Ilmailufoorumi

Ilmailufoorumi => Yleisilmailu => Aiheen aloitti: Jani Korpimäki - lokakuu 07, 2009, 11:19:21

Otsikko: Suksilentämisestä nokkapyöräkoneella
Kirjoitti: Jani Korpimäki - lokakuu 07, 2009, 11:19:21
Terve kaikille!

Jostain omituisesta syystä mielessä on alkanut kytemään ajatus kokeilla kuinka vakio C150 Cessna toimii suksilla. Tietenkin tehoa on vähän, mutta jos yrittää löytää ison alamäen starttia varten ;) Netistä löytyy muutama viedoa aiheesta, mutta ei oikein hirmu vankkaa tietoa.

Onko foorumilaisilla millaisia kokemuksia nokkapyöräkoneen soveltuvuudesta suksikäyttöön? Olen kuullut huhua että C172 ja rallyillä on ainakin joskus lennetty.

Laittakaa viestiä tänne tai yhteystietoja sähköpostiin niin olen yhteydessä aiheen tiimoilta.

Jani Korpimäki
email: jani.korpimaki@suomi24.fi
Otsikko: Vs: Suksilentämisestä nokkapyöräkoneella
Kirjoitti: JariS - lokakuu 07, 2009, 13:04:08
Kyllä nokkapyöräkoneella voi lentää suksilta. Kaverilla on Jabiru ultra, joka toimii kohtuullisen hyvin. Paksussa hangessa vaan ei tahdo päästä helposti ilmaan. Joskus on tarvinnut tampata moottorikelkalla. Oma Kitfox4 (MTOW 498kg) lähtee, kuin nappi takista. Kaksi isoa suksea edessä on parempi konstruktio.  Etusuksi pyrkii kaivautumaan lumeen ja aiheuttaa enemmän vastusta. Ongelma kait johtuu siitä, että etusuksea ei voi tehdä kovin pitkäksi, kun se huiska on aika lähellä. Leveä suksi auttaa asiaa. Luulisin että C150 on ihan OK, kun tekee sopivan leveät sukset.
Otsikko: Vs: Suksilentämisestä nokkapyöräkoneella
Kirjoitti: Markku Hiedanpää - lokakuu 07, 2009, 17:06:50
Lainaus käyttäjältä: JariS - lokakuu 07, 2009, 13:04:08
Luulisin että C150 on ihan OK, kun tekee sopivan leveät sukset.

En haluaisi olla ilonpilaaja, mutta muistuttaisin että EASA:lla on oma sanansa sanottavana EASA hyväksytyn ilma-aluksen muutostöissä (ts. suksiasennuksissa).
Otsikko: Vs: Suksilentämisestä nokkapyöräkoneella
Kirjoitti: Jouni Laukkanen - lokakuu 07, 2009, 19:34:33
Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - lokakuu 07, 2009, 17:06:50
Lainaus käyttäjältä: JariS - lokakuu 07, 2009, 13:04:08
Luulisin että C150 on ihan OK, kun tekee sopivan leveät sukset.

En haluaisi olla ilonpilaaja, mutta muistuttaisin että EASA:lla on oma sanansa sanottavana EASA hyväksytyn ilma-aluksen muutostöissä (ts. suksiasennuksissa).

Milläs statuksella muuten oli taannoin ne mopocessnat joissa ilmeisesti oli Finncraftin sukset? Oliko kyseessä yksittäishyväksyntä? Ainakin OH-CCT oli varustettu suksilla - siitä on olemassa kuvakin.
Otsikko: Vs: Suksilentämisestä nokkapyöräkoneella
Kirjoitti: ervasha - lokakuu 07, 2009, 20:31:34
Ja mm.  OIK:n C172 OH-CEW, jolla lensin aikanaan paljonkin.
Otsikko: Vs: Suksilentämisestä nokkapyöräkoneella
Kirjoitti: Jani Korpimäki - lokakuu 07, 2009, 20:57:30
Voihan tämä olla kohtuullisen vaikea projekti lupa-asioiden suhteen. Lisäksi huolia tulee maksimimassan ja tehon suhteen. Kuitenkin mielenkiinto heräsi kun näin yuotubessa muutaman videon aiheesta. Alla on linkit:

Cessna 150 Landing on Skis (http://www.youtube.com/watch?v=LEXfNw4haEU#)

Cessna 150 Ski Flight (http://www.youtube.com/watch?v=O_E1AVtfh0Q&NR=1#)

Itse suksiasennus vaikuttaa siltä että runkoon ei tarvitse suurempia muutoksia tehdä. Aikaisemmista keskusteluista muistelen että nokkapyörä ohjauksen jousien tilalle pitäisi vaihtaa jäykät tangot, jotta nokkasuksi ei pääse itsekseen kääntymään poikittain.

Muistaako kukaan takavuosien suksimerkkejä / malleja joita on tämän kokoluokan tyyppihyväksytyissä koneissa käytetty? Voisin googletella lisää tietoa.
Otsikko: Vs: Suksilentämisestä nokkapyöräkoneella
Kirjoitti: Esa Virtanen - lokakuu 07, 2009, 21:34:50
Lainaus käyttäjältä: ervasha - lokakuu 07, 2009, 20:31:34
Ja mm.  OIK:n C172 OH-CEW, jolla lensin aikanaan paljonkin.

Harmi, ne OH-CEWin sukset on varmaan jääneet Ouluun, me on ULK:ssa jouduttu lentämään sillä pyöräversiona.  :embarassed:
Otsikko: Vs: Suksilentämisestä nokkapyöräkoneella
Kirjoitti: Markku Hiedanpää - lokakuu 09, 2009, 15:56:50
Lainaus käyttäjältä: Jouni Laukkanen - lokakuu 07, 2009, 19:34:33
Milläs statuksella muuten oli taannoin ne mopocessnat joissa ilmeisesti oli Finncraftin sukset? Oliko kyseessä yksittäishyväksyntä? Ainakin OH-CCT oli varustettu suksilla - siitä on olemassa kuvakin.

Ne ovat vieläkin hyväksyttyjä kansallisena muutoshyväksyntänä (kansallinen hyväksyntä joka on tehty ennen 28.9.2003).
Otsikko: Vs: Suksilentämisestä nokkapyöräkoneella
Kirjoitti: Teuvo Okkonen - lokakuu 09, 2009, 16:56:03
Tervehdys "suksilentäjät"

Tämä yhdistelmä toimii ainakin, Jabirussa nokkatelineelle tuileva paino moneen muuhun verrattuna aika pieni.
En lentäisi näilläkään leveillä suksilla tutkimattomaan umpihankeen.

Terv,Teuvo
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod