Lainaus käyttäjältä: Harri Heikkilä - kesäkuu 28, 2006, 17:03:29
Eli mitä öljyä käytät yleisilmailulenskarisi mäntämoottorissa (lycomingit, continentalit)?
/Harri
Lainaus käyttäjältä: Jari Kaija - kesäkuu 28, 2006, 18:24:22Lainaus käyttäjältä: Harri Heikkilä - kesäkuu 28, 2006, 17:03:29
Eli mitä öljyä käytät yleisilmailulenskarisi mäntämoottorissa (lycomingit, continentalit)?
/Harri
Missäs moottoripyäröljy VX luuraa? 912 Rotaxi tykkää kovasti.
Lainaus käyttäjältä: Kusti - kesäkuu 28, 2006, 23:02:07
ei lentoLAITTEESEEN asennetusta .. puutarhajyrsin .. käytössä olevasta voimanlähteestä ;)
Lainaus käyttäjältä: Kusti - kesäkuu 28, 2006, 23:02:07
Kanaselta Malmilta Shellin tavaraa, Räyskälässä koneen kaapista mekaanikon suosittelemaan vuodenajan mukaan. Viskositeettia tai valmistajaa tärkeämpänä pidän määrää. L:t ja C:t on suunniteltu noin 50 vuotta sitten, joten uskallan väittää kaikkien nykyaikaisten öljyjen toimivan paremmin kuin hyvin. Milloin muistatte lukeneenne viimeksi raportin, jossa onnettomuuden tai laitevaurion syynä olisi öljy - muuten kuin puuttuvana ?
Lainaus käyttäjältä: Kusti - kesäkuu 28, 2006, 23:02:07
Niin Jari, Harrihan kysyi LENTOKONEmoottoreista - ei lentoLAITTEESEEN asennetusta moottorikelkka-, puutarhajyrsin- tai jostakin muusta pärryytinkäytössä olevasta voimanlähteestä ;)
Lainaus käyttäjältä: Harri Heikkilä - kesäkuu 29, 2006, 12:29:09
Hyvät ilmailutoverit. Pyydän, ettei tehdä tästä nyt mitään peltikoneet vs. ultrat keskustelua.
Lainaus käyttäjältä: Liisa - kesäkuu 29, 2006, 21:03:01
Onko puoli vuosisataa vanha(t) moottorikonstruktio(t) sellainen että nykyaikaiset öljyt eivät sen kanssa toimi, vai mistä tämä kysely?
Lainaus käyttäjältä: Kusti - kesäkuu 29, 2006, 20:59:49
Muovi, lasikuitu ja niiden johdannaiset sopivat lasten pulkkiin, keittiöön ja muihin naisten ja lasten hommiin. Miesten lelut ovat metallia tai puuta !
Lainaus käyttäjältä: Kusti - kesäkuu 29, 2006, 20:59:49
Muovi, lasikuitu ja niiden johdannaiset sopivat lasten pulkkiin, keittiöön ja muihin naisten ja lasten hommiin. Miesten lelut ovat metallia tai puuta ! Pätee moottori- ja purjekoneisiin, moottoripyöriin, aseisiin jne. jne. Ja tästähän ei tosimiesten kesken edes tarvitse keskustella. Vai onko joku (vegaani-hippi-kasvissyöjä) eri mieltä ?
Lainaus käyttäjältä: Karoliina Salminen - kesäkuu 30, 2006, 14:43:33
Tai no en minä miesten leluista tiedä, mutta meille ainakin lujitemuoviset rakenteet sopivat oikein hyvin.
Lainaus käyttäjältä: Jari Kaija - heinäkuu 02, 2006, 15:03:15Lainaus käyttäjältä: Karoliina Salminen - kesäkuu 30, 2006, 14:43:33
Tai no en minä miesten leluista tiedä, mutta meille ainakin lujitemuoviset rakenteet sopivat oikein hyvin.
;D Nyt ei ole enään varma, uskaltaako tähän kommentoida yhtään mitään. Mutta lentokoneet eivät
kyllä ensimmäisenä mieleen tulleet ;D
Lainaus käyttäjältä: Antti Laukkanen - heinäkuu 09, 2006, 22:24:24
Liisan kommentissa on sikäli pointtinsa, että liian hienot täyssynteettiset öljyt voivat olla joissakin tapauksissa vanhoille pannuille liian kevyttä kamaa. Ei nyt heti tule mieleen esimerkkiä ilmailumaailmasta, mutta koska tuossa ameriikkalaisten koneiden parissa liikuskeltiin, lupaan oitin, että jos vielä 70-lukuiseenkin pikkulohko-Chevyyn tunkee ralliformulaa, hydraulinostajat eivät toimi kunnolla ja ensimmäisessä ylämäessä, jossa kaasua painetaan, alkaa helevetillinen kilinä venttiileistä.
*kilkalkilkalnakunaku*
Lainaus käyttäjältä: Kusti - kesäkuu 29, 2006, 20:59:49
Jari, 100 %:sesti samaa mieltä. Muovi, lasikuitu ja niiden johdannaiset sopivat lasten pulkkiin, keittiöön ja muihin naisten ja lasten hommiin. Miesten lelut ovat metallia tai puuta ! Pätee moottori- ja purjekoneisiin, moottoripyöriin, aseisiin jne. jne. Ja tästähän ei tosimiesten kesken edes tarvitse keskustella. Vai onko joku (vegaani-hippi-kasvissyöjä) eri mieltä ?
Kusti
Lainaus käyttäjältä: pärinäpoika - heinäkuu 10, 2006, 16:45:28
"nakutusilmiöllä" ei ole mitään tekemistä venttiilien tai öljyjen kanssa. kuvailemasi tilanne johtuu seoksen ennenaikaisesta/liian nopeasta palamisesta. venttiilinnakutus kuuluu parhaiten tyhjäkäynnillä ja johtuu liian suuresta venttiilinvälyksestä. yleensä hydraulinostimet pysyvät paremmin kunnossa käytettäessä kunnon (synteettisiä) öljyjä ainakin nykyaikaisissa moottoreissa.
muuten on kyllä riskaabelia laittaa vanhaan pataan synteettisiä, peseviä öljyjä. karstat/pikeentymät lähtevät kiertoon ja saattavat aiheuttaa voiteluhäiriön ja jopa moottorin täystuhon.
Lainaus käyttäjältä: Antti Laukkanen - heinäkuu 20, 2006, 00:55:33Lainaus käyttäjältä: pärinäpoika - heinäkuu 10, 2006, 16:45:28
Nostimilla ei riittänyt paine, kun koneesta piti saada enemmän irti.
kuinkas tehon käyttö alentaa öljynpaineita? ehkä pisempiaikainen tehonlisäys kuumentaa öljyjä ja sitäkautta alentaa paineita, mutta kierrosnopeuden kasvu (tehon lisäys) yleensä nostaa paineita. kuvailemasi tilanne:
"ensimmäisessä ylämäessä, jossa kaasua painetaan, alkaa helevetillinen kilinä venttiileistä." noin kerrottuna, kuulostaa kyllä ihan nakutusilmiöltä, mutta tottakai itse tiedät paremmin mistä on ollut kyse.
tietysti, kun amerikkalaisesta autosta on kyse (suuri maa, suuret toleranssit), nostin voi olla niin "harva", ettei se kykene pidättämään sisällään ohutta voiteluöljyä sitä pientäkään hetkeä, kun nostimeen kohdistuu puristusvoima. nykyaikaisissa moottoreissa ongelmana on mieluummin liian tiukat sovitteet hydraulinostimissa. nostimilla on taipumus takerrella, eikä suurikaan öljynpaine asiaa auta.
ja että pysyttäisiin edes vähän asiassa, niin onkos tavallisimmissa lentokoneen moottoreissa yleensä säädettävät venttiilit, vai hydraulinostimet?
Lainaus käyttäjältä: Aarno Isomäki - heinäkuu 20, 2006, 10:39:32Onkos tavallisimmissa lentokoneen moottoreissa yleensä säädettävät venttiilit, vai hydraulinostimet?
Lainaus käyttäjältä: Harri Heikkilä - kesäkuu 29, 2006, 10:07:17Lainaus käyttäjältä: Kusti - kesäkuu 28, 2006, 23:02:07
Kanaselta Malmilta Shellin tavaraa, Räyskälässä koneen kaapista mekaanikon suosittelemaan vuodenajan mukaan. Viskositeettia tai valmistajaa tärkeämpänä pidän määrää. L:t ja C:t on suunniteltu noin 50 vuotta sitten, joten uskallan väittää kaikkien nykyaikaisten öljyjen toimivan paremmin kuin hyvin. Milloin muistatte lukeneenne viimeksi raportin, jossa onnettomuuden tai laitevaurion syynä olisi öljy - muuten kuin puuttuvana ?
No tätä ajattelin spekuloida seuraavaksi. Kysymys jälleen teille jotka näiden lentokonemoottoreiden ja öljyjen kanssa olette tekemisisssä. Millä perusteella olette valinneet juuri tietyn öljyn? Tai millä perusteella olette jättäneet valitsematta jonkin toisen? Oletteko saaneet neuvoja/suosituksia/ohjeita/määräyksiä/vaatimuksia esim. moottorin valmistajalta, lentokonekorjaamolta, mekaanikolta tms?
/Harri
Lainaus käyttäjältä: pekka nieminen - elokuu 16, 2006, 21:58:03
Käytän Arrowissa tällä hetkellä Aeroshell 15W50 ja tämän kesän tiimoilla (n 33t vuosihuollon jälkeen) olen
joutunut lisäämään yhden pikkupurkillisen (siis n 1:n litran). Ko. öljyn talvisäilytysominaisuuksista en tiedä,
mutta olisin kovasti kiinnostunut; voisitko Jaska vähän täsmentää. ( vaikka yksit.viestillä)
Lainaus käyttäjältä: Jaska - elokuu 16, 2006, 22:17:05
Tuossa on jokaisen hyvä tehdä öljytesti kaatamalla jonkin raudan päälle eri öljyjä ja katsoa kuinka kauan raudan pinta on öljyinen.
Ehjän koneen pitää kuluttaa öljyä, suhteessa tehoon/tilavuuteen. Muuten kuluu metallia, eikä öljyä. Öljyä haihtuu palamisjätteenä kuumissa sylintereissä ja laakerikauloissa, kun öljysumu jäähdyttää ja voitelee niitä.
Lainaus käyttäjältä: Harri Heikkilä - kesäkuu 28, 2006, 17:03:29
Tällä foorumilla ei kai ole vielä kiistelty siitä kenen öljy on parempaa kuin muiden? ;)
Eli mitä öljyä käytät yleisilmailulenskarisi mäntämoottorissa (lycomingit, continentalit)?
/Harri
Lainaus käyttäjältä: Jaska - elokuu 16, 2006, 22:17:05Lainaus käyttäjältä: pekka nieminen - elokuu 16, 2006, 21:58:03
Tuossa on jokaisen hyvä tehdä öljytesti kaatamalla jonkin raudan päälle eri öljyjä ja katsoa kuinka kauan raudan pinta on öljyinen.
Terve Jaska!
Noinhan tuota voi hieman demonstroida. Kuitenkin on huomattava, että tuon raudan tulisi testiä tehdessä olla moottorin normaalia käyttölämpötilaa vastaavassa lämpötilassa testin alkaessa ja muodon vastata esimerkiksi nokka-akselin nokkaa, sylinteriä jne., ripustettuna siten, että öljy pääsee siitä alapuolelta tai alapuolelle valumaan.
Noinhan se lämpötila silloinkin on, kun moottori käytön jälkeen jää seisomaan. Siitä se moottori sitten seisoessaan jäähtyy.
Lämpimässä raudassa öljy pysyy huonommin ja kylmässä paremmin; näin sekä ineraaliöljyillä että puoli- ja täyssynteettisillä öljyillä.
Lämpimästä raudasta / raudassa valunevat öljyt periaatteessa käyntilämpötilaisina varmaan melkolailla samaa vauhtia, kun viskositeetit tuossa lämpötilassa lienevät kutakuinkin samanlaiset molemmilla öljyillä, vaikka viskositeetti-indeksi ovatkin niillä erilaiset. Kylmänä niissä on sitten selvät erot, mutta pääosa valumisesta lienee tuolloin jo tapahtunut.
Ratkaisevinta säilytyksen kannalta lienevät nuo öljyihin joko alunperin tai erikseen lisätyt, mainitsemasikin, suojalisäainekomponentit. Niiden tarkoitus kun on lisätä tarttuvuutta ja estää korroosiota. Niissä on liimamaisia ominaisuuksia. Ne vaan eivät ole lainkaan voiteluaineita, joten niitä ei käyttöljyssä voi olla kovin runsaasti.
Säilöntäöljyt ovat sitten erikseen, mutta niillähän ei lainkaan lennetä. Tämä asia esitetään mielestäni aika hyvin mm. tuossa Textron Lycoming Service Letter: issä No. L180B, joka löytyy Textron Lycoming: n verkkosivuilta, kuten aiemmassa viestissäni jo esitin.
Risto Niemi