Ilmailufoorumi

Ilmailufoorumi => Experimental => Moottorit => Aiheen aloitti: Martti Mattila - tammikuu 01, 2009, 23:46:53

Otsikko: Ilman alennusvaihdetta
Kirjoitti: Martti Mattila - tammikuu 01, 2009, 23:46:53
Pöydältäni löysin vanhan Sport Aviation julukaisun maaliskuu 97.Siellä artikkeli "4200 rpm prop" vertailivat
hyötysuhteita prop diam./kierrosluvun/ lentonopeuden välillä.Näytää järkevältä pyörittää suoraan pientä
potkuria jos on mahtollisuus mennä kovaa 200-300kmh.Supersytky, Kolibri,Minisytky KR 1-2 kykenevät tuolle nopeus
alueelle.Mutta suoraveto ei taida olla meitä streevamiehiä varten.Paitti Volkkarissa. A.Suokas esitteli tuonnoin
Jämillä B&S moottori konseptia suoralla vedolla.Samassa lehdessä aikaisemmin ylistettiin isohalkaisijaita
potkuria helikopterin roottori referenssinä hyötysuhteesta.Mutta siinä tietysti on tarve maksimoida staattinen
veto eli nostovoima.Mikä mahtaa olla hammasratasvaihteiston tehohukka,lämpenevät ainakin käytössä.Ei mutta
siitähän saankin laskettua tehohukan, lämmöksi se kaikki muuttuu. 
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod