Ilmailufoorumi

Ilmailufoorumi => Experimental => Moottorit => Aiheen aloitti: 4trade - heinäkuu 25, 2012, 12:06:10

Otsikko: Moottoritehon selvitysmetodi: Wood bar dyno
Kirjoitti: 4trade - heinäkuu 25, 2012, 12:06:10
Löysin Jan Carlssonin (http://www.jcpropellerdesign.com/) tekemän excel taulukon moottoritehon selvitykseen jossa käytetään apuna potkurin tilalla olevaa puutankoa. Puutangon halkaisija X 15 määrittää pituuden tuolle keksinnölle ja ohjelma laskee tehot staattisen kierrosluvun mukaan. Ohjelmassa on myös alennusvaihteille omat asetukset. Hämmästyttävän yksinkertainen metodi, joskin saattaa aiheuttaa hämmästelyä kentän laidalla  ;D .

Excel tuossa alla:









Otsikko: Vs: Moottoritehon selvitysmetodi: Wood bar dyno
Kirjoitti: 4trade - heinäkuu 25, 2012, 12:13:47
.....ja pari kuvaa siitä mikä siellä kentän laidalla hämmästyttää....



Otsikko: Vs: Moottoritehon selvitysmetodi: Wood bar dyno
Kirjoitti: Martti Mattila - elokuu 09, 2012, 07:37:47

Kaikkea ne kädettömät keksii ja eipähän kone karkaa vaikka ei pukkeja tai häntänarua.
Noiden klapien sahaukseen ja tasapainoitukseen käytetyssä ajassa olisi voinut veistää
kunnon potkurin ja tehdä jousivaan vedon mittaukseen.Suomessakin jollakin on ollut
niin kova vimma saada moottori käyntiin, vaikka potkuri vielä postissa.
Lankku potkurin tilalle tasapainoittamatta ja runkolaakereille nopea sisäänajo.
Kuusikymmentäluvulla mies juoksi puhelinkoppi selässään,häneltä kysyttiin miksi,
vastaus oli "et arvaa kuinka kovin menee kun heittää tämän pois selästä"
Otsikko: Vs: Moottoritehon selvitysmetodi: Wood bar dyno
Kirjoitti: 4trade - elokuu 09, 2012, 10:08:55
Tuon lankun tarkoitus onkin saada selville ne tehot jotta pääsee siihen potkurin valkkaamiseen. Tuolla palikalla saa sen tehon selville 5% tarkkuudella, mikä on melko paljon parempi useimpien moottorinvirittäjien arvauksia....ne kun yleensä arvioivat tehonlisäykset reippaasti yläkanttiin. Nykyisillä potkuriohjelmilla saa loistavia ruuveja koneen jatkoksi, mikäli tietää moottoritehon.....mutta tuo teho on usein pikkuisen ruuvatussa lekomoottorissa arvausten varassa, autokonversioista puhumattakaan.

Moottoridynot on harvassa tässä maassa, ja autokäyttöön tehty muutenkin. Yhden tunnin tuntivelotuksella tuollaisia tekee kyllä pari kappaletta. Kertopuu saattaisi toimia tuossa suoraan, täytynee testata itse kun pääsen siihen vaiheeseen oman moottorin kanssa.

Palikan tasapainotus on helppo....pari gyproc ruuvia lankun päähän tarvittaessa ja rähinät päälle. Tuo kun käy kierroksilla vain kerran.

Powered by SMFPacks Menu Editor Mod