Ilmailufoorumi
Huolto ja vikafoorumi => Huolto ja vikafoorumiin => Evektor - Aerotecnik => Aiheen aloitti: Nils Rostedt - joulukuu 13, 2009, 17:53:52
Sveitsiläinen onnettomuustutkintakeskus on julkaissut raportin vuonna 2006 tapahtuneesta onnettomuudesta, jossa tanskalaisen Eurostarin vasen siipi irtosi ilmassa vuoristo-olosuhteissa. http://www.bfu.admin.ch/common/pdf/u2053_e.pdf (http://www.bfu.admin.ch/common/pdf/u2053_e.pdf)
Kerron tästä, koska sikäli kun tutkintaselostuksesta ymmärrän, tutkinnassa on todettu että kyseisen koneen siipisalon alumiini-aines ei murtumakohdassa täyttänyt koneen suunnittelussa käytettyjä lujuusvaatimuksia.
Tapauksen johdosta Tanskan DULFU on asettanut Eurostarin toistaiseksi lentokieltoon. www.dulfu.dk (http://www.dulfu.dk)
Englannissa, missä lentää yli 100 Eurostaria, LAA on julkistanut alert-tiedotteeen :
http://www.lightaircraftassociation.co.uk/engineering/Airworthiness/AW%20Alert%201%20-%20Eurostar.pdf (http://www.lightaircraftassociation.co.uk/engineering/Airworthiness/AW%20Alert%201%20-%20Eurostar.pdf)
missä ei kuitenkaan maadoiteta konetyyppiä.
Englantilaisilmailijoiden keskustelua aiheesta voi seurata BMAA:n ja Flyer:n foorumeissa:
http://www.bmaa.org/forums/default.aspx?f=15&m=70360 (http://www.bmaa.org/forums/default.aspx?f=15&m=70360)
http://forums.flyer.co.uk/viewtopic.php?f=1&t=59901 (http://forums.flyer.co.uk/viewtopic.php?f=1&t=59901)
Kannattanee lentää varovasti ja välttää isoja g-rasituksia, kunnes aiheesta tulee lisätietoja. Ainakin jos oman koneen sarjanumero on lähellä onnettomuuskoneen (2002-1416).
Evektor on julkaissut asiasta bulletiinin joka mm.rajoittaa nopeuksia !!:
http://www.evektor.cz/pdf/support/bulletins/EuroStar/EV97_013a_Spar_caps_inspection.pdf (http://www.evektor.cz/pdf/support/bulletins/EuroStar/EV97_013a_Spar_caps_inspection.pdf)
Tässä vielä valmistajan tiedote aiheesta:
http://www.evektor.cz/pdf/2009_12_15_Statement.pdf (http://www.evektor.cz/pdf/2009_12_15_Statement.pdf)
Lainaus käyttäjältä: SamiM - joulukuu 14, 2009, 16:02:43
Evektor on julkaissut asiasta bulletiinin joka mm.rajoittaa nopeuksia !!:
http://www.evektor.cz/pdf/support/bulletins/EuroStar/EV97_013a_Spar_caps_inspection.pdf (http://www.evektor.cz/pdf/support/bulletins/EuroStar/EV97_013a_Spar_caps_inspection.pdf)
Ilmailuhallinto tulee julkaisemaan lentokelpoisuusmääräyksen tästä aiheesta.
ps. tämän vakavuustason lentokelpoisuustiedotteet pitäisi julkaista myös foorumin etusivulla "ultrakevytosiossa", eikä vain huolto- ja vikafoorumissa.
Olin tänään päivällä yhteydessä Evektorin tehtaan kanssa ja vika tosiaan koskee kaikkia Eurostar koneita! Tehtaalta luvattiin tulla myös Suomeen tarkistamaan kaikkia koneita ensivuoden puolella ja mahdollisesti samalla korjata vian. Tähän saakka koneiden nopeudet on rajoitettu, katsokaa bulletiini ( liitteenä ).
Olisi hyvä saada tietoon Eurostar omistajien täydelliset osoitetiedot ja sähköpostitiedot ja puhelin numerot, jotta voisin ilmoittaa ne Evektorin tehtaalle.
tietoja voi lähettää minulle sähköpostilla
ray.silander (at) netikka.fi tai ray (at) eurovaasa.fi
lisätietoja myös soittamalla
puh:0400 971 984
Tässä Evektorin tiedote / vastaus onnettomuus tutkintalautakunnalle.
Pikku päivitys.
Englannissa on tiettävästi päädytty Evektorin tiedotteen mukaisiin nopeus- ja kuormattavuusrajoituksiin toistaiseksi.
Myös Tanskassa ollaan kumoamassa lentokieltoa, tilalle tulee myös em. rajoitukset. Tapahtunee tulevan viikonlopun aikana.
Liitteenä Tsekin LAA:n eli tyyppihyväksynnästä vastaavan tahon kannanotto Sveitsin BFU:n tutkimukseen.
Kts: http://www.ilmailuhallinto.fi/files/lth/3000-3499/M3130_10.pdf (http://www.ilmailuhallinto.fi/files/lth/3000-3499/M3130_10.pdf)