Ilmailufoorumi

Ilmailufoorumi => Ultrakevyet => Aiheen aloitti: Veli - tammikuu 10, 2007, 19:27:22

Otsikko: Ultra varakoneena palolennolle?
Kirjoitti: Veli - tammikuu 10, 2007, 19:27:22
Onko kellään tietoa tai kokemusta ,että käykö ULTRRA B varapalolentokoneeksi jos kerholla ei ole muuta konetta esim.kun kyseinen varsinainen palokone on estynyt pääsemästä palolennolle rikkoutumisen,huollon tai muun esteen takia?
Otsikko: Vs: Ultra varakoneena palolennolle?
Kirjoitti: Markku Hiedanpää - tammikuu 10, 2007, 22:52:27
Lainaus käyttäjältä: Veli - tammikuu 10, 2007, 19:27:22
Onko kellään tietoa tai kokemusta ,että käykö ULTRRA B varapalolentokoneeksi jos kerholla ei ole muuta konetta esim.kun kyseinen varsinainen palokone on estynyt pääsemästä palolennolle rikkoutumisen,huollon tai muun esteen takia?

On aika vaikea kuvitella että huonosti kuormattavaan tyyppihyväksymätöntä ultraa voitaisiin käyttää tyyppihyväksytyn lentokoneen varakoneena missään olosuhteessa ja ottaa lisäksi valvontalennolle mukaan "ulkopuolista" palohenkilöstöä korvausta vastaan.

Kysy kuitenkin asiaa:
toiminnanjohtaja: Tero Asikainen, gsm 0400 645468, tai
koulutuspäällikkö: Ismo Aaltonen, gsm 040 5317015

Katso myös:
http://www.ilmailuhallinto.fi/tietopalvelu/FI/ilmailumaaraykset/pdf/imt/ops/t/opt2_100.pdf
http://www.ilmailuhallinto.fi/tietopalvelu/FI/ilmailumaaraykset/pdf/imt/ops/m/opm1_23.pdf
http://www.ilmailuhallinto.fi/tietopalvelu/FI/ilmailumaaraykset/pdf/imt/ops/m/opm1_23l.pdf
http://www.lentopelastus.fi/index.html
Otsikko: Vs: Ultra varakoneena palolennolle?
Kirjoitti: Harri Heikkilä - tammikuu 11, 2007, 09:18:10
Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - tammikuu 10, 2007, 22:52:27

On aika vaikea kuvitella että huonosti kuormattavaan tyyppihyväksymätöntä ultraa voitaisiin käyttää tyyppihyväksytyn lentokoneen varakoneena missään olosuhteessa ja ottaa lisäksi valvontalennolle mukaan "ulkopuolista" palohenkilöstöä korvausta vastaan.


Kun aivan pelkästä akateemisesta mielenkiinnosta asiaa ryhtyy tutkimaan niin ainakin pikaisen penkomisen jälkeen tulee siihen päätelmään, että on aivan helppo kuvitella.  :)

Metsäpalovalvontalennot ovat ilmailulain 76 §:n 2 momentissa mainittua lentotyötä. Edelleen ilmailumääräyksen OPS M1-23, joka käsittelee lentotyötä, kohdan 3.2.2 viimeisessä lauseessa todetaan, että "Muulloin kuin ilmailulain 76 §:n 2 momentissa tarkoitetuissa tapauksissa on kuitenkin noudatettava seuraavia ehtoja" ja vasta sen jälkeen tulee mm. seuraava vaatimus, joka siis näin ollen EI KOSKE esim. metsäpalovaltontalentoja: "Ilma-aluksella on oltava lentokelpoisuustodistus (katso myös kohta 3.3) Huom. Vain tyyppihyväksytty ilma-alus voi saada lentokelpoisuustodistuksen. Ilma-alukset, joilla on lentokelpoisuustodistuksen sijasta vain lupa ilmailuun (tai aiemman käytännön mukainen rajoitettu lentokelpoisuustodistus), eivät täytä kohdan 3.2.2 a) vaatimusta."

Tuon OPS T2-100:n mukaan on palolennolla ilma-alusta päälliköivällä henkilöllä kuitenkin oltava vähintään PPL-lupakirja.

Arvostan suuresti, mikäli edellä mahdollisesti esiintyvät virheet oikaistaan.

//Harri
Otsikko: Vs: Ultra varakoneena palolennolle?
Kirjoitti: Ari Simonen - tammikuu 11, 2007, 19:07:08
Empä tiedä missään käytetyn ultraa palolentoihin, edes varakoneena. Aika harvassa on ne joilla kuormattavuus ja toiminta-aika riittäisi palolentotouhuissa. Meilläkin Ikaruksella toiminta-aika riittäisi reitin läpilentämiseen muttei juurikaan sallisi jotain palokunnan opastamisia jossa hyvinkin voi tunti hurahtaa. Reserveistä puhumattakaan.

Ero ultralla verrattuna esim. Cherokeehen jossa 6-7 tunnin toiminta-aika valtava.
Otsikko: Vs: Ultra varakoneena palolennolle?
Kirjoitti: taotao - tammikuu 11, 2007, 20:11:31
Mitenkäs A-Ultra  :2funny: tyhjäpaino 182kg max lentoonlähtöpaino 472kg (varjonkaa) vois ottaa tota kuormaa 268kg josta bensaa ainakin
ton 68 kg ni avot olis 9kg/h reilut 7h toiminta aikaa  *0*
Ihan vaan kurjositeettina ;D
Otsikko: Vs: Ultra varakoneena palolennolle?
Kirjoitti: Petri Ahonen - tammikuu 11, 2007, 22:06:47
Meillä oli viime kesänä tilanne että CL oli huollossa ja sattumalta paikalla oli vain kerhon 2 ultraa, muut "peltikoneet" olivat kuka missäkin. Lupaa jomman kumman käyttöön kysyttiin mutta se evättiin...
Otsikko: Vs: Ultra varakoneena palolennolle?
Kirjoitti: Ari Simonen - tammikuu 12, 2007, 19:29:36
Lainaus käyttäjältä: taotao - tammikuu 11, 2007, 20:11:31
Mitenkäs A-Ultra  :2funny: tyhjäpaino 182kg max lentoonlähtöpaino 472kg (varjonkaa) vois ottaa tota kuormaa 268kg josta bensaa ainakin
ton 68 kg ni avot olis 9kg/h reilut 7h toiminta aikaa  *0*
Ihan vaan kurjositeettina ;D
Jees,toiminta-aika näyttäisi riittävän...tosin sitä noilla nopeuksilla tarvittaisiinkin. Taitaisi reilummalla vastatuulella lentää takaperin... :2funny:
Otsikko: Vs: Ultra varakoneena palolennolle?
Kirjoitti: taotao - tammikuu 12, 2007, 23:21:35
Trimmi nopeus kädet irti...125km/h   :2funny:
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod