Ilmailufoorumi

Ilmailufoorumi => Experimental => Moottorit => Aiheen aloitti: Seppo Koivisto - joulukuu 27, 2010, 19:59:18

Otsikko: EASA Safety Implications of Biofuels in Aviation
Kirjoitti: Seppo Koivisto - joulukuu 27, 2010, 19:59:18
EASA on tutkinut viinabensoja lekomoottoreissa (282 s.):
Research Project EASA.2008/6, Safety Implications of Biofuels in Aviation (SIoBiA)
http://www.easa.europa.eu/safety-and-research/research-projects/docs/miscellaneous/Final_Report_EASA.2008-6-light.pdf (http://www.easa.europa.eu/safety-and-research/research-projects/docs/miscellaneous/Final_Report_EASA.2008-6-light.pdf)

Tutkimuksen tehnyt FH Aachen:
http://www.fb6.fh-aachen.de/forschung/kooperationen/kompetenzzentrum-fuer-flugkolbenmotoren/ (http://www.fb6.fh-aachen.de/forschung/kooperationen/kompetenzzentrum-fuer-flugkolbenmotoren/)
Otsikko: Vs: EASA Safety Implications of Biofuels in Aviation
Kirjoitti: Teuvo Okkonen - joulukuu 28, 2010, 13:43:36
Voisko joku, joka ymmärtää kyseistä murretta kertoa lyhyesti olennaisen. Sekä jos on eroja eri moottopreiden tai tankkien materiaaleilla alkoholin suhteen.

Terv,
Teuvo
Otsikko: Vs: EASA Safety Implications of Biofuels in Aviation
Kirjoitti: ttorri - joulukuu 28, 2010, 21:23:05
Pikaisesti silmäilin ja osui yksi uusi asia silmään.
Jos ja kun tankkiin pääsee vettä ja vesi-etanoli liuos erkanee bensiinistä, niin
jäljelle jäävän syttymiskelpoisen polttoaineen oktaaniluku tippuu huomattavasti.
Etanoli on ekobensassa myös oktaanin korottaja.

Vanhaa asiaa oli tietysti tiivisteiden, muoviletkujen ja kuumien alumiiniosien kestävyys.

Hieman kylmempi kaasarin kurkku suremman haihtumislämmön takia.

Timo
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod