Tuoreimmat viestit

#11
Lentolaitesuunnittelu / Vs: Boeing/Blanik
Viimeisin viesti käyttäjältä Timo Hyvönen - toukokuu 09, 2024, 21:36:38
Viljandissa on Vivat ES-7110, ihan siisti.

#12
Lentolaitesuunnittelu / Vs: Boeing/Blanik
Viimeisin viesti käyttäjältä Martti Mattila - toukokuu 09, 2024, 21:32:27
Siipisalkojen rungon läpimenoterästen vaihto, mikä myös on välttämättömyys, työmäärä ja hinta tehtaalla on vielä kalliimpi juttu mitä korvakekimpaleiden vaihto siipiin.
Vanhimpiin siipiin vaihto ei enää auta. Vivat mopussa keskirunko on teräsputkirakennetta ja rakenne sellaista tikutusta että tällainen putkimies nostaa kädet ylös. Näin putkisekamelskasta kuvan jossain videossa missä pääsalko läpimenoa vaihdettiin mutta en nyt löytänyt.
#13
Lentolaitesuunnittelu / Vs: Boeing/Blanik
Viimeisin viesti käyttäjältä Seppo Koivisto - toukokuu 09, 2024, 20:19:41
Ritarannan kirjan mukaan OH-803 on myyty vuonna 1993 Ruotsiin.
#14
Lentolaitesuunnittelu / Vs: Boeing/Blanik
Viimeisin viesti käyttäjältä PeSo - toukokuu 09, 2024, 19:17:48
Blanikeissa on edelleen paljon piilossa olevaa potentiaalia. Hyvä aihio moneen uuteen projektiin.

Osaavissa käsissä ja tämän päivän tekniikkaa hyödyntämällä vanhoista Blanikeista voisi rakennella kaikkea mielenkiintoista...

Jo 1970-luvun lopulla Tsekkoslovakiassa kehiteltiin Blanikin osiin pohjautuva moottoroitu purjelentokone Vivat L-13 SW. Moottorina siinä oli Walter Mikron, ilmajäähdytteinen rivinelonen.

https://www.orlita.net/vivat

Harvinaisen tästä tapauksesta tekee se, että ensimmäinen vientiin valmistettu Vivat on tullut uutena Suomeen vuonna 1988. Oheisen linkin sisältämässä lehtiartikkelissa koneen kyljessä on tunnus OH-803 ja artikkelissa mainitaan nimi Pentti Ahava.

Onko kenelläkään tämän palstan lukijoista muistikuvia tästä tapauksesta? Olisi mielenkiintoista kuulla tämän koneyksilön myöhemmistä vaiheista.

t. Pekka
#16
Myydään / Kannuspyörä
Viimeisin viesti käyttäjältä Antsu - toukokuu 04, 2024, 18:25:43
Myytävänä erittäin tukeva jousitettu ja kääntyvä kannuspyörä. Rengas 2.5 x 3". Paino noin 3kg. Suunniteltu Europa XS koneeseen, mutta kiinnikettä modifioimalla saanee käymään mihin vain. Käyttämätön.  Hinta 250€. email:  t.flink(at)hotmail.com
#17
Ostetaan / Ostetaan toimiva MGL Avionics ...
Viimeisin viesti käyttäjältä Spark - huhtikuu 25, 2024, 20:28:55
Moi,

Ostaisin virheettömän otsikossa mainitun ilmailuradion. Ei johdotuksia, pelkkä radio.

Heikki 044 512 6393
#18
Myydään / Vs: Myydään Corby Starlet CJ-1
Viimeisin viesti käyttäjältä Ansis - huhtikuu 19, 2024, 17:02:35
Nyt on kerrankin kunnollinen myynti-ilmoitus!
#19
Myydään / Myydään Corby Starlet CJ-1
Viimeisin viesti käyttäjältä EHE - huhtikuu 19, 2024, 15:32:20
:lentoon: Myydään Corby Starlet CJ-1 OH-XEH, valmistumisvuosi 2014, lentokelpoisuus voimassa 2.1.2027, lentoaika 93 tuntia
Moottori: Jabiru 2200A, lentotunteja 93, kaikki tehtaan SB:t tehty, moottorin valvonta Grand Rapids EIS: 4 x CHT, 4 x EGT, öljynpaine, öljynlämpö, V , A; kaasuttajan lämmitys Ice-A-Way 2 x 30 W, polttoaine Mogas 98, Avgas 100 LL
Runko, siivet ja ohjaimet: puurakenteisia; kotimainen mäntyrima ja koivuvaneri, päällystetty kauttaaltaan kankaalla, metalliosat ammattilaisen valmistamia
Painot: EW 223 kg, MTOM 340 kg, polttoaine 45 l/34 kg, max. ohjaajan paino täydellä tankilla 83 kg. Kone sopivin ohjaajalle alle 85 kg/185 cm
Varustus: VHF Dittel KRT2 8,33/25 kHz, Transponderi Becker BXP 6401-1 Mode S, GPS Garmin 496, TruTrak kaarto- ja luisumittari, Valot: Nav, Strobe, Ldg
Suoritusarvot: Vs 31 knot, Vne 138 knot, Va 86 knot, max rakenteellinen matkanopeus 108 knot, nousunopeus 1400 ft/min 65 knot nopeudella, max sivutuulikomponentti 15 knot Kuormitusrajoitukset: +4,5 g/-1,8 g, kone rajoitetusti taitolentokelpoinen max 317 kg kokonaismassalla, istuinvarjo tulee mukana (vaatii uudelleen pakkauksen), koneella ei ole lennetty taitolentoa
Normaali matkalentonopeus: 100-108 knot, kulutus 14-15,5 l/h. Kone on lento-ominaisuuksiltaan miellyttävä, mutta vaatii kannuspyöräkoneena tarkkuutta lentoonlähdössä ja laskussa. Syy myyntiin uusi projekti ja oma kokoni 93 kg/188 cm. Kone säilytetty aina Finavian lämpimässä hallissa Rovaniemellä.
Hinta: € 27,500    Yhteystiedot: Erkki Herva mob. 0400139717, e-mail [email protected]
#20
Myydään / Cessna 150 C lentokone. Mootto...
Viimeisin viesti käyttäjältä Rimai2 - huhtikuu 18, 2024, 19:03:08
 :lentoon:

https://www.planecheck.com/?ent=da&id=52498

Suostun myymään tämän myös jollekin kotimaiselle ostajalle jos kiinnostusta on.
Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod