Ilmailufoorumi
Ilmailufoorumi => Ultrakevyet => Aiheen aloitti: Markku Hiedanpää - helmikuu 12, 2007, 15:24:44
Ilmailuhallinto on julkaissut USH pelastusvarjosta lentokelpoisuusmääräyksen;
http://www.ilmailuhallinto.fi/tietopalvelu/FI/lentokelpoisuusmaaraykset_tiedotteet/pdf/ad/3000-3499/m3103_07.pdf
Hieman tähän asiaan liittyvä kysymys:
Onko missään olemassa julkisesti nähtävillä tapahtumaa, jossa pelastusvarjoa käyttävä ilma-alus laskeutuu maahan? Onko kyseessä laskeutuminen, rysäys vai putoaminen? Varjon laukaisu tehnee lentokoneesta "raadon" automaattisesti?
Oikaiskaa minua jos olen väärässä?
Tässä on yksi joka on viime aikoina ollut netissä esillä:
http://www.turbopilot.com/copa/image3/brs.wmv
Muistaakseni koneena jokin Kitfox tai vastaava. Kone osuu hinausköyteen ja pilotti aktivoi varjon.
Netissä on myös ollut video MCR01-koneen tahallisesta varjolaukaisusta (liittyen muistaakseni lattakierrekokeiluun). En nyt tähän hätään löytänyt, mutta aika vaikuttava. Kylmäpäinen kaveri ohjaajana.
Molemmissa tapauksissa pilotti näyttää poistuvan koneesta melko normaalisti.
Vahingot taitavat riippua lähinnä alastulopaikasta. Ensimmäinen Cirrus SR20, jossa pelastusvarjoa käytettiin, tuli alas pensaikkoon ja selvisi niin pienin vahingoin että korjattiin ja otettiin uudelleen käyttöön.
Tässä se MCR-juttu.
http://www.ffplum.com/Images/Upload/Securite/Le_parachute.pdf
http://www.ffplum.com/Images/Upload/Securite/Film_Parachute.mov
/jonny
Onko joku jo lähettänyt "räjähde"pakettiansa tshekin tasavaltaan, tai ikinä mihinkään muualle?
Eli jos jollain on kokemusta: Antakaas siis tietoon perustuvia neuvoja lähettämisestä, ei pelkkää listaa kuljetusyrityksistä kiitos. (Posti ei moisia tietääkseni kuljeta.)
t,Jani