Ilmailufoorumi

Ilmailufoorumi => Ultrakevyet => Aiheen aloitti: Markku Hiedanpää - marraskuu 15, 2006, 15:19:15

Otsikko: Lentokelpoisuusmääräys M3102/06 rakettipelastuvarjojen merkinnöistä
Kirjoitti: Markku Hiedanpää - marraskuu 15, 2006, 15:19:15
Ilmailuhallinto on julkaissut lentokelpoisuusmääräyksen koko ilma-aluksen kantavien rakettipelastusvarjojen varoitusmerkinnöistä, viite ICAO State Letter 2005/46:
http://www.ilmailuhallinto.fi/tietopalvelu/FI/lentokelpoisuusmaaraykset_tiedotteet/pdf/ad/3000-3499/M3102_06.pdf
Otsikko: Vs: Lentokelpoisuusmääräys M3102/06 rakettipelastuvarjojen merkinnöistä
Kirjoitti: Jouni Laukkanen - marraskuu 15, 2006, 16:55:10
Kaikille asian kanssa pähkäileville tiedoksi, että SIL-Shop on jo toimessa ja painattamassa määräyksessä kuvattuja tarroja myyntiä varten.
Otsikko: Vs: Lentokelpoisuusmääräys M3102/06 rakettipelastuvarjojen merkinnöistä
Kirjoitti: Aero - marraskuu 16, 2006, 00:13:41
Ihan mielenkiinnosta kysyn;
Mikä on semmoinen tilanne kun tuota varjoa on tarkoitus käyttää? Rakenteellinen vika kenties?
Otsikko: Vs: Lentokelpoisuusmääräys M3102/06 rakettipelastuvarjojen merkinnöistä
Kirjoitti: Jari Kaija - marraskuu 16, 2006, 08:13:20
Lainaus käyttäjältä: Aero - marraskuu 16, 2006, 00:13:41
Ihan mielenkiinnosta kysyn;
Mikä on semmoinen tilanne kun tuota varjoa on tarkoitus käyttää? Rakenteellinen vika kenties?


Itselle tulee mieleen alueet, jossa on esim vain pirusti puustoa, pelkkää
vettä, laajat suoalueet, norjan vuonot yhdistettynä kaputin tehneeseen
mottiin ja liitoalueen ulkopuolelle jäävistä laskeutumispaikoista...

Noihin kyllä mielellään laskeutuu varjon avulla, eikä yritä toivotonta
renkaille laskeutumista  :) Voisi jopa sen koneenkin saada vielä
ehjättyä huomattavasti pienemmällä vaivalla.
Otsikko: Vs: Lentokelpoisuusmääräys M3102/06 rakettipelastuvarjojen merkinnöistä
Kirjoitti: Markku Hiedanpää - marraskuu 16, 2006, 11:03:25
Lainaus käyttäjältä: Jari Kaija - marraskuu 16, 2006, 08:13:20
Lainaus käyttäjältä: Aero - marraskuu 16, 2006, 00:13:41
Ihan mielenkiinnosta kysyn; Mikä on semmoinen tilanne kun tuota varjoa on tarkoitus käyttää? Rakenteellinen vika kenties?

Itselle tulee mieleen alueet, jossa on esim vain pirusti puustoa, pelkkää vettä, laajat suoalueet, norjan vuonot yhdistettynä kaputin tehneeseen
mottiin ja liitoalueen ulkopuolelle jäävistä laskeutumispaikoista...

Noihin kyllä mielellään laskeutuu varjon avulla, eikä yritä toivotonta renkaille laskeutumista  :) Voisi jopa sen koneenkin saada vielä
ehjättyä huomattavasti pienemmällä vaivalla.

Moottori sammuneenakin on ehjä lentokone ohjattuna turvallisempi, kuin tuulen mukana ohjaamattomana ajelehtiva varjon varassa suurella vajoamisnopeudella maan tai esteen kohtaava laite  >:(
Otsikko: Vs: Lentokelpoisuusmääräys M3102/06 rakettipelastuvarjojen merkinnöistä
Kirjoitti: Teppo Miettinen - marraskuu 16, 2006, 15:33:55
Lainaus käyttäjältä: Aero - marraskuu 16, 2006, 00:13:41
Ihan mielenkiinnosta kysyn;
Mikä on semmoinen tilanne kun tuota varjoa on tarkoitus käyttää? Rakenteellinen vika kenties?


Itse olen ajatellut sen niin, että kun konetta ei enää pysty hallitsemaan, niin varjo antaa vielä sen viimeisen oljenkorren.
Esimerkiksi törmäys toiseen koneeseen, ojaimet jumissa, lattakierre yms.
Otsikko: Vs: Lentokelpoisuusmääräys M3102/06 rakettipelastuvarjojen merkinnöistä
Kirjoitti: Aki Suokas - marraskuu 16, 2006, 18:18:38
Mikä on alunperin ollut tarkoitus lienee hämärtynyt.
Kun katselee BRS varjon valmistajan sivuilla olevaa listausta  (http://www.brsparachutes.com/Default.aspx?TabId=28) käyttötilanteista, niin nuo yllä olevat ovat aika usein esiintyviä.
Eli suomeksi "kun mopo lähtee lapasesta totaalisesti" ja sitten "koneen hajoaminen ilmassa".
Otsikko: Vs: Lentokelpoisuusmääräys M3102/06 rakettipelastuvarjojen merkinnöistä
Kirjoitti: Riku Liljeström - joulukuu 09, 2007, 23:59:56
Norjassahan kuoli suomalainen pilotti, kun koneesta irtosi siipi. Pelastusvarjo olisi varmasti kelvannut..
Otsikko: Vs: Lentokelpoisuusmääräys M3102/06 rakettipelastuvarjojen merkinnöistä
Kirjoitti: Jarno Lantela - joulukuu 10, 2007, 09:15:22
Näin tässä joku vuosi sitten videon pätkän jenkeistä missä ns. kokenut pilotti temppuili rättiultran näköisellä avokoneella.

Siinä G-vitamiiini sai aikaan koneen putkirungolle ns rusina-ilmiön eli kone meni täysin kasaan, lujuudet petti.

Koneessa sattui olemaan tämä rakettivarjo ja pilotti laskeutui rusinansa kanssa maahan, ja jäi hengiin.

Pilottia haastateltiin videolla heti onnettomuuden jälkeen ja muistaakseni sillä oli jonkinlainen uudestisyntynyt olo ja vahva
mielipide raketista...

Mutta tämä vakuutti ainakin minut miksi tämä raketti on hyvä keksintö ja henkivakuutus, harmi kun en löydä tätä viedon pätkää enää mistään.

t: Jarno
Otsikko: Vs: Lentokelpoisuusmääräys M3102/06 rakettipelastuvarjojen merkinnöistä
Kirjoitti: SamiM - joulukuu 10, 2007, 14:47:33
Tuo video oli muistaakseni joku "parhaimmat kotivideot"- tyylinen pätkä jossa Jenkkiukkeli todellakin veteli silmukoita Ikarus C22:ta muistuttavalla vehkeellä. Ja ihme kyllä, silmukan laella siivet menikin yhteen :eiii:
Ja raketti pelasti. Wonderfull !! - totesi tämä sankarikin..
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod