Ilmailufoorumi
Ilmailufoorumi => Yleisilmailu => Aiheen aloitti: jopa - toukokuu 06, 2009, 20:39:14
Kun nyt vihdoin lukee EU asetuksessa 1056/2008 ELA1 koneiden määritelmä, niin voisitteko kertoa minulle ymmärtämättömälle, että mitä se tarkoittaa esim. Cessna 152 osalta.
Olen aiemmin ymmärtänyt niin, että tyyppihyväksyntätodistus (TCDS) perustuu FAR23 tai CAR23:een. Näinhän C152 TCDS:ssa lukeekin.
Nyt kun on muutettu näiden alle 1000 kg koneiden TCDS:n perusteita niin onko niiden TCDS ollenkaan voimassa?
Tätä ELA1 koodia ei tietojeni mukaan ole olemassakaan.
Luulisin, että jos TCDS perusteet muutetaan ELA1:een, tulee koneesta vähintään experimental.
Voisiko joku tietää???
ELA1 (tai ELA2) ei liity mitenkään tyyppihyväksyntään, eikä TCDS tule koskaa muuttumaan sen takia. Se on huoltojen tekemisen luokittelua varten oleva määritelmä.
Kiitos Aki tiedosta.
Tietenkin vaikuttaa etten vieläkään ole jaksolla, mutta tuossa EU-asetuksessa puhutaan eurooppalaisesta ilma-aluksesta.
Tiedät hyvin että tästä ELA1 ja ELA2 tulee kokonaan uusi eurooppalainen ilma-alusluokka.
Saattaisiko kuitenkin olla että asetuksessa olisi virhe... tai sitten sitä pitää lukea niin, että eihän siinä lue "amerikkalaisia kevyitä ilma-aluksia".
----------------------------------------------------------------
2 artikla
Määritelmät
k) 'ELA1-ilma-alus' tarkoittaa seuraavia eurooppalaisia kevyitä ilma-aluksia:
i) lentokone, purjelentokone tai moottoripurjelentokone, jonka suurin sallittu lentoonlähtömassa on alle 1 000 kg ja jota ei ole luokiteltu vaativaksi moottorikäyttöiseksi ilma-alukseksi;
-----------------------------------------------------------------
En tiedä mutta arvailen vain
Huoltoasetus (2042/2003) käsittelee lentokelpoisuuden ylläpitoa. Ilma-alusten hyväksyntä löytyy asetuksen 1702/2003 alta.