Ilmailuradiopuhelin Yaesu
by Janne100
tänään kello 10:23:45 |
Relluun jousilaskuteline kumin tilalle.
by Teuvo Honkanen
tänään kello 09:50:07 |
Mistral
by Ansis
eilen kello 13:20:42 |
DV6C
by teacdance
tammikuu 23, 2025, 10:37:20 |
Puu ultran tuliseinän suojaus
by Seppo Koivisto
tammikuu 22, 2025, 11:39:51 |
SUIO konkurssissa, miten teoriat jatkossa?
by Ansis
tammikuu 20, 2025, 16:34:13 |
Alumiinia
by SamiM
tammikuu 20, 2025, 05:37:42 |
ADS-B temppuilee
by Aki Suokas
tammikuu 17, 2025, 07:46:18 |
Akryyli
by Martti Mattila
tammikuu 15, 2025, 14:03:32 |
MOSAIC talviseminaari
by Aki Suokas
tammikuu 13, 2025, 20:23:55 |
Myydään FK-9 OH-U508
by RR79
tammikuu 10, 2025, 19:38:10 |
Myydään Cessna 170B, 1955
by Kari Aaltonen
tammikuu 10, 2025, 16:45:10 |
Kaasarit
by Ansis
tammikuu 10, 2025, 14:50:22 |
Ultrakevyt lentokone
by vetu
tammikuu 06, 2025, 21:12:52 |
Ilmailu.org on keskittynyt harrastelentämiseen ja siihen liittyviin keskusteluihin , tiedottamiseen sekä lentämiseen liittyvän kuva - ja videomateriaalin esittämiseen. Täältä löydät tietoa niin ultrakevyt, experimental kuten autogyrolentämisestäkin |
Ultrakevyiden lentokoneiden kehitys on ollut huimaa. Uusimmat tyypit eivät maallikon silmissä eroa mitenkään tyyppihyväksytyistä "oikeista" ilma-aluksista. Lajin suosio onkin kasvanut Suomessa huimasti viime vuosina. Ultrat eroavatkin nykyään varsinaisista moottorikoneista oikeastaan enää vain sillä että niiden enimmäispainoa on rajoitettu maakoneissa 600 kiloon ja vesikoneissa 650 kiloon. Sakkausnopeus on kaikissa oltava alle 83 Km/h. Ilmailu harrastuksena onkin viimeisen kymmenen vuoden aikana kehittynyt valtavasti. Experimental rakentajille on tarjolla todella laadukkaita rakennus sarjoja, tehdasvalmisteisien ultrakevyiden uusi sukupolvi on todella suorituskykyistä ja erittäin kiinnostava autogyrojen uusi sukupolvi on tekemässä tuloaan Suomeen. |
|
Experimental-rakentajat kuuluvat ilmailijoihin jolle pelkkä lentäminen ei välttämättä ole se kaikkein tärkein asia vaan ilmaaluksen rakentaminen omin käsin. Kuten lennokeissakin, koneen voi rakentaa piirustuksista tai pitkälti valmiiksi kootusta rakennussarjasta. Viime mainitut ovat tuoneetkin harrastuksen pariin paljon uutta väkeä. |
|
Lentokoneen rakentaminen kuulostaa varsin saavuttamattomalta, mutta todellisuudessa se on täysin mahdollista normaaleilla kädentaidoilla omaavalle henkilölle. Ei ole kuitenkaan vaikea arvata, että lentokoneen rakentaminen on varsin tarkkaa puuhaa ja siihen saattaa kulua aikaa paljonkin - etenkin jos muu elämäntilanne on kiireinen. Siksi ennen oman projektin aloittamista kannattaa tutustua muihin rakentajiin ja selvittää, mitä on odotettavissa. Rakentaja ovat auttavaista porukkaa ja täällä olevan Ilmailufoorumin kautta löytyykin iso otanta Suomen experimental rakentajista. |
|
Ottamalla yhteyttä kerhoihin pääset alkuun ilmailu-urallasi. Monissa lajeissa järjestetään tutustumiskursseja, joilla pääset itse kokeilemaan millaista liikkuminen kolmannessa ulottuvuudessa on. Esimerkiksi moottori-, ultra- ja purjekoneen ohjaamista pääset kokeilemaan jo ensimmäisellä kerralla opettajan valvonnassa. Tervetuloa keskusteleman harrastelentämisestä. Ehkä saamme juuri sinut houkuteltua uuden ja jännittävän harrastuksen pariin! |
Lukukerrat | Vastaukset | |
---|---|---|
Air Navigation Pro | 627,343 | 329 |
Parit kiwat videot | 487,193 | 325 |
UPL-koulutuksen taso riittämätön? | 359,318 | 294 |
Lentoharrastuksen lopettaminen liian kalliina ? | 369,460 | 246 |
Lentokone projektityönä | 350,896 | 189 |
Mikä kone ja hintahaarukka aloittelijalle | 246,548 | 134 |
NPPL ?? | 159,014 | 126 |
Ultra tai mopu | 227,310 | 124 |
Nopea ultra piirustuksista | 218,292 | 119 |
Ultrakevyet ja painorajoitukset | 206,080 | 118 |
Kausikortin hinta malmille kallistuu!!! | 137,344 | 111 |