Ilmailufoorumi

Ilmailufoorumi => Experimental => Aiheen aloitti: 4trade - toukokuu 26, 2011, 14:10:51

Otsikko: Kätevät työkalut ja menetelmät
Kirjoitti: 4trade - toukokuu 26, 2011, 14:10:51
Ajattelin että olisi hyvä koota tänne kaikkia lentokoneen rakentamisessa helpottavia erikoistyökaluja ja menetelmiä.

Aina ei tarvita muuta kuin ne vanhat pihdit ja hieman mielikuvitusta:
[attachimg=#][/attachimg](//)
Otsikko: Vs: Kätevät työkalut ja menetelmät
Kirjoitti: 4trade - kesäkuu 19, 2011, 13:46:12
Yksinkertainen ja toimiva keino moottorin jäähdytyspeltien tiivisteiden mittaamiseen konetilassa:   http://www.rv7blog.com/2011/03/13/the-old-paper-clip-trick/ (http://www.rv7blog.com/2011/03/13/the-old-paper-clip-trick/)
Otsikko: Vs: Kätevät työkalut ja menetelmät
Kirjoitti: 4trade - kesäkuu 19, 2011, 15:14:09
Köyhän miehen englanninpyörä. Kuvan laakeria kapeammalla kiekolla saa vielä nopeammin kahdensuuntaista kaarevuutta aikaan. Toimii myös isommilla pinnoilla.[attachimg=#][/attachimg](//)
Otsikko: Vs: Kätevät työkalut ja menetelmät
Kirjoitti: 4trade - kesäkuu 20, 2011, 18:15:04
Silloin kun kädet eivät riitä--pitomagneetit:  http://www.supermagnete.de/fin/index.php (http://www.supermagnete.de/fin/index.php)

Vain kolikon kokoisena 22 kg vedonkesto. Kaiken kokoisia ja muotoisia kierteillä ja ilman.
Otsikko: Vs: Kätevät työkalut ja menetelmät
Kirjoitti: 4trade - toukokuu 20, 2012, 21:03:13
Kätevän soodapuhallus laitteen (http://www.aircooledtech.com/tools-on-the-cheap/soda_blaster/) vamistusohjeet.
Otsikko: Vs: Kätevät työkalut ja menetelmät
Kirjoitti: Martti Mattila - heinäkuu 19, 2012, 23:40:11
Hyvä aihe,kiitos.
Tänään löysin IKH.n myymälästä taluriitti siis vaijerilukko pihdit, vaijerilukkojen rutisteluun.Mielestäni halvat, 76 euroa,Saksassa samaa myydään
ilmailijoille 115 eurolla.En ole vielä kokeillut, kun ei ole niitä Taluriittejä.IKH 7096.Myös Maritimin nettikaupassa myynnissä Purjehtijanpihdit 495e.
on varmaan hyvät.
Otsikko: Vs: Kätevät työkalut ja menetelmät
Kirjoitti: jkettu - heinäkuu 20, 2012, 08:12:03
Varmaan kaikki tietää, mutta niille jotka ei tiedä:  Talurit ja Nicopress on melkein samanlaisia/-kokoisia, mutta ei ihan.  Tarkkana, että tulee käytettyä oikeaa kalua ja holkkia.
(Sori offtopic, tuli vaan mieleen kun eräs oppikirjakin sekoilee tässä asiassa)
Otsikko: Vs: Kätevät työkalut ja menetelmät
Kirjoitti: Reijo Österberg - heinäkuu 20, 2012, 10:59:42
Taluritin materiaali on tietääkseni alumiiniseosta ja muoto (holkin päästä katsottuna)  "0" kun taas Nicopressin materiaali on kupariseosta ja muoto "8"
Otsikko: Vs: Kätevät työkalut ja menetelmät
Kirjoitti: jkettu - heinäkuu 20, 2012, 11:16:41
Pitää paikkansa, ja työkalu on eri kokoinen.
Otsikko: Vs: Kätevät työkalut ja menetelmät
Kirjoitti: Martti Mattila - heinäkuu 20, 2012, 23:23:06

Onkohan tämä IKH ja ne Saksan Baltimex shopin pihdit tarkoitettu kumpaisellekaan holkille,pitää varmaan käyttää sitä simppeliä vasaroitavaa mallia
minkä ostin Prucelta,mutta näillä voi rutistaa sen verran että  käsiä alkaa riittämään,pitää etsiä ohje mikä oikein puristetun Nicon halkaisija.
Ihmisikä sitten Taluriittejä pantiin kaksi peräkkäin ja jätettiin puoli taluriitinväliä rakoa.Näytti aluksi oudolle, kun Nicoja on vain yksi.
Otsikko: Vs: Kätevät työkalut ja menetelmät
Kirjoitti: Martti Mattila - heinäkuu 20, 2012, 23:43:12

Eihän sitä kuulukaan vasaroida, vaan kiristää pulteilla,näkyy Sprucella olevan tulkkikin.Vieläkö niitä taluriittejä joku käyttää
ilma aluksissa.Vai onko kaikki Nicoissa,olen vielä kaukana ohjauskaapeli hommista.
Otsikko: Vs: Kätevät työkalut ja menetelmät
Kirjoitti: Toma - heinäkuu 23, 2012, 13:49:38
Kyllä se Nicopress on se jota kannattaa käyttää, niitäkin on löytynyt maritimilta. tosin spruselta kun tilaa niin on halvempaa. Talurit kelpaa vaikka Renegaden laskutelineiden "kuminauhojen" kiinnitykseen mutta vaijereihin en käyttäisi jos sen liitoksen kestävyydellä on mitään tekemistä lennon suorittamisen kanssa.
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod