Ilmailufoorumi
Ilmailufoorumi => Ultrakevyet => Aiheen aloitti: Markku Hiedanpää - elokuu 11, 2010, 17:45:41
Ultrakevytilmailun turvallisuus ja sen parantaminen onnettomuustutkinnan avulla
Suhteellisen lyhyen ajan sisällä vuonna 2009 ultrakevytilmailussa tapahtui useampia onnettomuuksia kuin aikaisempina vuosina Suomessa. Niiden johdosta Onnettomuustutkintakeskus aloitti viisi tutkintaa vuoden 2009 aikana. Onnettomuustutkintakeskus halusi myös selvittää, löytyykö ultrakevytilmailun onnettomuuksien, vaurioiden ja vakavien vaaratilanteiden taustalta yhteisiä tapahtumiin vaikuttaneita tekijöitä. Tämän tutkimuksen ensimmäisenä tavoitteena oli tutkia ja analysoida ultrakevytilmailun tapahtumiin vaikuttaneita inhimillisiä tekijöitä. Tutkimus rajattiin vuosina 2000–2009 B-luokan ultrakevyille lentokoneille tapahtuneisiin ja Onnettomuustutkintakeskuksen tutkimiin tapauksiin. Toisena tavoitteena oli tutkia ja arvioida, kuinka paljon onnettomuustutkinnalla on pystytty vaikuttamaan ultrakevytilmailun turvallisuuden parantamiseen.
kts:
http://www.onnettomuustutkinta.fi/uploads/jyojb1897ztzh.pdf (http://www.onnettomuustutkinta.fi/uploads/jyojb1897ztzh.pdf)
http://www.onnettomuustutkinta.fi/51606.htm (http://www.onnettomuustutkinta.fi/51606.htm)
Täsä puntissa oli toooodella paljon pureskeltavaa hyödyksemme. Ultra Bra kiittää (guru)
Aihe sai jo aikaan vilkasta keskustelua tuolla "yleisemmän forumin" puolella (mikä epäilemättä ei ole jäänyt täälläkään huomiotta) ;)