Ilmailufoorumi

Ilmailufoorumi => Experimental => Moottorit => Aiheen aloitti: Erich Hartmann - marraskuu 20, 2004, 20:02:34

Otsikko: Perämoottorista ultraan?
Kirjoitti: Erich Hartmann - marraskuu 20, 2004, 20:02:34
Onko mietitty, voisiko nelitahti perämoottoria muokata ultraan sopivaksi?.
Otsikko: Perämoottorista ultraan?
Kirjoitti: Ansis - marraskuu 21, 2004, 20:21:30
On mietitty, helikopteriin se olisi vielä oikeassa asennossa :rolleyes:
Vesiskootterin koneen saa helpommalla modattua.
Otsikko: Perämoottorista ultraan?
Kirjoitti: Ansis - marraskuu 23, 2004, 16:55:55
Lisäksi kannattaa huomioida makeavesijäähdytteisen suunniteltu käyntilämpötila, joka ei saa ylittää +52°C. Aikonaan kisakoneita tehdessä viimeiset hionnat tehtiin moottori käyntilämpötilaan lämmitettyna kaikki pultit momentissa stressilevyjä käyttäen. Tuli muuten tosi pienikitkainen lopputulos.
Otsikko: Perämoottorista ultraan?
Kirjoitti: Kari Aspiola - joulukuu 08, 2004, 14:55:11
Esimerkiksi Hondan isommat 4T-perämoottorit ovat kehitetty auton moottoreista (Civic ja Accord jne).

Miksei sitten samantien rakenneta se lentomoottori suoraan siitä alkuperäisestä auton moottorista kun sen asentokin on oikea.

Nelitahtareiden asennonmuutos (voitelun takia) on aika isotöinen ja asiantuntemusta vaativa projekti. Pelkkä painevoitelun huomiointi ei riitä. Lisäksi pitää miettiä miten varmistetaan voitelun toimivuus:

- valumavoitelukohteisiin
- roiskevoitelukohteisiin
- uppovoitelukohteisiin

Lisäksi jos halutaan lentää temppua, niin tarvii huomioida kaikki mahdolliset kiihtyvyyden suunnat voitelun kannalta.

2-Tahtari on tunteeton asennoille ja kiihtyvyyksille, esimerkiksi vesijetissä on valmiiksi kalvokaasuttimet jotka toimii missä asennossa vaan. Samalla tavoin kuin moottorisahatkin, ovat selllaisenaan taitolentokelpoisia ilman työläitä muutoksia.  
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod