Ilmailufoorumi
Ilmailufoorumi => Ultrakevyet => Aiheen aloitti: lappland_flyer - syyskuu 17, 2008, 21:58:59
Olisiko kellään piirrustuksia miten full lotuksen peräsimien liinat asennetaan Ikarus c42:seen... Onko tapana laittaa kaksi vai riittääkö vain yksi... ajattelin painoa.
Muutama eri versio on vuosien varrella tullut rakennettua vesiperäsimiä (Full Lotus/Ikarus C42) koneisiin. Piirustuksia ei asennuksista ole muuta kuin päässä, valokuvia kylläkin.
Voidaan jatkaa aiheen käsittelyä yksityisesti tarvittaessa.
040-5440354
Moro!
Kannattaako Full Lotukset tilata suoraa esim. Kanadasta? Mikä mahtaisi olla tulli- ja verokohtelu? Onko kenelläkään aiempaa kokemusta, kun ei viitsisi lyödä itse päätään seinään. Sen verran olin löytävinäni kvg-metodilla, että tulli saattaisi olla 0%...
Kiitos jo etukäteen!
Lainaus käyttäjältä: RaLa - lokakuu 27, 2008, 23:12:24
Mikä mahtaisi olla tulli- ja verokohtelu?
Kuten itsekin olit löytänyt, niin myös omasta mielestäni nämä menevät nolla tullilla. ALV pitää kuitenkin maksaa eli ostohintaan + rahtiin lisätään 22 % arvonlisävero...
Suuret kiitokset vastauksesta! Mukava, että vielä jotain saa tullivapaasti...
Tulli vastasi kyselyyn näin:
"Kanadasta lähetetyistä lentokoneen kellukkeista kannetaan maahantuonnin yhteydessä tullia 2,7 % ostohinnan ja toimituskustannusten yhteismäärästä sekä arvonlisäveroa 22 % ostohinnan, toimituskustannusten ja tullin yhteismäärästä.
Jos osat tulevat siviilikäytössä käytettävään koneeseen, tulee ao. tullipiiriltä hakea ns. end use eli loppukäyttölupa. Tällöin osat ovat tullittomia."
Loppukäyttölupa pitää hakea etukäteen ja sitä voi hyödyntää jatkohankinnoissakin max. 3 v ajan.
Tuo huutokauppa taisi juuri päättyä... http://global.ebay.com/Full_Lotus_floats_ultralight_experimental_homebuilt/220319846261/item
Rahti on jotain 700-900 USD luokkaa.
Suosittelen kotimaista vaihtoehtoa.
Rakentelin kelluttimet Kitfoxiin Kolehmaisen Pasin ideoimista aihioista. Materiali on PE-muovia, samaa, mistä roskapöntötkin on tehty. Tehokasta työaikaa meni siinä 50h. Kellukkeet painavat rikauksineen (=koneen pohjasta alaspäin) n. 55 kg. Yhden kellukkeen tilavuus on 500 ltr. Suht liukkaat vedessä ja ilmassa. Ei tarvinnut koko kesänä pumpata, ei sisään eikä ulos. Kestävät hyvin varovaisen rantautumisen. Kolmessa koneessa (Avid, Kitfox, Jabiru) ovat toimineet hyvin. Avid on lennellyt jäältäkin, tosin lunta pitää olla vähän jään päällä.
Vaikuttavat näppäriltä, kun monikaan ei saa tuossa ajassa edes valmista asennussarjaa alle kellukkeiden teosta puhumattakaan. Toisilla on taito hyppysissä ja meille tumpeloille jaa kokoaminen ohjeiden mukaan - ja sekin on vaikeaa.