Ilmailufoorumi
Ilmailufoorumi => Experimental => Moottorit => Aiheen aloitti: PFL - maaliskuu 30, 2009, 23:17:53
Yritän kingetä tonne, kun meillä Wankel -propellipäillä on siellä tapaaminen perjantaina ;)
Onks muita menijöitä?
ps. Ja Todella pitkä kiekko: lohkeisko keltään kyytiä? :angel: :thumbsup: (korrella kekoon, tietty)
Voisi olla mukava reissu, mutta kun ei ehdi. Mutta tuo sinä mulle tuliaisina semmoinen vankkeli, jos löytyy joku alle 20-kiloinen ja 30-40 heppainen. Nykyinen MZ kun pitää semmoista pörinää, että hävettää käynnistää, ainakin sunnuntai-aamuna. Ja tehossa on vain yksi asetus: kahva eteen ja räkänä taivaalle. Mottorilennosta ei voi puhua, suora suuntaus kohti lähintä termiikkiä ja kone äkkiä piiloon pois pörisemästä. Se täriseekin niin, että meinaa amalgaamit irrota, ja kaiken tämän lisäksi sotkee vielä pyrstön :(
Tässä olisi yksi aihio:
XR50 1-kammio mikroautokone - noin 17 kg keskipakokytkimen kanssa - ja kyllä se vähintään sen 40 pollee pystyy antamaan:
http://www.woelfle-engineering.com/ (http://www.woelfle-engineering.com/)
Pyytävät tuosta jotain 4500e. Karting-ihmiset kuulemma tykkäävät kuin hullu puurosta :)
Livenä mitattuja arvoja (ei siis mitään prosyyriarvoja)
moottori 17,9 kg (tuo kuvan möntti)
vesipumppu 0,3 kg (pakko olla kun on nestejäähdytteinen)
pakoputken tumppi (eli se mikä tulee moottoriin kiinni) ja sen jouset 0,3 kg
tehtaan toimittama pakari 3,4 kg (on oikeesti painavan tuntunenkin)
syylari 1,15 kg
ja letkua syylariin 0,4 kg
ja sitten vielä jäähdytysnesteet sisälle. Mutta siihen ei vielä saa potkuria kiinni, se vaatii jotain välille.
Joko laipan (suoravetoisena) tai välityksen jne.
Lainaus käyttäjältä: Aki Suokas - maaliskuu 31, 2009, 20:37:05
Livenä mitattuja arvoja (ei siis mitään prosyyriarvoja)
Pitääkö vankkelijutuissa mikään paikkaansa: hyvä teho/painosuhde, värinättömyys, keveys, ja kestävyys? Parajetillä näkyy olevan tuommoinen Rotron, joka on vielä pari kiloa kevyempi. Siihenkin pitänee lisäta muutama kilo tarpeellisia lisälaitteita, ennen kuin sitä voi sanoa lentokonemoottoriksi. Onko tietoa Rotronista, kuinka pikällä sen suunnittelu mahtaa olla? Aero 2009 messuille he eivät näytä osallistuvan.
Teho/Paino w/accessories:
MZ 34: 27 HP @ 6250 RPM / 19 kg = 1,53
XR50: 40hp @ 7600rpm / 26 kg = 1,54
Missä ongelma??
Sama teho-painosuhde, 38% enemmän tehoa, polttoaineenkulutus sama tai alempi...
Se vaimennin ei ole ihan kevyt, mutta se tappaakin meteliä paljon tehokkaammin. Eikä tartte istua täryjyrässä enää. 2-T öljy palaa wankkelissa hyvin, joten pyrstönkin pitäisi pysyä kuivana :)
Rotron:
http://www.parajet.com/index.php?id=171 (http://www.parajet.com/index.php?id=171)
http://www.gknmissioneverest.com/missioneverest/parajet.asp (http://www.gknmissioneverest.com/missioneverest/parajet.asp)
Kestävyys:
http://www.kartingforum.net/forum/index.php?topic=2005.0 (http://www.kartingforum.net/forum/index.php?topic=2005.0)
Jatkuvassa ilmailu (ja vene)käytössä pitää varoa roottorin laakeria, eli sen ylikuumenemista. Siksi vain 40 pollea lentoonlähtötehoa eikä 48 kuten mikroautoissa suorilla. Laakeri tai oikeastaan roottori on "Charge cooled", joka on kevyt ja näppärä tapa jäähdyttää mutta ei siirrä lämpökuormaa yhtä hyvin kuin Mazda RX-7/RX-8 koneissa käytetty öljyjäähdytys. mm. tästä syystä Mazdoista saadaan etenkin kisakäytössä ihan eri litratehoja kuin pikkukoneista...
EDIT: Ai niin, pappa Woelfle on kans perjantaina menossa mukana. Koitan kysellä siltä samalla onko niillä suunnitelmia laajentaa suoraan ilmailupuolelle. 2-roottorinen 40-kiloinen olisi aika kova sana ;)
Hitto, olisi pitänyt ottaa aurinkorasva mukaan X) kotona on hanget korkeat nietokset, ja täällä palaa naama ;D *0*
Kun olet siellä, niin käy minun puolestani kuolaamassa Schleicherin osastolla ASH 31Mi prototyyppiä, jossa on Diamondin vankkeli. Siinä vallankumouksellinen, mekaaninen potkurin pysäytinkin!
Tommi tässä sinulle kevyt ja toimiva moottori, ei tarvitse pysäyttää potkureita ja vastuskin on aika pieni, polttoainekustannukset ovat sitten toinen seikka, jos täytät vesitankit JET-A1 niin ehkä sitten...
http://www.pbsvb.cz/dlt_motory.php (http://www.pbsvb.cz/dlt_motory.php)
Lainaus käyttäjältä: Toma - huhtikuu 14, 2009, 16:32:18
Tommi tässä sinulle kevyt ja toimiva moottori, ei tarvitse pysäyttää potkureita ja vastuskin on aika pieni, polttoainekustannukset ovat sitten toinen seikka, jos täytät vesitankit JET-A1 niin ehkä sitten...
http://www.pbsvb.cz/dlt_motory.php (http://www.pbsvb.cz/dlt_motory.php)
Näyttää pelottavalta. Peltinen blanikki varmaan kestää, mutta jos laitan tuollaisen puhalluslampun komposiittineeseen, niin jäki voi olla rumaa, häviää koko pyrstö. Jaksan vielä pyyhkiä rätillä palamattomat öljyt rungolta, mutta kaksitahtisen ääni ja tärinä häiritsee. Optimina, purjekoneessa pitäisi olla samanlainen nappi kuin Condor-simulaattorissa: painat sitä ja korkeutta on hetkessä 500 metriä lisää, ruudulle tulee huomaavainen ilmoitus: "Tommi has found an outstanding lift!" Pisteet rapisee, mutta tällaiselle sunnuntailentälle siitä ei olisi mitään haittaa.
Lainaus käyttäjältä: taho - huhtikuu 12, 2009, 09:24:11
Tekis mieli kehoittaa lopettamaan Wankkelihurmio alkuunsa. Siinä ei ole mitään muuta hyvää kuin melko värinätön käynti.
Tähän sopisi havu-Matikaisen legendaarinen kommentti:
"Teen parhaani, katsotaan mihin se riittää" ;)
Ei toimivia, kohtuuhintaisia ja -painoisia lento(kone)kelpoisia experimental-moottoreita ole edelleenkään liikaa. Ei boksereita eikä wankkeleita.
[EDIT:]ps. Pitäiskö tää ketju siirtää? Ei ole enää ihan kerhoasiaa ;)