Ilmailufoorumi

Ilmailufoorumi => Experimental => Moottorit => Aiheen aloitti: jackcake - heinäkuu 03, 2006, 16:17:53

Otsikko: auton moottori koneessa
Kirjoitti: jackcake - heinäkuu 03, 2006, 16:17:53
jos laittaa tehdasuuden micran koneen,niin minkälaisia tuntimääriä saa koneella lentää
Otsikko: Re: auton moottori koneessa
Kirjoitti: masal - heinäkuu 04, 2006, 08:14:42
Rakentaja määrittelee huolto- ja käyttöjaksot tällaisille experimental koneille. Toki jotain käyttökokemuksia jo aiemmista asennuksista voi löytyä, mutta jokainen "omatekele" on  yksilö ja niitä kannattaa (täytyy) seurailla tiheällä jaksolla. Periaatteessa experimentalin moottoria voi käyttää niin kauan kun sillä on edellytykset toimia, eli tarkastuksissa todetaan moottorin olevan valmistajan asettamissa toleransseissa.
Otsikko: Re: auton moottori koneessa
Kirjoitti: Markku Hiedanpää - heinäkuu 04, 2006, 08:51:52
Lainaus käyttäjältä: masal - heinäkuu 04, 2006, 08:14:42
Rakentaja määrittelee huolto- ja käyttöjaksot tällaisille experimental koneille................

Käyttöjaksojen tulee perustua moottorista lentokäytössä saatuun kokemukseen. Jokainen "kotikutoinen" moottori on aina yksilö, joten sitä käyttökokemusta ei ole voinut kertyä.
Tämän vuoksi harrasterakennetun moottorin kuntoa tulee valvoa alusta alkaen ilmailumääräyksen AIR M8-2 mukaisesti http://www.ilmailuhallinto.fi/tietopalvelu/FI/ilmailumaaraykset/pdf/imt/air/m/aim8_04.pdf.
Otsikko: Re: auton moottori koneessa
Kirjoitti: jackcake - heinäkuu 04, 2006, 21:18:37
onko kaikissa ultrissa vai vai nykyisissä niin sanottu kaksoissytytysjärjestelmä.olen kiinnostunut lentokoneista ja rakentamisesta,miten auton moottoreihin on kaikki välttämätön tyrkätty
Otsikko: Re: auton moottori koneessa
Kirjoitti: kate - heinäkuu 05, 2006, 00:52:21
Lainaus käyttäjältä: jackcake - heinäkuu 04, 2006, 21:18:37
onko kaikissa ultrissa vai vai nykyisissä niin sanottu kaksoissytytysjärjestelmä.olen kiinnostunut lentokoneista ja rakentamisesta,miten auton moottoreihin on kaikki välttämätön tyrkätty

Kaiketi niitä löytyy kaikenlaisia mutta noissa nykyultrissa on pääsääntöisesti Rotax 912 jossa on
magneettotoiminen kaksoissytytysjärjestelmä, no pikkutarkasti toki CDI mutta silti
tuplattu ja toimii ilman muun moottorin sähköjärjestelmää pelkästään
molemmille piireilleen oman magneeton tuottamalla sähköllä.

On se ihan kiva ominaisuus jatkaa lentämistä kun ei sitä voi pistää pilvennurkkaan parkkiin jos tulee
sähhköjärjestelmään vika.

Sama ongelma on että kaikki nykyaikaiset auton moottorit taitaa toimia tietokoneohjatulla
ruiskutuksella. Thielertin dieseli on tehty tällaisen moottorin pohjalta ja siinä
on aika moninmutkainen kahdennettu sähkö- ja ruiskutuksenohjausjärjestelmä
vaikka itse sruiskutussuuttimia onkin vain yhdet.

Kate
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod