Ilmailufoorumi
Ilmailufoorumi => Yleisilmailu => Aiheen aloitti: lare100 - toukokuu 17, 2010, 16:38:50
Suomen Kuvalehti 23.04.2010, nro 16, sivulla 20, artikkelin "Eyjafjöll on kevyttä sarjaa"
yhteydessä on Jyrki Raivion kirjoittama alajuttu otsikolla: "Lentoliikenne jäi panttivangiksi"
tässä artikkelissa lukee mm.
"Sulanut tuhka tukkii suihkumoottorin nuppineulan kokoiset jäähdytysreiät.
Moottorin lämpötila nousee ja moottori sammuu muutamassa minuutissa".
Onko kenelläkään tietoa onko suihkumoottoreissa jotain "nuppineulan kokoisia jäähdytysreikiä"?
Tai onko valistuneita arvauksia mihin suihkumoottorin osaan kirjoittaja voisi artikkelissaan tässä kohtaa viitata?
Kyllä Jyri tietää mistä puhuu (paremmin kuin minä :) ). Katso miehen esittely Siivet 01/2010 -lehdestä.
Kaasuturbiinin polttovaiheessa polttoainetta poltetaan 1800°C-2000°C lämpötilassa. Tämän lämpöisen kaasun syöttäminen turbiinille tuottaisi melkoisia haasteita turbiinin rakenteelle, joten turbiinia pyörittävää ulosmenevää kaasua jäähdytetään polttokammiossa olevien pienten reikien kautta tulevalla ilmalla. Myös turbiiniosiossa voi olla lisäjäähdytystä sinne 1000°C-1500°C lämpötilassa saapuvalle kaasulle.
Eli vähän tarkemmin: turbiinin siivissä ja johtosiivikoissa on pieniä reikiä joista puhalletaan kylmää ilmaa rajakerrokseen jotta kuumat kaasut ei pääse ihan suoraan huuhtelemaan metalliosia.
Niin ja tietysti polttokammioissa on myös primääri- sekundääri- jne ilmapuhallukset joilla pidetään kuumat kaasut pöntön keskiosassa ja seinän lähelle pyritään saamaan vähän viileämpää tavaraa.
Tässä on hyvä esitys turbiinilapojen jäähdytysmekanismeista, jos aihe herättää mielenkiintoa myöhemminkin:
Jet Tech : Turbine Blade Inspection (http://www.youtube.com/watch?v=xDajhAzG16k#ws)
Alussa on CF6-6 ja LM2500-vertailua, mutta turbiinilapojen rakenteisiin päästään aika äkkiä.