Ilmailufoorumi

Ilmailufoorumi => Ultrakevyet => Aiheen aloitti: Rampe - lokakuu 18, 2004, 21:07:00

Otsikko: Ultrakevyen kimppaosto
Kirjoitti: Rampe - lokakuu 18, 2004, 21:07:00
Mikä on järkevin tapa ostaa ultrakevyt kimppana? Perustetaanko osakeyhtiö vaiko yhdistys, vai kannattaako kaikki kaverukset merkitä koneen omistajiksi? Mitä etuja/haittapuolia näillä eri vaihtoehdoilla on ajatellen esim. osuuden myymistä?

Varmasti moni ultraharrastaja miettii tätä asiaa, joten perusteelliset  kommentit tästä asiasta ovat tervetulleita.
Otsikko: Ultrakevyen kimppaosto
Kirjoitti: Simo Piiroinen - lokakuu 19, 2004, 20:01:58
Miksi tämä sama ilmoitus on niin monena kappaleena? Minusta kimppaosto
kannattaa tehdä mahdollisimman epävirallisesti eli monta henkilöomistajaa.
Osakeyhtiö on tarkoitettu oikeaa yritystoimintaa varten. Osakeyhtiölaissa
sanotaan: Osakeyhtiön tarkoitus on tuottaa voittoa omistajilleen. Minusta
mikään muu ei tee persnettoa niin komeasti kuin lentokoneet. Ainakin
omasta kokemuksesta voin sanoa, että ultran omistaminen vastaa satasten
repimistä, on ainoastaan hieman työläämpää.  Vaikeinta lienee löytää
sellainen porukka, jossa kaikki oikeasti sitoutuvat kaikkiin kustannuksiin
koko koneen eliniän ajan ( joka taas kimppakoneessa ei välttämättä ole
kovin pitkä ).  Olen itse omistanut 2 ultraa ja olen osakkaana yhdessä,
joka on tällä hetkellä kaputt. Ehdottomasti halvinta on ollut monen henkilön
nimissä oleva kimppakone.  Jos haluat perustaa osakeyhtiön, minimipääoma
on tällä hetkellä melkein kymppitonni ja lisäksi joka vuosi on tehtävä ihan
oikea tilinpäätös.  Osakeyhtiön osakkaat eivät ole juridisesti vastuussa
mistään. Vain operatiivinen johto ja hallitus vastaavat asioista.
Simo Piiroinen  
Otsikko: Ultrakevyen kimppaosto
Kirjoitti: Ansis - marraskuu 01, 2004, 14:34:43
Meillä on mopukerho, joka on merkitty kahden koneen omistajaksi.
Kerhon jäsenet omistavat osuuden koneesta, jolla operoivat. Osuus on kauppatavaraa, mutta ennen kauppaa kaikkien vanhojen osakkaiden on hyväksyttävä uusi kerholainen. Koska koneet on hallinnolisesti katsoen velattomia niillä lentäminen maksaa meillä G109 25 euroa/ tunti ja RF-4 17e. Lisäksi 2 e per startti ja vuotuinen kalustomaksu mikä vaihtelee tarpeen mukaan 50- 500 e. Yleensä se on ollut tuuliassa 100 e/v. Koneen osuushinta on myyjän ja ostajan välinen asia. Tämä on yksi vaihtoehto jossa kerholle ei tule omaa velkaa, se on jokaisen oma asia millä osuutensa rahoittaa.
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod