Ilmailufoorumi

Ilmailufoorumi => Experimental => Moottorit => Aiheen aloitti: Simo Piiroinen - toukokuu 03, 2004, 19:49:32

Otsikko: mönkijän moottori
Kirjoitti: Simo Piiroinen - toukokuu 03, 2004, 19:49:32
4-tahtiset kelkan moottorit eivät  vielä näytä oikein lyöneen läpi ( lienee
ongelmana kylmäkäynnistyvyys, olkapää menee varmaan sijoiltaan, jos
yrittää nykiä litraista V2:ta käyntiin ), mutta mönkijöissä näyttäisi nykyään
olevan 700cc 2-pyttyisiä nestejäähd. moottoreita, joiden perässä on
variaattori, elikkä melkein Rotax-yhteensopivia. Itse olen käytännössä
perehtynyt vain Kymcon 1-pyttyiseen 250 cc-moottoriin, mutta se on ainakin
tältä vuosituhannelta, todella siro ja nykyaikainen. Jos 700cc-moottorit ovat
samanlaisia, ne saattaisivat soveltua lentokäyttöön. Ainakin tuo Kymco
kestää huudattaa loputtomiin 7000 rpm eikä ole moksiskaan. Tunteeko joku
moisia värkkejä paremmin?

Simo Piiroinen  
Otsikko: mönkijän moottori
Kirjoitti: Kari Aspiola - toukokuu 04, 2004, 10:24:48
Vesikelkan (vesijettin) moottori olis aika passeli ropelin pyöritykseen sellaisenaan. Siinä kun on aikalailla samat perusvaatimukset kuin lentomoottorilla. Eli moottori/jäähdytysjärjestelmä ovat molemmat mitoitettu kestämään jatkuvaa nimellistä maximitehoa.  Kelkan moottori ei välttämättä ole, vaikka kyseessä olisikin sama "perusrauta". 4-tahtareita löytyy ainakin seuraavista uudemmista jeteistä; Polaris, Yamaha, Seadoo (Rotax). Tehoalue noin 90......200 hp luokkaa. Jos haluaa päästä kokeilemaan vähän halvammalla moottorilla, niin vesijetin 2-tahtarit ovat ( myös taitolentokäyttöön) sellaisenaan valmiita paketteja. Kalvokaasuttimet toimivat kaikissa asennoissa. Tarvitaan vain alennusvaihde!
Otsikko: mönkijän moottori
Kirjoitti: Ansis - toukokuu 04, 2004, 20:26:17
On niitä tullut sillä silmällä katsottua, mutta ei enää jaksa hakata päätä Nummelan mäntyihin.
Se alennusvaihdekin olisi.
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod