Ilmailufoorumi

Ilmailufoorumi => Experimental => Moottorit => Aiheen aloitti: 4trade - huhtikuu 16, 2010, 16:06:10

Otsikko: Lentomoottorin "prosenttitunnit" experimentalissa
Kirjoitti: 4trade - huhtikuu 16, 2010, 16:06:10
Valaiskaa minua,viisaammat. Miten se nykyään menikään,saako kalenteritunnit täynnä olevaa moottoria käyttää experimentalissa, ja jos saa niin kuinka kauan? Kyseessä Continental O200 kiuas.
Otsikko: Vs: Lentomoottorin "prosenttitunnit" experimentalissa
Kirjoitti: teemu - huhtikuu 16, 2010, 16:33:35
Lueppa, AIR M8-4 ja AIR T8-10
Otsikko: Vs: Lentomoottorin "prosenttitunnit" experimentalissa
Kirjoitti: Reijo Österberg - huhtikuu 16, 2010, 19:30:28
Lainaus käyttäjältä: 4trade - huhtikuu 16, 2010, 16:06:10
Valaiskaa minua,viisaammat. Miten se nykyään menikään,saako kalenteritunnit täynnä olevaa moottoria käyttää experimentalissa, ja jos saa niin kuinka kauan? Kyseessä Continental O200 kiuas.

AIR M5-1 kohta 4.8 Moottori
Moottorin ei tarvitse olla tyyppihyväksytty, jos on
olemassa edellytykset moottorin ja sen asennuksen
turvalliselle toiminnalle. Tämä tarkoittaa sitä, että
moottoria on maassa koekäytetty vähintään 3 t ja
että sillä lennetään ennen rajoitetun lentokelpoisuustodistuksen
myöntämistä vähintään 45 t, jolla osoitetaan
moottorin olevan riittävän luotettava. Mikäli
kaasutin on sellaista tyyppiä, että se saattaa jäätyä,
on moottori varustettava riittävän tehokkaalla imuilman
etulämmitysjärjestelmällä.



Moottorin peruskorjauksenkin saa tehdä rakennusluvassa mainittu organisaatio

AIR M5-3 kohta 4 Huoltotoiminta
Suurten huoltotöiden (kuten ilma-aluksen tai moottorin
ja potkurin peruskorjaus, ilma-aluksen perushuolto,
kantaviin rakenteisiin kohdistuvat vauriokorjaukset
jne.) tekeminen edellyttää Ilmailulaitoksen
lupaa. Harrasterakenteisen ilma-aluksen suuren
huoltotyön saa tehdä
huoltomekaanikko, hyväksytty
huolto-organisaatio, ilma-aluksen rakennusluvassa
mainittu organisaatio
tai Ilmailulaitoksen erillisellä
luvalla muu organisaatio. Huoltotyön tekijällä on oltava
siihen riittävät edellytykset ja toimenpiteet on
tehtävä valmistajan ohjeita noudattaen
.
Otsikko: Vs: Lentomoottorin "prosenttitunnit" experimentalissa
Kirjoitti: 4trade - huhtikuu 16, 2010, 19:44:51
KIITOS! Tämä foorumi on kertakaikkiaan mainio,saan kaikkiin kysymyksiini vastauksen niiltä jotka asioista todella tietää.
Otsikko: Vs: Lentomoottorin "prosenttitunnit" experimentalissa
Kirjoitti: teemu - huhtikuu 16, 2010, 21:11:06
Kyseessä on Continental O-200 moottori.
Otsikko: Vs: Lentomoottorin "prosenttitunnit" experimentalissa
Kirjoitti: masal - huhtikuu 17, 2010, 10:33:47
Saa käyttää ja edellisten vastausten mukaan erillinen hyväksyntä huoltajalle (siis rakentaja / erillishyväksytty huoltaja tai mekaanikko käy huoltajaksi).

edellisten lisäksi ote AIR M5-2:

5.3 Moottorit
Moottorille tehtävistä toimenpiteistä on annettava
selvitys.
Moottorin muutostyö tai moottorityyppi, jota ei aikaisemmin
ole käytetty suomalaisessa ilma-aluksessa
sekä tällaisen moottorin asennus, on asiantuntijan
tarkastettava. Asiantuntijan lausunto on liitettävä rakennuskertomukseen.
Valmistajan suositteleman peruskorjausjakson käyneitä
tyyppihyväksyttyjä lentomoottoreita voidaan
käyttää harrasterakenteisissa ilma-aluksissa niin pitkään
kun niiden kunto edellyttää. Moottorin kunto
on tarkastettava ja valvottava ilmailumääräyksen
AIR M8-4 mukaisesti. Tarkastukset saa tehdä huoltomekaanikko
tai Ilmailulaitoksen erikseen hyväksymä
henkilö
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod