Ilmailufoorumi
Ilmailufoorumi => Ultrakevyet => Aiheen aloitti: Toni Heikkinen - helmikuu 16, 2011, 19:19:29
Iltaa!
Ultrallahan lennetään pääasiassa harrastemielessä, mutta voiko näillä lennellä vaikka palolentoja kesällä, tai muita tähystyslentoja? En ole koskaan nähnyt ultraa semmosessa touhussa.
t: Toni H
Lainaus käyttäjältä: Toni Heikkinen - helmikuu 16, 2011, 19:19:29
Iltaa!
Ultrallahan lennetään pääasiassa harrastemielessä, mutta voiko näillä lennellä vaikka palolentoja kesällä, tai muita tähystyslentoja? En ole koskaan nähnyt ultraa semmosessa touhussa.
t: Toni H
Palolentoja ei voi lentää, koska ne on pykälillä estetty. Toisaalta ultrat ei siihen kovin hyvin välttämättä sopisikaan kuormattavuussyistä.
Kiitos nopeasta vastauksesta! :) Mietin tässä että jos jotakin tähystyslentoja saisi ultralla lennellä niin ostaisin oman koneen, mutta taitaapa jäädä sekin pelkäksi haaveeksi. Ainakin tässä vaiheessa vielä.
Yritin tuossa oikeen etsiäkin, mutta en löytänyt. Missä näistä palovalvontalennoista oikeen määrätään? Löysin kyllä tuon tiedotuksen OPS T2-100, mutta en muuta.
Lainaus käyttäjältä: Gerhard Barkhorn - helmikuu 17, 2011, 07:42:45
Yritin tuossa oikeen etsiäkin, mutta en löytänyt. Missä näistä palovalvontalennoista oikeen määrätään? Löysin kyllä tuon tiedotuksen OPS T2-100, mutta en muuta.
Nyt kaivattaisiin Tatua tai Harria, jotka tuntevat nämä pykälät oikein hyvin, mutta sanoisin että etsimällä lentotyötä ja ansiolentoa, löydetään ne kohdat, joilla nämä poissuljetaan. Itse tuossa T2-100:ssa yksi vaatimus kyllä on, jota useilla ultrapiloteilla ei ole on PPL(A)-lupakirja. Lisäksi lentoja lentävät vain ansiolentoyritykset tai yhdistykset/kerhot eli yksityinenhenkilö ei siinä mielessä kelpaa edes työtä tekemään.
Lääninhallitukset, joiden rahoista maksetaan kulukorvaukset kerhoille, edellyttävät kalustolta mm.pitää olla 4-paikkainen, radio- ja muilta varustuk-
siltaan tasokas. Toiminta-aikaa edellytetään olevan riittävästi, valvontareitit yleensä ovat n. 2-3 tuntia. Varakoneena käy myös 2-paikkainen.
Onhan näitä kevyitä rimpuloita käytetty mm. etsintälennoilla, tosin ilman korvausta.......
Jokainen ilmassa oleva lentokone, on se kevyt tai raskas, on valvontalennolla. Metsäpalon löytyessä, hälytyksen ja opastuksen jälkeen, voi esittää
viranomaisille omista kuluista korvausesityksen.
Lainaus käyttäjältä: teemu - helmikuu 17, 2011, 10:36:50
Lääninhallitukset, joiden rahoista maksetaan kulukorvaukset kerhoille, edellyttävät kalustolta mm.pitää olla 4-paikkainen, radio- ja muilta varustuk-
siltaan tasokas. Toiminta-aikaa edellytetään olevan riittävästi, valvontareitit yleensä ovat n. 2-3 tuntia. Varakoneena käy myös 2-paikkainen.
Korjataan sen verran että nykyisin palolentojen tehtävänantaja on Aluehallintovirasto joka edellyttää käytettävän nelipaikkaisia koneita. Pakottavissa tapauksissa kaksipaikkainen käy varakoneena. Palolentoreitit on suunniteltu noin 300 km mittaisiksi joten lentoaikaa tulee noin kaksi tuntia+ mahdollinen savujen tunnistukseen ja palopaikalle ohjaamiseen käytetty aika. Kovin huonosti ultrat sopisivat tuollaiseen tehtävään niiden kuormattavuuden ja toimintaajan puutteen takia. On se muuta toista lentää palolentoja koneella jossa toimintaaikaa 6 tuntia!
Eli siis Ultra voisi periaatteessa olla varakoneena yhdistyksessä/yrityksessä joka lentää palolentoja? Ultra vs nk. peltikoneen toiminta-ajoista en jaksa alkaa kirjoittelemaan....
Lainaus käyttäjältä: Gerhard Barkhorn - helmikuu 17, 2011, 13:45:40
Eli siis Ultra voisi periaatteessa olla varakoneena yhdistyksessä/yrityksessä joka lentää palolentoja? Ultra vs nk. peltikoneen toiminta-ajoista en jaksa alkaa kirjoittelemaan....
En tiedä ainakaan mitään määräystä joka sen nimenomaisesti kieltäisi. Aluehallintovirasto edellyttää käytettävän nelipaikkaisia lentokoneita tai varakoneena kaksipaikkaisia lentokoneita. Paino sanalla LENTOKONE. Ultrakevyt lentokone on käsitteenä eri juttu.
No sit mopulla pääsee! ;D Lentoaikaa on ihan riittävästi, löytyy 2 paikkaa ja on myös lentokone..
Tässä yhteydessä "lentokone" sana ilman mitään etuliitteitä pitää löytyä rekisteröintitodistuksesta.
Mopulla näin ei ole.
Entäpä sitten Experimentalit esim muutetut vanhat lentokoneet jotka
ennen muutosta olisivat ja ovatkin olleet tähystyskoneina ,mikä sen
estäisi nytkään esim: varakoneena.
Lainaus käyttäjältä: Aki Suokas - helmikuu 19, 2011, 12:50:19
Tässä yhteydessä "lentokone" sana ilman mitään etuliitteitä pitää löytyä rekisteröintitodistuksesta.
Hmm, tarkoitatko lentokelpoisuustodistusta? Siinä on ainakin tuo kohta '4. Luokat'. Rekisteröintitodistuksessa ei kaiketi puhuta minkälainen ilma-alus on kyseessä.
Saivarteluahan tämä tietenkin on.... ;D
Koneella jota käytetään ko toimintaa on oltava lentokelpoisuustodistus, ultralla ja experimental koneilla on ainoastaan lupa ilmailuun, sillä ainoastaan tyyppihyväksytyt koneet voivat saada lentokelpoisuustodistuksen
Asiaa käsitelee mm. ilmailulaki ja OPS M1-23
http://www.ilmailuhallinto.fi/files/lth/imt-ops-m/opm1_23.pdf (http://www.ilmailuhallinto.fi/files/lth/imt-ops-m/opm1_23.pdf)