Lainaus käyttäjältä: Asteroid - maaliskuu 27, 2008, 23:56:40Näin tänään... entä huomenna? Mikään muu tuossa autobensassa ei oikein arvellutakaan, paitsi se että se etanolipitoisuus tulisi kasvamaan jossain vaiheessa ihan jokaisessa polttoainelaadussa. Yksi ratkaisu on tosiaan siirtyä "puhtaaseen" etanoliin, mutta eihän sekään täysin ongelmatonta ole vai kuinka monta etanoliautomaattia olette nähneet lentokentillä?
Tässä ei etanoli ole ongelmana. http://www.shell.com/static/fi-fi/downloads/tt/v_power.pdf
Polttoneste | Alempi lämpöarvo [MJ/kg] | Teoreett. ilmantarve [kg/kg] | Itsesyttymislämpötila [°C] | Tiheys [g/cm3] |
Moottoribensiini (super) | 43,5 | 14,7 | 400 | 0,75 |
Lentobensiini | 43,5 | 15,0 | 500 | 0,72 |
Diesel | 42,5 | 14,5 | 250 | 0,83 |
Kerosiini | 43,0 | 14,5 | 250 | 0,8 |
Etanoli | 26,8 | 9,0 | 420 | 0,79 |
Metanoli | 19,7 | 6,4 | 450 | 0,79 |