Ilmailufoorumi

Ilmailufoorumi => Yleisilmailu => Aiheen aloitti: Toma - huhtikuu 08, 2009, 17:26:44

Otsikko: DA-40D teki pakkolaskun. Thieleritin ongelmat näköjaan jatkuvat.
Kirjoitti: Toma - huhtikuu 08, 2009, 17:26:44
Pakko laittaa "oikeiden" lentokoneiden pakkolaskuja, ei ne aina ultrille tapahdu  :wacko:

Tällä kertaa oli uusi 2 litranen thielertti joka sanoi sopimuksensa irti, aika tiukkaan paikkaan, jäiseen vuonoon, kaverit sai koneensa lykättyä. Ympäri mentiin mutta molemmat kävelivät pois joten kaiken kaikkiaan onistununt pakkolasku.

[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]  [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]  [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]

[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]  [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]  [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]

[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]

Täältä (http://www.rb.no/bilde/article4243781.ece?token=&start=0&serie=0) löytyy lisää kuvia
Otsikko: Vs: DA-40D teki pakkolaskun. Thieleritin ongelmat näköjaan jatkuvat.
Kirjoitti: jkettu - huhtikuu 08, 2009, 18:22:03
Onko tarkempaa tietoa mikä petti?  Kuvissa näkyy paljon öljyä ja tulipalon jälkiä moottoritilan vasemmalla alareunalla.
Otsikko: Vs: DA-40D teki pakkolaskun. Thieleritin ongelmat näköjaan jatkuvat.
Kirjoitti: Toma - huhtikuu 08, 2009, 19:06:36
Missään ei ole edes spekulaatioita asiasta vielä, Kuvista voi vain päätellä että öljyä on karannut mutta ei tiedä onko mahdollinen tulipalo aiheuttanut öljyvuodon vai oliko se öljyvuoto joka aiheutti palon. Tuo alapuoli näyttäisi kyllä sen verran mustalta että voisi olettaa että jotain paloa on ollut (jos ei kovlinki ole hiilikuitua), tai muten thielertti on todella ollut öljynvaihdon tarpeessa...

Tässä vielä ilmakuva laskupaikasta:

[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Otsikko: Vs: DA-40D teki pakkolaskun. Thieleritin ongelmat näköjaan jatkuvat.
Kirjoitti: Andrei Simonievits - huhtikuu 09, 2009, 08:41:48
Eipä näy enää valtavaa hehkuttelua näiden tiisseliromujen puolesta eri ilmailufoorumeilla jota alkuun oli havaittavissa. Ei käy kateeksi niitä jotka kyseisen myllyn ovat nokalle suurella rahalla ostaneet.
Otsikko: Vs: DA-40D teki pakkolaskun. Thieleritin ongelmat näköjaan jatkuvat.
Kirjoitti: Toma - huhtikuu 09, 2009, 10:49:00
Juuh, kuten tuossa taannoin jo sanoin, niin hyvän lentokonemoottorin suunnittelu ja valmistus ei kyllä ole helppoa.
Saataisiin varmaan kelpo moottori suhteellisen helpolla tehtyä jos ei tuo teho/paino suhde olisi niin kriittinen.
Onhan noita meridiisseleitä jotka toimivat samanlaisen "stressin" alla monet tuhannet tunnit, mutta se paino...

Discoverilta tuli ohjelma kaverista joka asui aallottomassa paikassa ja täten tietenkin halusi suunnitella surffilautaan (http://www.surfango.com/) moottorin. Moottorin piti tietysti olla erittäin kevyt sekä laudan muodosta johtuen myös hyvin litteä (se oli siis sisäperämoottori) Hän käytti lohkon tekemiseen, metalliseoksessa 4% metallia nimeltä Renium (http://en.wikipedia.org/wiki/Rhenium). Renium on mielettömän sitkeä ja joustava metalli jonka avulla hän pystyi tekemään todella kevyen ja tehokkaan moottorin lujuudesta tinkimättä.
Mutta kuten kaikessa yleensä, niin myös tässäkin on se mutta...  Renium (http://fi.wikipedia.org/wiki/Renium) on yhtä harvinaista kuin kulta tai platina joten hinta on varmaan sen mukainen ja koko maailman varanto lasketaan olevan noin 3500 tonnia.

Ja jos surffilauta piiputtaa niin entäs sitten, odotetaan aaltoa, jos ei tuu, niin sitten melotaan käsillä ;-)
Otsikko: Vs: DA-40D teki pakkolaskun. Thieleritin ongelmat näköjaan jatkuvat.
Kirjoitti: Kepatius - huhtikuu 13, 2009, 12:25:03
Lainaus käyttäjältä: Andrei Simonievits - huhtikuu 09, 2009, 08:41:48
Eipä näy enää valtavaa hehkuttelua näiden tiisseliromujen puolesta eri ilmailufoorumeilla jota alkuun oli havaittavissa. Ei käy kateeksi niitä jotka kyseisen myllyn ovat nokalle suurella rahalla ostaneet.
Mielenkiintoinen kommentti.....thilertille on tullut kaputteja ,mutta ei kait se nyt koko moottoria romuksi tee....lycomeja ja muitakin merkkejä on mennyt romuksi vähintään yhtä paljon kehityksen alkuvaiheessa,eriasia on sitten kuka on maksamassa tätä kehityksen vaihetta.Valitettavasti itsekkin olen pienen siivun osallisena.Kaikesta huolimatta TAE lentää dieselillä.
-KeijoK-
Otsikko: Vs: DA-40D teki pakkolaskun. Thieleritin ongelmat näköjaan jatkuvat.
Kirjoitti: Toma - huhtikuu 14, 2009, 16:13:57
Lähin paikka taitaa olla UK http://www.strategicmetals.co.uk/ (http://www.strategicmetals.co.uk/) jos ei halua kiinasta hakea, voi olla että sitä saa sieltä huokeammin
http://www.chinarhenium.com/?gclid=CIC378a28JkCFYND3god8xguQw (http://www.chinarhenium.com/?gclid=CIC378a28JkCFYND3god8xguQw)

Tuo seos-suhde on muistaakseni jopa 6% jossain jenkkihävittäjien moottoreissa, ilmeisesti se parantaa aika lailla kestävyyttä jo noinkin pienissä määrissä.
Otsikko: Vs: DA-40D teki pakkolaskun. Thieleritin ongelmat näköjaan jatkuvat.
Kirjoitti: ekorki - huhtikuu 23, 2009, 01:11:18
Ei meitä giisseli pilotteja kannata säälimään alkaa. Joka ikinen kerta kun Thielertillä tarvinnut mennä johonkin, niin kone on sen tehnyt moitteettomasti. Tuotakin onnettomuutta kannattaa hiukan "hutkia" ennen kuin tyrmää ihan kokonaan taas Dieselit  :thumbsup:

Oulussa tullut viimeisen kolmen vuoden aikana tunteja moninkertainen määrä dieseleihin verrattuna muihin bensa yleisilmailukoneisiin...Ei riitä 1000 tuntia :)

Tosin havereita tullut muutama, mutta ei moottorin takia. Kytkin / polttoaine ongelmista johtuneita enemmänkin....
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod