Ilmailufoorumi

Ilmailufoorumi => Yleisilmailu => Aiheen aloitti: Aki Suokas - maaliskuu 27, 2008, 17:53:13

Otsikko: AGE85
Kirjoitti: Aki Suokas - maaliskuu 27, 2008, 17:53:13
Autobensa STC:ssä on pienenä ongelmana alkoholi.
Mutta tässä STC:ssä se ei ole.

http://www.age85.org/
Otsikko: Vs: AGE85
Kirjoitti: Toma - maaliskuu 27, 2008, 18:10:56
Mielenkiintoista,
onko tietoa hinnasta, saatavuudesta ja suomen verokäytännöstä tuon kanssa?
Otsikko: Vs: AGE85
Kirjoitti: Asteroid - maaliskuu 27, 2008, 23:56:40
Tässä ei etanoli ole ongelmana. Rotaxeihin näyttäisi kelpaavan. Lyijykään ei ole ongelma ellei sitten tarvita venttiilinvarsien voiteluun Lycosauruksissa ?

http://www.shell.com/static/fi-fi/downloads/tt/v_power.pdf


Terveisin Pekka
Otsikko: Vs: AGE85
Kirjoitti: pimattil - maaliskuu 28, 2008, 08:20:42
Lainaus käyttäjältä: Asteroid - maaliskuu 27, 2008, 23:56:40
Tässä ei etanoli ole ongelmana. http://www.shell.com/static/fi-fi/downloads/tt/v_power.pdf
Näin tänään... entä huomenna? Mikään muu tuossa autobensassa ei oikein arvellutakaan, paitsi se että se etanolipitoisuus tulisi kasvamaan jossain vaiheessa ihan jokaisessa polttoainelaadussa. Yksi ratkaisu on tosiaan siirtyä "puhtaaseen" etanoliin, mutta eihän sekään täysin ongelmatonta ole vai kuinka monta etanoliautomaattia olette nähneet lentokentillä?
Otsikko: Vs: AGE85
Kirjoitti: Juha Karjalainen - maaliskuu 28, 2008, 10:17:40
Tuolla Brasilian suunnalla taitavat lentää enemmänkin noilla etanolipohjaisilla polttoaineilla, käsittääkseni ainakin lannoituskoneilla?

Koska etanolin lämpöarvo on huomattavasti alempi kuin bensiinillä, kasvaa moottorin polttoaineen kulutus. Toisaalta etanoli kestää puristusta paremmin, jolloin moottorin puristussuhdetta ja sitä myötä hyötysuhdetta voidaan nostaa, mutta siltikin taitaa kulutus nousta bensamoottoria korkeammaksi. Vaikka etanolin tiheys on hieman suurempi kuin bensiinillä, ei sitä silti saa tankkeihin mainittavasti useampaa kiloa, joten toimintamatka jää bensiiniä huonommaksi. Tämä on syytä tiedostaa, mikäli käyttää etanolia tai huomattavan etanolipitoista polttoainetta.

Keräsin tähän pientä taulukkoa yleisimmin käytetyistä polttonesteistä. Mielenkiintoista dataa...









Polttoneste Alempi lämpöarvo [MJ/kg] Teoreett. ilmantarve [kg/kg] Itsesyttymislämpötila [°C] Tiheys [g/cm3]





Moottoribensiini (super)
43,5
14,7
400
0,75
Lentobensiini
43,5
15,0
500
0,72
Diesel
42,5
14,5
250
0,83
Kerosiini
43,0
14,5
250
0,8
Etanoli
26,8
9,0
420
0,79
Metanoli
19,7
6,4
450
0,79

Noilla alkoholeilla on alhaisempi ilmantarve, koska ne sisältävät jo itsessään osan palamiseen tarvittavasta hapesta.
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod