SG6fh4QSqioG4Dg&usg=AFQjCNHMIOy75gmlp-Qp85MOGZk-J1qWCg&cad=rja (http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=rotax%202%20stroke%20fuel%20pump%20installation&source=web&cd=3&ved=0CC8QFjAC&url=http%3A%2F%2Fwww.lightaircraftassociation.co.uk%2Fengineering%2FMogas%2FInspection%2520Checklist%2520-%2520Rotax%25202%2520Strokes.pdf&ei=KCVtUI7SG6fh4QSqioG4Dg&usg=AFQjCNHMIOy75gmlp-Qp85MOGZk-J1qWCg&cad=rja)
-Toni
Kiitos huomioista.
Tuossa Tonin Rotax linkissä käy ilmi että sähköpumppu tulee asentaa rinnan (paralel) pulssipumpun kansa, ei sarjaan.Eli siten
että sähköpumpun painetta työnnetään pulssipumpun imupuolelle,ei saa tehdä.Jos pulssipumpun kalvo rikkoutuu,sähköpumpun
paine työntää bensat kanpikammioon,siitä seuraa jotakin.Fujissa on pumppu kampikammion kupeessa, sentin fiiberillä lämpöeristettynä.
TRabandonetissa pitkä pulssiletku,pumppu tankin alapuolella,ei ongelmia.Mutta se onkin suunniteltu lentokoneeksi.