Ilmailufoorumi
Ilmailufoorumi => Yleisilmailu => Aiheen aloitti: Karoliina - maaliskuu 01, 2008, 16:54:20
Hei,
Olemme etsimässä Cirrus-kimppaan osanottajia. Kone olisi tarkoitus pitää N-rekkarissa ja siinä olisi tarkoitus olla
IFR-varustelu. Vaatimus: PPL-lupakirja (joka on joko konvertoitu tai on aikomus konvertoida FAA-PPL:ksi (konversio
on helppo paperityö eikä maksa mitään).
Lisää aiheesta Flight forumin puolella:
http://www.flightforum.fi/forum/index.php/topic,75795.0.html
Jos kone ei ole tuttu, niin pikaselitys: Cirrus SR20 on yksi uusimmista moderneista matkakoneista ja sen
turvallisuus ja suorituskyky on parempaa tasoa kuin mihin yleisilmailukoneissa yleensä ollaan totuttu.
Koneessa on myös moderni ohjaamo joka näyttää enemmän luxus-autolta kuin lentokoneelta. Näkyväisyys
koneesta ulos on aivan toiselta planeetalta kuin esim. C172:ssa, eteenpäinkin näkee loistavasti.
Koneessa on yksi kaasuvipu jolla tehoa säädetään. Vakiokierrospotkurin lapakulma säätyy automaattisesti,
käyttäjän ei tarvitse välittää muusta kuin yhdestä kaasuvivusta. Ko. kaasuvipu on "isojen koneiden" tyyliin keskikonsolissa.
Koneessa on side-yoke -ohjaus, eräänlainen stickin ja yoken välimuoto joka tuntuu olevan helppo omaksua sekä
yokella että stickillä lentäneille. Koneessa on 4-pisteturvavyöt, pelastusvarjo, 26g turvaohjaamo, hallitusti
kasaanpainuvat rakenteet (jotka vähentävät koneessaolijoiden g-kuormitusta törmäyksessä) jne. SR20:n siipi on lisäksi erittäin vahva,
käytettävissäoleva nopeusalue on laaja (vihreää kaarta riittää, ja pinnoilta voi lasketella alas aika hulppeaa vauhtia ilman haittaa).
Koneen lentäminen on helppoa. Laskeutuminen on yllätyksetöntä ja helpompaa kuin esim. C172:lla, koska kone on paremmin ohjattavissa
sekä selvästi Cessnaa vakaampi ja reippaasti suuremman siipikuormituksen takia paljon vähemmän altis termiikeille, tuulenpuuskille jne.
Laippanopeusalue on reilu ja nopea kone on helppo hidastella laippojen avulla. Suorituskykyä turvallisuudesta ja käytön helppoudesta
tinkimättä.
Ilmoita jos haluat osallistua. Aikataulu olisi että tämään kevään aikana kone hankittaisiin kesän lentokaudeksi.
karoliina piste t piste salminen@gmail.com
kate piste alhola@gmail.com
Tai soita: 050 4872320 / Kate
050 5686514 / Karoliina
Meillä on varasuunnitelmana N-rekkari Cessnan tai Piperin hankinta ja siihenkin kimppaan voi ilmoittautua osallistuvansa
jos ei Cirrus kiinnosta.
Mikäli kiinnostus heräsi, tervetuloa keskustelemaan meidän kanssa vaikkapa Malmin kuppilaan asiasta.
t: Karoliina
Ks. myös DA42 -kimppa:
http://www.flightforum.fi/forum/index.php/topic,75793.0.html
Projekti on yhä aktiivinen. Mukaan sopii yhä.
Ainakin viisi potentiaalista on mukana, mutta otamme lisää miellään. Ainakin yksi tarvittaisiin lisää.