Lainaus käyttäjältä: TeroF - lokakuu 04, 2009, 22:32:30
Ilmeisesti jos kyseessä on taitolentokone 51% säännön ei tarvitse täyttyä? .......
Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - lokakuu 05, 2009, 12:00:21Lainaus käyttäjältä: TeroF - lokakuu 04, 2009, 22:32:30
Ilmeisesti jos kyseessä on taitolentokone 51% säännön ei tarvitse täyttyä? .......
Ilma-alusluokka tai käyttötarkoitus ei vaikuta harrasterakentamista koskeviin ilmailumääräyksiin, eikä 51% sääntöön (kts. AIR M5-1, AIR M5-2 jne).
Lainaus käyttäjältä: pimattilOliko sinulla mitään muuta syytä käyttää Corvetten moottoria kuin raha? En yhtään tiedä minkä hintainen tuo moottori on, mutta ei ne pienemmät taitolentokoneetkaan ihan mahdottoman hintaisia ole. Jos taas etsit Extran tehoista konetta, niin vaihtoehtot kallistuvat kummasti. Ehkä jostain Skyboltista voisi saada jotain järjellisen hintaista. Ainakin viime vuonna Ruotsin puolella oli yksi restauroitavana oleva Skybolt-projekti, jossa 200 hp korkeapuristeinen taitolentomoottori -- tosin Skybolttihan nielee järeämmänkin moottorin, jolloin matalapuristeisena sitä voisi ajella vielä autobensallakin. Tosin taitolentokoneita lennetään määrällisesti niin vähän, ettei tällä pitäisi olla suurta merkitystä.
Lainaus käyttäjältä: PFL - lokakuu 05, 2009, 23:39:43
...Mutta toisaalta... "lähes" samalla vaivalla voisit tehdä jotain h3lvetin hienoa, kuten vaikka 100% taitolentokelpoisen 3/4 replikan Pyörremyrskystä. Tosin saisit viedä sen joka ikiseen vähänkin ilmailuaiheeseen näytökseen ja näyttelyyn, mutta olisko paha? :)
Tavallisiin suristimiin verrattuna... Täydellistä Ilmaherruutta :) ...
Lainaus käyttäjältä: TeroF - lokakuu 05, 2009, 18:57:07
Eikös siinä olisi experimental henkeä, että laittaisi tehokkaan autonmoottorin taitolentokoneeseen?
Lainaus käyttäjältä: pimattilOliko sinulla mitään muuta syytä käyttää Corvetten moottoria kuin raha? En yhtään tiedä minkä hintainen tuo moottori on, mutta ei ne pienemmät taitolentokoneetkaan ihan mahdottoman hintaisia ole. Jos taas etsit Extran tehoista konetta, niin vaihtoehtot kallistuvat kummasti. Ehkä jostain Skyboltista voisi saada jotain järjellisen hintaista. Ainakin viime vuonna Ruotsin puolella oli yksi restauroitavana oleva Skybolt-projekti, jossa 200 hp korkeapuristeinen taitolentomoottori -- tosin Skybolttihan nielee järeämmänkin moottorin, jolloin matalapuristeisena sitä voisi ajella vielä autobensallakin. Tosin taitolentokoneita lennetään määrällisesti niin vähän, ettei tällä pitäisi olla suurta merkitystä.
Lainaus käyttäjältä: TeroF - lokakuu 05, 2009, 18:57:07
Onko noista skybolteista jossain lisää informaatiota? Mikä on niiden suorituskyky verrattuna Pittsiin tai Eagleen? Olet aivan oikeassa, että nopein ja helpoin tapa saada taitolentokone on ostaa sellainen valmiina. Tosin kuten totesit hinta pomppaa, kun tehot nousevat yli 200hp. Jottei jäisi epäselväksi, niin tämä on lähinnä tälläistä haaveilua todella suorituskykyisestä edullisesta taitolentokoneesta.
Lainaus käyttäjältä: pimattil - lokakuu 06, 2009, 11:06:43
http://www.steenaero.com/Skybolt/ (http://www.steenaero.com/Skybolt/) Suorituskyvyn vertailu onkin stitten kinkkisempi homma, varsinkin jos mainosmateriaalista yrittää jotain irti saada. Harvassa taitavat olla myös suomalaiset Skybolt-lentäjät, koska en itse ainakaan moiseen ole Suomessa törmännyt.
...
PS. Laitoin Ruotsiin myös kyselyä, vieläkö se mainitsemani projekti on myymättä... palaan asiaan jos siitä kuuluu jotain.
Lainaus käyttäjältä: pimattil - lokakuu 06, 2009, 11:06:43
http://www.steenaero.com/Skybolt/ (http://www.steenaero.com/Skybolt/) Suorituskyvyn vertailu onkin stitten kinkkisempi homma, varsinkin jos mainosmateriaalista yrittää jotain irti saada. Harvassa taitavat olla myös suomalaiset Skybolt-lentäjät, koska en itse ainakaan moiseen ole Suomessa törmännyt.
Lainaus käyttäjältä: PFL - lokakuu 05, 2009, 23:39:43Onkohan noita Steenaeron sarjoja maailmalla yhtään edes rakenteilla (proton lisäksi siis)?
Valmiista, tai kohta valmiista kiteistä voisi harkita Pitts-14 M14-tähtimoottorilla http://www.steenaero.com/Pitts14/ (http://www.steenaero.com/Pitts14/) . Ei näytä olevan tuokaan halpa eikä etenkään helppo, mutta olisi aikomassasi teholuokassa.
Lainaus käyttäjältä: pimattil - lokakuu 06, 2009, 11:06:43
PS. Laitoin Ruotsiin myös kyselyä, vieläkö se mainitsemani projekti on myymättä... palaan asiaan jos siitä kuuluu jotain.
Konetyyppi | Webbisivu | Huomioita |
Pitts-14 M14-tähtimoottorilla | http://www.steenaero.com/Pitts14/ (http://www.steenaero.com/Pitts14/) | "Yhtään" ei ole rakennettu |
3/4 replika Pyörremyrsky | ||
Skybolt | http://www.steenaero.com/Skybolt/ (http://www.steenaero.com/Skybolt/) | |
Warbirds | http://www.marcel-jurca.com/ (http://www.marcel-jurca.com/) | Kittejä ei saatavana |
Pitts Model 12 | http://www.pittsmodel12.com (http://www.pittsmodel12.com) | FAQ: muita moottoreita ei suositella |
Lainaus käyttäjältä: PFL - lokakuu 20, 2009, 01:37:13Tuolla 40 k$ alkaa kyllä saamaan jo uusia ei-sertifioituja 540:ä... siihen pari tonnia lisää niin se on AE-malli. Tässä vaikka vähän koostettuna hintoja: http://wcurtis.nerv10.com/20Engine/index.html (http://wcurtis.nerv10.com/20Engine/index.html)
- tai kaivaa kuvetta sen +40.000 USD käytetyn AEIO-540 tai uuden M14 ostoon.