Ilmailufoorumi

Ilmailufoorumi => Yleisilmailu => Aiheen aloitti: juhrit - huhtikuu 15, 2008, 08:44:54

Otsikko: Vibrating - piezo gyro
Kirjoitti: juhrit - huhtikuu 15, 2008, 08:44:54
Olisiko kenelläkään yleisempää tietoa tai kokemusta uuden teknologian gyrokompasseista. Niissä ei ole liikkuvia osia ja ne ovat käsittääkseni asennettavissa mihin tahansa liikkuvaan. Kiinnostaa mm. sen käytettävyys ultrissa ja mopuissa, saatavuus, hinta, liitännät ja minkälainen näyttö niissä on. Ultrilla ja mopuilla on nyt selvästi edullisempaa lentää karttapohjaisia tarkkuussuunnistuksia kuin peltikoneilla. Hieman mielekkyys kärsii, kun kompassityöskentelyn voi noissa kevyissä käytännössä unohtaa. Auringon referenssikin on tarkempi, mutta pilvisenä päivänä ei ole siitäkään avuksi.
Otsikko: Vs: Vibrating - piezo gyro
Kirjoitti: Ansis - huhtikuu 15, 2008, 09:17:50
Ei aivan uusista, mutta pari vuotta vanhoista. Mulla on ollut sellaisella varustettu autopilotti muutamassa purjeveneessä, täytyy sanoa sen ohjaavan varsinkin avomerellä aallokossa ja pimeässä paremmin, kuin kukaan ruorihenkilö. Varsinkin sen ollessa kohdalleen säädetty se ohjaa sopivasti ennakolta aallon vaikutuksen huomioiden ennen kurssin muutosta säästäen ohjainpoikkeutuksen kokonaismäärää, josta seuraa mukavampi matkanteko ja sähkönsäästö verrattuna vanhemman tekniikan pilotteihin, joilla on joskus myötäaallokossa korjata liian myöhään ja liian paljoin aiheuttaen jopa vaarallisia tilanteita.

Täytyy siis myöntää, että minäkin teknologian lisääntymisen vastustajana olen tästä keksinnöstä tyytyväinen.
Päivällä toki osaava ohjaaja ajaa hieman kovempaa, kuin pilotti muutamia tunteja, mutta pimeässä en ole juuri eroja huomannut vauhdeissa. Ja onhan se mukavaa huonossa kelissä antaa pilotin ohjata ja salongin sohvalla löhötä seuraten tutkaa, aissia ja karttanäyttöä (b)

Eli suosittelen tällaista kompassia varauksettomasti magneettikompassin lisäksi.
Otsikko: Vs: Vibrating - piezo gyro
Kirjoitti: Ansis - huhtikuu 15, 2008, 17:54:26
Tuo mainitsemani gyro mittaa myös kallistumista ja korjaa siitä johtuvan peräsintrimmimuutoksen ennen suunnanmuutoksen syntymistä, saamatta ohjainvoimasta mitään tietoa. Siis parissa päivässä saa oikein hyvät säädöt autopilottiin. Tämä toimii tosin niin kauan, kun joku ryssii perusbalanssin jotain älytöntä tekemällä...
Mutta onneksi on muistiinpanot asetuksista, kun menee samaan paattiin uudestaan...
Otsikko: Vs: Vibrating - piezo gyro
Kirjoitti: Aki Suokas - huhtikuu 18, 2008, 07:24:01
Minulta saa MGL:n valmistetta.
http://www.windcraft.fi/mgla/index.html

Näyttää viiveettä suuntaa.  Pelkällä kompassilla (HRS-2) suuntatieto tulee parista magnetometrista ja kiintyvyysanturi haistelee muutosta.
Mutta AHRS-1 kombinaatilla suuntaa lasketaan myös näillä kulmanopeusantureilla mihin taisit alunperin viitata. Mutta perusreferenssi tulee siinäkin magnetismista.
Otsikko: Vs: Vibrating - piezo gyro
Kirjoitti: juhrit - huhtikuu 22, 2008, 19:44:15
Kiitos Aki. Hyvät sivut, niistähän asiat hieman selkenivät. Tämä mittaripuoli on saattanut muillakin jäädä (luonnollisestikin) noiden voimalaite- ja polttoainepohdintojen varjoon.
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod