Ilmailufoorumi
Ilmailufoorumi => Yleisilmailu => Aiheen aloitti: Karoliina - kesäkuu 13, 2006, 12:01:35
Hei,
Tulipas käytyä taas Lapissa Katen kanssa.
Käytiin kentillä:
(EFHF), EFJY, EFKE, EFAA, EFKT, EFRO, EFRU, EFPU, EFSO, EFIV, EFSI, EFJM
Mm. käytiin katsomassa jääkarhuja, susia ja ilveksiä, ruokittiin kuukkeleita muffinsseilla, katsottiin säätä
tunturin huipulta ja tietysti paistettiin makkaraa. Pistän kuvamateriaalia myöhemmin.
Yllätys yllätys EFJY ja EFKT bensa-automaatit ilmoittivat ikuisesti "Toimintahäiriö - yritä uudelleen".
Shellin automaattien toimintavarmuus tuntuu laskeneen sen jälkeen kun ne siirtyivät Finavialle. Onneksi
Jyväskylässä sai bensaa kun torni oli auki, mutta toisin oli Kittilässä asian laita.
Automaatin kyljessä ollut puhelinnumerokaan ei auttanut kun kyseinen henkilö ei ollut enään vastuussa ja hän
kehotti soittamaan kentän päällikölle. Kenttä oli suljettu, joten päällikkö tai kukaan muukaan ei ollut Kittilässä paikalla päivystämässä. Lisäksi EFET:lla ei käyty koska siellä bensa-automaatti on kokonaan purettu ja myös kerhon pousari oli poistettu vähäisen käytön takia. Tämä oli valitettavaa kun olisi kerrankin ollut Kilpisjärvellä CAVOK:ia ja olisi voinut käydä katsomassa Saanaa ja Haltia lentokoneella. Mutta ei voi kun ei ole bensaa.
Suomen matkailu yksityiskoneella on siis entistäkin haasteellisempaa ja ekstrasuuret lisäsiipitankit ovat erittäin
suositeltavia uutta konetta hankkiville. Yksinkertaisesti bensaa ei saa. Niin ja edes kanistereita ei kuulemma saa mitenkään läpi Oulun turvatarkastuksista (ultrailijan päivän kun voisi läheinen autobensa-automaatti pelastaa toisin kuin Lycosaurus-lentäjän jolle vaan 100LL kelpaa). Viime vuonna kun Shellin automaatit olivat yksityisessä hoidossa, ne vielä keskimäärin toimivat ja bensaa sai. Tilanne on kuitenkin muuttunut selvästi
huonompaan suuntaan.
Sen sijaan kaikki kokeilemamme Nesteen automaatit toimivat moitteettomasti. Lapin matkailussa kannattaa
harkita mahdollisuutta tankata Ruotsin puolella, tosin se ei auta Enontekiön seudulla matkailemista.
Ai niin oli koneseurueemme joutunut Oulussa ruumiinkopelointitarkastuksen kohteeksi. Me onneksi olimme
lähimmillään ko. erityisesti yksityisilmailijoille vihamielistä kenttää 3000 jalkaa yläpuolella TMA:lla :).
t: Karoliina
Moikka
OH-740 saldo reissulta, kuvat Karoliina ?
Kuvat ovat vielä valikoimatta - 2750 kuvasta kerronnallisesti oleellisten kuvien valikoiminen ei ole helppo homma.
Olipas teillä Grobin suhteen tosi tarkkaa dataa matkasta. Meillä ei sentään ole lentopäiväkirjaa tarkempaa
metriikkaa. Ehkä sitten jos saadaan tuo oma EFIS aikanaan tehtyä, saadaan hyvinkin tarkat statistiikat
lennosta.
Lentotunteja tuli ihan mukavasti ja meillä lentopäiviä oli yksi enemmän kuin muilla.
Pistän kyllä linkin kuviin kunhan saan valikoitua.
Lainaus käyttäjältä: H.Sandberg - kesäkuu 14, 2006, 15:00:40
Moikka
OH-740 saldo reissulta, kuvat Karoliina ?
Pojat muuttaa säännöllisesti korkeutta nopeudeksi ennen laskua kierrolukumittarin viisari punaisella? ;) Vai onko koneeseen asennettu virivirisarja viiimesyksyisen kerhotyyppilennon jälkeen...
Lainaa
Pojat muuttaa säännöllisesti korkeutta nopeudeksi ennen laskua kierrolukumittarin viisari punaisella? ;) Vai onko koneeseen asennettu virivirisarja viiimesyksyisen kerhotyyppilennon jälkeen...
Lainaa
Höh
Tail wind you know. Ei vaiteskaan keli oli välillä kovaa ja saimme nostoista kovat kyydit. Nuoruusvuosina tuli pari volkkarin konetta rikottua riijuu reissuilla, joten se oppi on mennyt perille.
HS
;) No jees, kyllähän se tietty helposti käypi hetken aikaa noilla lukemilla tuossa laskuntekoa suunnitellessa :)
Kierroksista:
Meillä ei mene Star ylikierroksille ellei huudata aivan täysillä moottoria ja työnnä nokkaa alas jota
me luonnollisesti ei koskaan tehdä.
Matkalentoliu'ussa rpm on 4950 - 5000 paikkeilla maksimissaan.
Grobi on tietysti eri juttu, mutta jos Rotax meinaa mennä ylikierroksille kovin helposti,
olisi varmaankin paikallaan lapakulmien säätäminen jyrkemmiksi. Ja kunnon matka-asetuksilla
ei potkuri ota ylikierroksia paljon millään tosin ei se kone sitten nousekaan kovin lyhyeltä kentältä
(esim. Lentokoneluokasta melko äärimmäiset vastakohtaesimerkit:
Berkutissa tyypillisellä potkurilla ja 200 hp IO-360:lla kierroksia täydellä kaasulla tulee vaan 2100-2200 startissa missä
Cessna kiskoo 2750 rpm:llä kaasu täysillä).
"Pika-galleria" on nyt netissä. Laitan linkin myöhemmin kun serveri vielä skaalailee kuvia ja on turhan tahmea.
Jos joku haluaa nähdä heti paikalla, kuvat löytyy meidän webbigalleriasta, alimmainen albumi kaikista
oikeanpuolimmaisessa sarakkeessa.
Lainaus käyttäjältä: Karoliina Salminen - kesäkuu 15, 2006, 14:52:48
"Pika-galleria" on nyt netissä. Laitan linkin myöhemmin kun serveri vielä skaalailee kuvia ja on turhan tahmea.
Jos joku haluaa nähdä heti paikalla, kuvat löytyy meidän webbigalleriasta, alimmainen albumi kaikista
oikeanpuolimmaisessa sarakkeessa.
Älä nyt hermostu. Mutta "sivunne" ovat kyllä aika sillisalaattia. Ei ole oikein järkevää
menurakennetta, mitä siellä viimeksi pari viikkoa sitten kävin etsimässä projektistanne
tietoa. Aivan kuin nokialaiset puhelimet ja niiden valikot alavalikoineen ;)
Tai no... onhan ne valikot ehkä kohdillaan, jos käyttelee guruselaimia. Vaan nämä
perinteiset IE:t, joita kuitenkin 90 prosenttisesti käytetään näyttävät sivusi näin:
Yksinkertainen on kaunista (ja nopeaa). Ei sen puoleen, Tomallakin www.ilmailu.org
sivu "tärryyttelee" ruutua kovasti, kun näppylöiden päällä hiirtä liikuttelee. Tämä tosin
ei haittaa "valikoiden" avulla suunnistamista.
Ongelmasi lienee johtunut että antiikkinen M$ IE-pommiselain ei osaa tehdä sivun layouttia
oikein jos Google-search boksi menee yli marginaalin. Kavensin Google-search-boksia.
Pitäisi näkyä nyt näin (ks.liite) ja toimia oikein myös selaimellasi.
Itse blogin layoutti on WordPress-blogisoftan defaultti ja se on just semmoinen kuin tuo
softa sen tekee, en ole itse tehnyt omaa teemaa koska se olisi työlästä. Kuten arvannet, ko.
sivu ei ole käsin kirjoitettua HTML:ää vaan blogisofta generoi kaiken tuon dynaamisesti
tietokannasta.
Serveri on jo lopettanut tahmailun, joten tässä suora linkki:
http://www.katix.org/gallery2/main.php?g2_view=core:ShowItem&g2_itemId=2184
(http://www.katix.org/gallery2/main.php?g2_view=core:DownloadItem&g2_itemId=2588&g2_serialNumber=2)
Upeita kuvia. Myös pari todella mainiota taustakuvaa "vesiputouksista". Nam!
Tullaan ensikesänä mukaan, joten päästään nokikkain väittelemään ;)
Tuli mieleeni ihan hintavertailuja tehdäkseni, paljos on ev:llä uuden kuomun hinta?
Tuo teidän tosin on vielä korjattavissa tököteillä ja hiomisella.
Lainaus käyttäjältä: Jari Kaija - kesäkuu 16, 2006, 08:18:37
Upeita kuvia. Myös pari todella mainiota taustakuvaa "vesiputouksista". Nam!
Tullaan ensikesänä mukaan, joten päästään nokikkain väittelemään ;)
Tuli mieleeni ihan hintavertailuja tehdäkseni, paljos on ev:llä uuden kuomun hinta?
Tuo teidän tosin on vielä korjattavissa tököteillä ja hiomisella.
En tiedä EV:n hinnoista, koska meillä ei ole EV:n konetta.
Huomaathan että EV97 Eurostar on Evektorin valmistama Suomessa suosittu peltikone
ja TL-96 Star on TL-Ultralight sro:n komposiittikone joita Suomessa on kaksi kappaletta, OH-U411 ja OH-U470.
Muistuttavat lievästi ulkonäöltään toisiaan, mutta lento-ominaisuuksiltaan ja rakenteeltaan ovat melko erilaisia koneita keskenään joista uskaltaisin
väittää Starin olevan ohjausominaisuuksiltaan parempi mikä onkin yksi syy miksi meillä on Star erikä Eurostar.
Mistähän muuten johtuu että ihmiset luulevat että meillä olisi Eurostar vaikka siivistä yms. pitäisi aika helposti huomata että ne eivät ole peltiä
ja yhtäkään niittiä ei törrötä rungosta tai siivistä tai muista osista. Lisäksi Starin ohjaamo on monta senttiä leveämpi kuin Eurostarin
ohjaamo ja siellä mahtuu olemaan ilman että olkapää huonontaa vierustoverin olkapään verenkiertoa.
Meidän koneessa on toki naarmuja, se on ollut kovassa käytössä koulukoneena ja se on mm. saanut halli-ihottumaa.
Pitää kokeilla hiontatököttiä. Tietysti esim. tuo pointtaamasi kohta rumentaa toki, mutta ei se siitä etene koska
se on paikattu jo aikaisemman omistajan toimesta arviolta vuonna 2003 ja sitä nyt ei hiontatökötillä muutenkaan
saisi juuri tuon siistimmäksi.
Eli jotta ei jäisi epäselväksi, tässäpä on meidän koneen valmistajan kotivisu:
http://www.tl-ultralight.cz
Tässä kuvat joista voi verrata:
Evektor EV-97 Eurostar (valmistusmateriaali: Alumiinipeltiä):
(http://ilmailukerho.tamk.fi/v2/images/IMG_6843.JPG)
Eurostarissa ainoastaan nokkapellissä on käytetty lasikuitua valmistusmateriaalina.
TL-Ultralight TL-96 Star (valmistusmateriaali: lasikuitu-epoksi-kuorirakenne-komposiittia (poislukien
laipiot jotka ovat kerroslevyrakenteita ja lommahdustuet jotka ovat sitä myös))
(http://www.tl-ultralight.cz/img/ultralight-aircraft/photos/star/star_06_bg.jpg)
Starissa ei ole käytetty metallia muualla kuin työntötangoissa, saranoissa, korvakkeissa, moottorissa yms.
- koko runko on yhtä yhtenäistä laminaattirakennetta jota ei voi purkaa ja kasata toisin kuin metallikoneen
niitit voi aukoa ja niitata uudelleen.
TL-96 Star varustettuna Stingin nokkapellillä (hieman aerodynaamisemman muotoinen + ylä+ala -"lehmäin"):
(http://www.sportair-usa.com/images/star/homestar.jpg)
Hienoja kuvia teillä lapin reissulta. Star on kyllä virtaviivaisemman ja menevämmän näköinen verrattuna Eurostariin.
Minkalaista matkanopeutta te pidätte kun lennätte matkaa? Miten pa:n kulutus tunnissa ? Paljos toimintasäde
kaks päällä reissuvehkeet matkassa?
Polttoainekulutus 12-14 litraa tunnissa, rpm 4300-4600 matkalennossa.
Sillä saavuttaa n. 160 km/h ilmanopeuden ilman muotosuojia. Muotosuojien kanssa
enemmän, en ole vielä verrannut kun muotosuojat ovat olleet toistaiseksi pois.
Jyrkemmillä lapakulmilla matkanopeus on 180 km/h luokkaa 4500 rpm:llä, mutta sitten
se ei nouse kauhean pieniltä kentiltä ainakaan kovin kuumana kesäpäivänä.
Meidän nopeusmittarin näyttämä on melko kohdallaan, maanopeudet ovat samaa luokkaa,
eli kone oikeasti kulkee tuota vauhtia toisin kuin eräät toiset ultrakevyet lentokoneet joilla
nopeusmittari liioittelee nopeusalueen yläpäässä reilusti.
Kerran kun ajeltiin Tampereelta Katen kanssa niin että Kate ajoi Ikarus C42:lla, ja minä Starilla, niin Starissa oli kierroksia 4000
(hidaslentoa) ja Ikaruksessa luokkaa 5000 jolloin päästiin noin samaa nopeutta. Performanssi ei kuitenkaan päihintä C172:sta
vaan on lähinnä tasoissa. Mutta toki STOL-koneet eivät voikaan kilpailla samassa sarjassa jos nopeus tai taloudellisuus
on kriteeri.
Toimintasäde riippuu siitä miten paljon siihen tankkaa. Suomenkielinen lento-ohjekirja sanoo 49 litraa.
Starin paras ominaisuus lienee ohjattavuus ja liito-ominaisuudet.
Mutta nopeudessa se ei pärjää esim. Dynamicille tai Dynaerolle vaikkakin asiantuntijan (Dynamicilla
paljon lentänyt) kehujen mukaan sitä olisi kivemman tuntuista ohjata kuin esim. Dynamiccia.
Jos olisin uutta kevytkonetta hankkimassa, kallistuisin nykyisin ennemmin virtaviivaisempien
koneiden suuntaan (Dynaero MCR, Dynamic, KLN VL-3 jne.) mieluiten rakennussarjana experimental-luokkaan rekisteröitynä.
Tosin seuraava kone lienee meillä kuitenkin muutenkin
PPL-lupakirjalla lennettävää luokkaa, joskin omana preferenssinä on että lujitemuovia sen pitää olla eikä siinä saa olla niittejä, ulokkeitta,
törröttimiä, vaijereita, putkiloita ja kaikenlaista muuta ikävää hankaloittamassa eteenpäin liikkumista.
Lainaa
Tullaan ensikesänä mukaan
Tervetuloa. Zenairillasiko ajattelit tulla? Meillä oli matkassa yksi Zenair-lentäjä, mutta hän ei tullut Zenairilla
vaan Grobilla.
Katen kansa oltiin siis tietenkin matkassa kuten tavallista.
Lainaus käyttäjältä: Karoliina Salminen - kesäkuu 16, 2006, 16:13:03
Mutta toki STOL-koneet eivät voikaan kilpailla samassa sarjassa jos nopeus tai taloudellisuus
on kriteeri.
Miten STOL se on lähdettäessä tuollaiselle lentorallille kaikki roinat mukana? Kaikki on kovin suhteellista.. :)
//T
Uskoisin,että aina se enemmän on STOL, kuin kiisselikesna ;)
Lainaus käyttäjältä: temeli - kesäkuu 18, 2006, 23:03:57
Uskoisin,että aina se enemmän on STOL, kuin kiisselikesna ;)
No sitä en ole STOL-koneeksi väittänytkään :) Tosin kyllä se ihan hyvin taipuu puolen kilsan baanalle, joten aika lailla kaikki normaalit lentokentät kyllä toimii, ultrapellot on sitten erikseen toki.
//T
Lainaa
Tervetuloa. Zenairillasiko ajattelit tulla? Meillä oli matkassa yksi Zenair-lentäjä, mutta hän ei tullut Zenairilla
vaan Grobilla.
Zenairillapa hyvinkin. Mukavan leppoisaa ja peltikanisterimaista menoa :)
Lainaus käyttäjältä: Tuomas_Kuosmanen - kesäkuu 18, 2006, 21:55:45
Lainaus käyttäjältä: Karoliina Salminen - kesäkuu 16, 2006, 16:13:03
Mutta toki STOL-koneet eivät voikaan kilpailla samassa sarjassa jos nopeus tai taloudellisuus
on kriteeri.
Miten STOL se on lähdettäessä tuollaiselle lentorallille kaikki roinat mukana? Kaikki on kovin suhteellista.. :)
Kyllähän se kuorma kaikilla koneilla lentoonlähtömatkaan vaikuttaa mutta eipä ainakaan tuolla reissulla
ollut pienintäkään hätää yhdelläkään kenttällä. Eli kyllä 800m kenttssä on ihan riittävästi ja
jää vielä reilusti ylikin.
Kate
Lainaus käyttäjältä: Karoliina Salminen - kesäkuu 16, 2006, 13:22:33
TL-96 Star on TL-Ultralight sro:n komposiittikone joita Suomessa on kaksi kappaletta, OH-U411 ja OH-U470.
Taitaa olla jo kolmaskin. OH-U490
Lainaus käyttäjältä: cumulus - kesäkuu 19, 2006, 20:15:58
Taitaa olla jo kolmaskin. OH-U490
Oli, vaan lähti takaisin tsekkeihin liian painavana. Taisi olla syksyllä 2005.
JLa
Hienoja kuvia lapinmatkasta, kiitos niistä. Tällaisia kuvallisia matkakertomuksia on kiva selailla. Itselläni on 'laiska näppäilysormi' ja kuvia tulee otettua aina turhan vähän tai unohtuu koko kuvaaminen - niin ja kyllä hyvien kluvien ottaminen vaatii myös 'silmää'. :thumbsup:
Esa
Lainaus käyttäjältä: kate - kesäkuu 19, 2006, 11:28:05
Kyllähän se kuorma kaikilla koneilla lentoonlähtömatkaan vaikuttaa mutta eipä ainakaan tuolla reissulla
ollut pienintäkään hätää yhdelläkään kenttällä. Eli kyllä 800m kenttssä on ihan riittävästi ja
jää vielä reilusti ylikin.
Juu toki, mutta sittenhän tuo meidänkin ilmojen toyota corolla on hurjan "STOL" jos määritelmä on 800m baanaa kun kiitotien tarve käsikirjan mukaan olisi 280m, irrotus 44kias. Toki sitten JAA:n standardoiman 15 metrisen puun ylitys baanan päässä vaatii jo 580m tilaa :-)
//Tuomas
Lapin kiitotiet muuten eivät ole totta puhuen kovin lyhyitä, toisin kuin Lapissa käymättömät kenttien tietoihin
kenties tutustumattomat saattaisivat olettaa. Kenttien kunto on yleisesti ottaen hyvä, päällinen on kestopäällystettä
ja pituutta löytyy luokkaa 800 metriä vähintään. Lapissa voisi matkailla vaikka canardeilla.
Etelä-Suomessa on paljon pahempia kenttiä ja huonommassa kunnossa kuin Lapissa.
Lapin matkailun suurin ongelma ei ole kenttien koko tai kunto vaan nykyisen bensanjakelun kertakaikkisen onneton tila.
Shellin automaatit joko eivät toimi tai ne on purettu ja niistä ei vastaa kukaan.
(Yksi hyvä syy rakentaa "takaperin lentävä" kone jolla voi ajaa Malmilta Lappiin edestakaisin ilman välitankkausta... ;) )
Eiköhän tuolla Corollallakin pääse aika pitkälle :)
Tuomas, mikä toimintasäde kiiselillä tällä hetkellä on?
Lainaus käyttäjältä: Tuomas_Kuosmanen - kesäkuu 20, 2006, 08:56:59
Lainaus käyttäjältä: kate - kesäkuu 19, 2006, 11:28:05
Kyllähän se kuorma kaikilla koneilla lentoonlähtömatkaan vaikuttaa mutta eipä ainakaan tuolla reissulla
ollut pienintäkään hätää yhdelläkään kenttällä. Eli kyllä 800m kenttssä on ihan riittävästi ja
jää vielä reilusti ylikin.
Juu toki, mutta sittenhän tuo meidänkin ilmojen toyota corolla on hurjan "STOL" jos määritelmä on 800m baanaa kun kiitotien tarve käsikirjan mukaan olisi 280m, irrotus 44kias. Toki sitten JAA:n standardoiman 15 metrisen puun ylitys baanan päässä vaatii jo 580m tilaa :-)
Kyllä nuo lapin reissun kenttät oli kaikki sellaisia että niiltä olisi voinut operoida tavallisella Cessnalla tai Piperillä.
Eli ensikerralla sitten vaan MIK:in koneellakin mukaan reissuun. Kyllähän sinne voisi
lähteä muutaman koneen porukalla vaikka myöhemminkin tänäkesällä lentelemään, saisihan MIK
lentopaikkakisan pisteitäkin.
Jotain Jäkäläpäätä ei edes viitsitty muutenkaan yrittää nokkapyöräkoneella.
Kate
MIK:in koneet vaan mukaan, Lapin matkailu ei ole vaikeaa eikä sen vaarallisempaa kuin Etelä-Suomen kenttienkään kiertäminen.
Me kävimme viime vuonna ekan kerran Lapin matkalla n. 50 tunnin lentokokemuksella.
Tänävuonna tiimaa olikin triplasti enemmän (tosin ei sekään niin kovin paljoa ole), mutta uskaltaisin arvella että ei tarvitse
olla hirveän kokenut pilotti uskaltautuakseen mukaan, eli se että on vasta harrastuksen alkutaipaleella ei ole
tekosyy lähtemättä jättämiselle jos asia muutoin kiinnostaa.
Jos epäilee suunnistamista Lapin suurilla suoalueilla, niin
puljassa on aina mahdollista lentää jos joku niin haluaa. Kessnalla (kiisseli tai pensa) voi ajaa Starinkin kanssa kohtuullisesti puljasa kun menevät suurinpiirtein samaa vauhtia.
Houkuttelin myös MILK:in ihmisiä Lapin matkalle, mutta mukaan ei ketään sitten ilmaantunut tänä vuonna.
Kiinnostaisiko jotakuta? Jos joku tulisi vaikka Kessnalla mukaan niin mekin saataisiin vähän lisää romua mukaan
kun se sopisi vaikka Kiisselikessnan tavaratilaan ;).
Lainaus käyttäjältä: kate - kesäkuu 20, 2006, 16:49:54
Jotain Jäkäläpäätä ei edes viitsitty muutenkaan yrittää nokkapyöräkoneella.
Mikäs siinä laskupaikassa on vikana nokkapyörakoneellekkaan. Kyllä sinne pääsee, kun kone on (...tuleviin...) "suomen oloihin"
suunniteltu :D
Lainaus käyttäjältä: Jari Kaija - kesäkuu 15, 2006, 15:21:51
Yksinkertainen on kaunista (ja nopeaa). Ei sen puoleen, Tomallakin www.ilmailu.org
sivu "tärryyttelee" ruutua kovasti, kun näppylöiden päällä hiirtä liikuttelee. Tämä tosin
ei haittaa "valikoiden" avulla suunnistamista.
Ihmettelinkin mistä moinen johtuu kun se ei aikaisemmin sitä tehnyt, ja syyllinenhän löytyi, se on se Jämin videolinkki (googlevideo). Jos klikkaat vaikka sitä videoruutua jostain kohtaa niin tärryyttely loppuu, teen kohtapuolin siihen muutenklin hieman muutoksia...
Lainaus käyttäjältä: Toma - kesäkuu 20, 2006, 12:45:13
Eiköhän tuolla Corollallakin pääse aika pitkälle :)
Tuomas, mikä toimintasäde kiiselillä tällä hetkellä on?
Täysin tankein 75% matkalentoteholla 2000ft msl se kulkee vajaat 100 solmua ja toiminta-aikaa on noin 5.5 tuntia + reservit. Toimintasäde tuolloin taulukon mukaan 560nm eli nippa nappa pääsisi Kööpenhaminaan yhdellä tankkauksella jos ei ole vastatuulta. Tuollaista korpikenttäkiertelyä tuo helpottaa huomattavasti kun voi tankata Jettiä aina jostain isommalta kentältä välillä. Esimerkkinä tämä:
(http://tigert.1g.fi/kuvat/MIK/vfr-tour.jpg/full)
Tankilla käytiin Jyväskylässä koska siellä sattui olemaan sopivasti jettiä saatavilla. Reitti lennettiin vastapäivään. Tarvii vaan olla tarkkana ettei innostu liikaa koska kyllä se jettikin aikanaan sitten loppuu kun tarpeeksi lentää.. :-)
En ole tutkinut kovin tarkkaan mikä olisi optimiteho toimintasäteen maksimoimiseksi, mutta 50% tehoilla nopeutta luvataan kahdeksankymmentä solmua ja risat ja toiminta-aikaa 8 tuntia ja 20 minuuttia. Kyllä siinä meikäläisen rakko alkaa jo olla kovilla. Matkaa tuosta laskemalla menisi vajaat 700 mailia.
Kyllä tuo on ihan oikeasti helpottanut matkalentämistä kun suurin osa "normaaleista" matkalennoista menee yhdellä tankilla edestakaisin, ja voi myös säästää hiukan laskeutumismaksuissa ja ajassa kun voi lentää pidempiä legejä. Kerosiinia menee 75% tehoilla 21 litraa tunnissa vs. normicessnan joku 34 litraa lekobensaa.
Kolme MIK:iläistä muuten teki tällaisen kiekauksen pari viikkoa sitten:
(http://tigert.1g.fi/kuvat/MIK/baltic-tour.jpg/full)
//Tuomas
Lainaus käyttäjältä: Jari Kaija - kesäkuu 16, 2006, 08:18:37
Tuo teidän tosin on vielä korjattavissa tököteillä ja hiomisella.
Eihän tuo ole vielä yhtään mitään, jos katselee vähänkään iäkkäämpiä lentäviä tyyppihyväksyttyjä Suomessa. Aikanaan vaan kun ei ollut tököttejä tai niistä ei tiedetty niin porattiin. Hyvä ettei vesisateella kastu pahimmissa tapauksissa :lol:
Minulta kysyttiin jotain lapin pienkonelentäjä legendaa -_- tiedättekö ketä tuttuni mahtaa tarkoittaa?
Lainaus käyttäjältä: JPK1990 - joulukuu 04, 2006, 23:53:10
Minulta kysyttiin jotain lapin pienkonelentäjä legendaa -_- tiedättekö ketä tuttuni mahtaa tarkoittaa?
No,heitetään pari. Raumalan Reijo ja Rajalan Kalle, lentokapteeneita molemmat
Ja mikäli on eräästä venäjän reissusta kyse, niin Rajalan Kallen lisäksi Poletin Antti.