Ilmailufoorumi

Ilmailufoorumi => Ultrakevyet => Aiheen aloitti: Martti Mattila - huhtikuu 27, 2008, 14:35:37

Otsikko: Ikarus Fox C 22
Kirjoitti: Martti Mattila - huhtikuu 27, 2008, 14:35:37
Purimme U -208 siirtoa varten Kiikalassa. Uudelleen kasaus tulee toivottavasti eteen vielä tämän kesän aikana.
Jonkun verran olen projectia silmäillyt, enkä ole löytänyt lukitus pultin reikää sivuvakaajan takaputkesta,
käyttävät ulkomailla siitä osasta nimitystä king post.Ja sellainen roolikin sillä on,siihen on kiinnitetty saranoilla
(koneen viikkausta varten olevat saranat) korkeusvakaajan takaputki eli se putki missä ovat korkeusperäsimen saranat
ja tieteski sivuperäsimen kääntösaranat.
Sivuvakaajan etuputkessa on lukitus mutta king post putkessa ei,vaikka olisi ollut helppo siihen järjestää pidentämällä
ko.putki menemään runkoputken läpi jolloin lukkopultti olisi runkoputken alapuolella.Tiedänkin jo että korkeusperäsin
painaa perää alaspäin, normaalissa kuormitustilanteessa, eikä ole lähdössä mihinkään.MUTTA entäpä JOS Ivoprop
tai SGC heittää yhden lapansa ja motti ryntää perässä maahan,seuraa ehkä lyhyt pyrstöluisu vaihe, ennen kuin
pilotti saa vyönsä auki ja siirrettyä omalla painollaan painopisteen kohilleen.Siinä pyrstöluisussa korkkaa peräsin
systeemit irti rungosta johtuen ettei king postia ole runkoon lukittu.Minä en voi tuollaista rakennetta hyväksyä.
Kertokaa olenko missannyt jotakin, se alapuolen Y vaijeri ei vakuuta.
Martti Mattila
Otsikko: Vs: Ikarus Fox C 22
Kirjoitti: pimattil - huhtikuu 28, 2008, 10:42:36
Lainaus käyttäjältä: MaM - huhtikuu 27, 2008, 14:35:37MUTTA entäpä JOS Ivoprop
tai SGC heittää yhden lapansa ja motti ryntää perässä maahan,seuraa ehkä lyhyt pyrstöluisu vaihe, ennen kuin
pilotti saa vyönsä auki ja siirrettyä omalla painollaan painopisteen kohilleen.

Siinä koneessa (kuten muissakin lentolaitteissa) on niin hirveästi sitä tilaa siellä ohjaamossa, että laskepa vaikka aluksi, että jos se motti otetaan pois nokalta, niin paljonko painopiste muuttuu normaalissa lentotilassa. Sen jälkeen siirrä se pilotin paino siihen mittaritaulun vaiheille (ellet mainannut mittareiden alle kontata) ja katso paljonko tilanne muuttui? Ollaanko edes samalla paparilla normaalien lentotilojen kanssa?

Suosittelen: hanki sellainen potkuri, joka pysyy keulalla. Sen king postinkin voi toki laittaa, mutta epälen sen hyötyä suuresti kuvailemassasi tilanteeessa.
Otsikko: Vs: Ikarus Fox C 22
Kirjoitti: Martti Mattila - toukokuu 01, 2008, 04:57:52
No onhan niitä tullut veisteltyä, meinaan niitä potkureita ihan syyttömillekin asti.Esimerkki oli hypoteettinen,mutta ultrakevyt lentokone teollisena tuotteena
on tietysti tehty samoilla motiiveilla kuin muutkin hyödykkeet. Joiden tekemisestä on takoitus maksaa tekijöille palkat, pankille korot ja sitten tehdä idean isästä
mahdollisesti rikas ja onnellinen.Ehkä em.syistä vehkeissä on ratkaisuja jotka eivät ilahduta,eli pitikö tämänkin olla tallainen kompromissi.110mm. aluputkea ja 4mm reikä,
mutta siihen ei valmistajalla ole ollut motiivia. Ja sisällä on tilaa c22sa, sisään/ulos liikenne vain on niin laittoman hankalaa.Mutta kaikkea se köyhyys teettää.niin järjen
kuin rahan.
Martti
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod