Ilmailufoorumi
Ilmailufoorumi => Yleisilmailu => Aiheen aloitti: Jouni Laukkanen - syyskuu 19, 2006, 17:02:17
Suomen ilmailutietoa GPS-laitteisiin
http://www.saunalahti.fi/~mkartano/gps/ (http://www.saunalahti.fi/~mkartano/gps/)
Navipaq
http://www.navipaq.com/ (http://www.navipaq.com/)
Pocket FMS
http://www.pocketfms.com/ (http://www.pocketfms.com/)
HKAvionics
- Genimap Navigator LT
- Winpilot
- Ozi Explorer
http://www.hkavionics.com/ (http://www.hkavionics.com/)
Aero-Palm
http://aeropda.com/AeroPalm-Information.html (http://aeropda.com/AeroPalm-Information.html)
PalmEFIS
https://www.hangarb17.com/productspalmefis.html (https://www.hangarb17.com/productspalmefis.html)
GliTher
http://www.hansto.fi/seeyou/?q=node/15 (http://www.hansto.fi/seeyou/?q=node/15)
SeeYou Mobile
http://www.seeyou-mobile.si/ (http://www.seeyou-mobile.si/)
Nokia N800 Internet Tablet + Navicore:
http://europe.nokia.com/accessorieslink?s=N800NavigationKit (http://europe.nokia.com/accessorieslink?s=N800NavigationKit)
Navicore on autokäyttöön optimoitu GPS-softa, mutta toimii myös ilmailukäytössä vaikkakaan lähialueen, MIL-CTA:n, TMA:n jne.
rajoja luonnollisesti ei näy. Mutta oivallinen väline esimerkiksi vara-GPS:ksi, jos ykkös-GPS:nä on paneeliin asennettu
kiinteä GPS-laite. Lisäksi laitteella on kätevä navigoida määränpäässä.
N800 Internet tabletin kanssa voi käyttää myös ilmaista Maemo Mapper -ohjelmaa, joka käyttää karttapohjana
Googlen karttoja. Toisin kuin Navicorella, Maemo Mapperilla pärjää missä päin tahansa maailmaa, josta on tarkkoja
Google-karttoja saatavilla. Luonnollisesti Maemo Mapper ei anna autokäytössä ajo-ohjeita eikä karttapohja käänny 360 astetta
ruudulla ympäri koska se on bittikarttapohjainen toisin kuin Navicoressa, mutta toisaalta se toimii paikoissa joista ei ole Navicore-karttaa
fantastisesti ja myös kelpaa lentokoneeseen esim. vara-GPS:ksi ilmailutiedolla varustetun pää-GPS:n kaveriksi siltä varalta jos pää-GPS jostain
syystä pimenee.
Lainaus käyttäjältä: Karoliina - tammikuu 08, 2007, 17:58:48
Nokia N800 Internet Tablet + Navicore:
http://europe.nokia.com/accessorieslink?s=N800NavigationKit (http://europe.nokia.com/accessorieslink?s=N800NavigationKit)
Laskun jälkeen on kiva tietää positio.
Lowrance AirMap: http://www.lowrance.com/Aviation/
AvMap http://www.avmapnavigation.com/index.php?swt=12
Lainaus käyttäjältä: Liisa - tammikuu 09, 2007, 23:58:37
Laskun jälkeen on kiva tietää positio.
Voihan wtu sun kanssas, eikös sulla ole mitään positiivista sanottavaa ikinä? :)
//T
Tuota tuota
Onko jo joku perehtynyt Fujitsu Siemens Pocket LOOX N100 ominaisuuksiin. Varovainen googlaus näyttäisi, että siihen saisi ladattua Ozi-ce version. Jos näin niin se olisi koko loistava peli ilmailussa, tosin näyttö vaikka on hyvä, ei kovin hyvin näkynyt autringon valossa.
Mutta kokonaisuutena oli kätevän kokoinen ilmailukäytössä. Ozinhan saa periaatteessa minkä tahansa karttapohjan ladattua vrt. navipaq
HS
Nyt on vihdoin tullut Pocket FMS:lle kilpailija joka ainakin päällisin puolin näyttää aika asialliselta. Hinta on 121.50£ molemmista tuotteista joka käsittää suunnitteluosuuden (SkyDemon plan) että lento-osuuden (SkyDemon In-Flight). ToImii aika monessa eri laitteessa ja lisensöinti on halvempi kuin Pocket FMS:llä. Kartat vain uupuvat suomesta... vielä
http://www.skydemon.aero/ (http://www.skydemon.aero/)
Hei, onko kenelläkään tietoa hyvästä, toimivasta ja kohtuu hintaisesta iPad:iin soveltuvasta GPS -sovelluksesta. Käytössä on norm. Garmin pilot III, mutta on jo vanha ja pienikin.
Nyt kun tuli hommattua tämmöinen Apple-tuote voishan sitä käyttää koneessakin.
Terv. Janne
Tässäpä: http://www.xample.ch/page0/page1/page1.html (http://www.xample.ch/page0/page1/page1.html)
Tuntuu varsin toimivalta ja valmistajan tukikin vastailee alle vuorokaudessa. Anddroid-versio kehitteillä, mutta eivät vielä eilen osanneet sanoa tuleeko markkinoille, vai jääkö protoasteelle.
Lainaus käyttäjältä: heharju - toukokuu 19, 2011, 21:01:08
Tässäpä: http://www.xample.ch/page0/page1/page1.html (http://www.xample.ch/page0/page1/page1.html)
Tuntuu varsin toimivalta ja valmistajan tukikin vastailee alle vuorokaudessa. Anddroid-versio kehitteillä, mutta eivät vielä eilen osanneet sanoa tuleeko markkinoille, vai jääkö protoasteelle.
Ouu Jeeeee. (guru) Onx kokemuksia oikein "in use" ympäristössä? Toimiiko?
Suomen kentät, valvotut ja valvomattomat, taajuudet, kiitotiet jne.
t:janne
Ouu Jeeeee. (guru) Onx kokemuksia oikein "in use" ympäristössä? Toimiiko?
Suomen kentät, valvotut ja valvomattomat, taajuudet, kiitotiet jne.
t:janne
Talvella tuli testattua pikaisesti välillä Halli-Nummijärvi. Vaikutti toimivalta ohjelmalta, suurinpiirtein kaikki kentät löytyy taajuuksineen, kiitoteineen jne. Lähi- ja lähestymisalueiden rajat löytyy, mutta automaattisesti rullaava kartta-asetusta ei ollut, tai en vain löytänyt. Taustalla näkyy myös suhkot tarkka yleiskartta maanteineen, järvineen ja paikkakuntineen. Ilmoituspaikkoja ei näkynyt lähialueen rajoilla, tai en taaskaan osannut etsiä ko. asetusta. Verrattuna Enigman Stratomasterin lasinäytön karttaosioon (joka on käytössäni) tämä vaikutti jopa hiukan paremmalta. Tota Ipadia tulis varmaan käytettyä kakkoslasinäyttönä jos laitteelle löytyisi vaan sopiva paikka. Oishan tossa sitten myös kaikkea muuta lisäkivaa mukana, netit yms.
terv. Tomppa
Hei.
Löytyiskö foorumin käyttäjiltä sähköisessä muodossa waypointeja, jotka voisin uploadata navigointisoftaani. Esim. pakolliset ilmoittautumispaikat, korkeat mastot ja muuta mukavaa ja tarpeellista. Oisin kovasti otettu avusta (guru)
t:janne
Lainaus käyttäjältä: Janne - heinäkuu 24, 2011, 20:27:36
Löytyiskö foorumin käyttäjiltä sähköisessä muodossa waypointeja, jotka voisin uploadata navigointisoftaani. Esim. pakolliset ilmoittautumispaikat
VFR-ilmoittautumispaikat löytyvät Finavialta nykyään GPX-tiedostona:
http://www.finavia.fi/C/c-uutiset/ais-uutinen?t=VFR-ilmoittautumispaikojen+tiedot+ovat+nyt+saatavilla+GPX-tiedostoina&id=6083773 (http://www.finavia.fi/C/c-uutiset/ais-uutinen?t=VFR-ilmoittautumispaikojen+tiedot+ovat+nyt+saatavilla+GPX-tiedostoina&id=6083773)
Lainaus käyttäjältä: Janne - toukokuu 19, 2011, 19:59:48
Hei, onko kenelläkään tietoa hyvästä, toimivasta ja kohtuu hintaisesta iPad:iin soveltuvasta GPS -sovelluksesta. Käytössä on norm. Garmin pilot III, mutta on jo vanha ja pienikin.
Nyt kun tuli hommattua tämmöinen Apple-tuote voishan sitä käyttää koneessakin.
Terv. Janne
Moroo Janne,
Nyt sattui niin hassusti että itsekin "joutui" hankkimaan iPad:in ja ensikokeilut olen nyt tehnyt samaisella softalla, hyvin kyllä pelitti lentoreittien väsääminen on helppoa kun heinänteko ja tukee ilmaisia karttapohjia joten ei tarvitse ostaa sitä Finland ANC 500K hintaan 29.99€ vaan voi hyvin käyttää openstreetmap.org:in suomen karttaa, ne tärkeät jutut eli ilmatilat on kuitenkin aina mukana ja näyttivät jopa olevan ihan oikein.
On tuo minusta ehdottomasti hintansa arvoinen (29.99€) eihän sillä saa kun jonkunlaisen illallisen, kuten mainoskin väittää :)
iPad näkyy jopa suhteellisen fiksusti auringonvalossa ja jos oikein heittäytyy fiiniksi niin saahan sitten Ram Mountilta (http://www.ram-mount.com/Products/AppleMounts/tabid/1647/Default.aspx#/) kaikien maailman kiinnikkeitä tuohon niin että sen saa fiksusti ohjaamoon latauksineen päivineen.
-Toma
Laitetaan nyt hieman ruudunkaappauksia niin näkee minkälainen se on.
Tuossa ekassa norminäkymä eteläsuomesta, jos tökkäsee jotain lentokenttä sormella niin se näyttää kentän tiedot kuten kuvassa kaksi. Jos tökkasee ilmatilaa niin se kertoo siitä tiedot kuten ylä/alarajat jne.
Olen lisännyt kaikki lähestymiskartat pdf.muodossa tuonne myös ja ne näkyy automaattisesti kenttäkuvauksen alareunassa. Sitä kun tökkää niin pääsee katsomaan sen sisältöä (kuva 3).
Reittejä voi suunnitella vain tökkäämällä kenttiä ja valitsemalla add to route (kuva 4) ja sitten jos haluaa niin voi lisätä vielä hieman mittareita vasempaan reunaan kuten HSI, VOR, ASI jne. (kuva 5).
Ihan jees tuohon hintaan (jos ei laske iPadin hintaa mukaan)
Moron
SBY navigaattoriksi ja "keinohorisontiksi" voi sitten koplata IPhone/Ipad tuotteita seuraavaan härpäkkeeseen
http://www.aviation.levil.com/AHRS_mini.htm (http://www.aviation.levil.com/AHRS_mini.htm)
AOPA:n lehdessä kokemuksia laitteesta
http://www.aopa.org/members/files/pilot/2011/december/avionics.html (http://www.aopa.org/members/files/pilot/2011/december/avionics.html)
Air navigation pro päivittyi 30.1.2012 versioon 4.2 ja uudessa versiossa on mm EFIS -näyttö joka tukee mm AHRS G mini:ä tai Ipad 2:ssa ja Iphone 4:ssa laitteen omia asento- ja kiihtyvyysantureita?
Muut uudistukset löytyy App Storen sivulta http://itunes.apple.com/us/app/air-navigation-pro/id301046057?mt=8 (http://itunes.apple.com/us/app/air-navigation-pro/id301046057?mt=8)
Osaan Suomea on ostettavissa 3D-kartat (en ostanut).
Alla muutama kuva. Laite on Ipad 1 3G 16GB.
LainaaAir navigation pro päivittyi 30.1.2012 versioon 4.2 ja uudessa versiossa on mm EFIS -näyttö joka tukee mm AHRS G mini:ä tai Ipad 2:ssa ja Iphone 4:ssa laitteen omia asento- ja kiihtyvyysantureita?
Päivän tyhmä kysymys: mitä iloa Ilaitteen omista asento- eli kiihtyvyysantureista on puhtaassa kaarrossa, luisussa, luisukaarrossa, ilmanopeuden muutoksissa, pystynopeuden muutoksissa tai muuten suorasta vakionopeusvaakalennosta poikkeavassa lentotilassa?
Lainaus käyttäjältä: jkettu - helmikuu 02, 2012, 17:04:13
LainaaAir navigation pro päivittyi 30.1.2012 versioon 4.2 ja uudessa versiossa on mm EFIS -näyttö joka tukee mm AHRS G mini:ä tai Ipad 2:ssa ja Iphone 4:ssa laitteen omia asento- ja kiihtyvyysantureita?
Päivän tyhmä kysymys: mitä iloa Ilaitteen omista asento- eli kiihtyvyysantureista on puhtaassa kaarrossa, luisussa, luisukaarrossa, ilmanopeuden muutoksissa, pystynopeuden muutoksissa tai muuten suorasta vakionopeusvaakalennosta poikkeavassa lentotilassa?
Ipad2:ssa iPhone4:ssä on myös gyro kiihtyvyysanturin lisäksi.
Eli vehkeen asento maahan nähden voidaan laskea myös kaarroissa.
Oho! Viksu vekotin! Seison korjattuna, kiitos. Onko se gyro ihan mekaanisesti pyörivä kikkare vai mihin sen toiminta perustuu?
iPad 2 käyttää MEMS (Micro-Electro-Mechanical Systems) gyroa. Se on periaatteessa sama kun mekaanin gyro mutta kuten jo nimestä voi päätellä niin hieman pienempi ja käyttää värähtelyä hyväkseen pyörivän liikkeen sijaan.
Jos lontoon murre taitttuu niin täällä on siitä lyhyt selitys:
http://www.stuff-review.com/2011-03/what-is-the-gyroscope-inside-the-ipad-2-and-whats-in-it-for-you/ (http://www.stuff-review.com/2011-03/what-is-the-gyroscope-inside-the-ipad-2-and-whats-in-it-for-you/)
Nopeassa autotestissä tuo gyro näytti toimivan suhteellisen luotettavasti, lentokoneessa varmaan voi olla ihan käypä.
En ehkä ihan IFR lähestymistä sillä haluaisi tehdä mutta kyllähän tuo voi vaikka hengen pelastaa jos se paha keli yllättää ilmailijan jota se ihan oikeasti voi tehdä tuolla vuoristossa. Pitääpäs muuten ostaa Ruotsin lapin 3D kartat kun lähtee Kebne leirille, siellähän se pääsisi oikeuksiinsa.
Suomesta oli hieman huonosti vielä karttoja vaasan alapuolen.
Lainaus käyttäjältä: Toma - helmikuu 03, 2012, 18:01:25
iPad 2 käyttää MEMS (Micro-Electro-Mechanical Systems) gyroa. Se on periaatteessa sama kun mekaanin gyro mutta kuten jo nimestä voi päätellä niin hieman pienempi ja käyttää värähtelyä hyväkseen pyörivän liikkeen sijaan.
Perinteisen gyron (ts hyrrä) ja MEMS gyron välillä on yksi perustavanlaatuinen ero:
Mekaaninen gyro indikoi suoraan asentoa. MEMS gyro indikoi kulmanopeutta.
Ts. mems gyro ei tiedä asennosta tuon taivaallista vaan se pitää laskea integroimalla.
Ja se laskeminen ei ole ihan triviaali asia.
Kuluttajatuotteissa, kuten iLaitteissa, käytettävät anturit eivät ole mitään maailman huippua. Eli mittauksessa on aika paljon kohinaa ja muuta epätarkkuutta. Lisäksi asennpon laskeminen integroimalla tuo oman epätarkkuutensa.
Tästä syystä pelkän gyron puhjalta tehty keinohorisontti on aika käyttökelvoton. Se ryömii jatkuvasti johonkin suuntaan.
Mutta kun systeemiin lisätään kiihtyvyysanturi ja esim. magnetometri, niin gyron ryömintä saadaan kompensoitua. Jotkut käyttävät magnetometrin sijaan GPS:stä saatavaa nopeusvektoria, joka on normaalissa lentokonekäytössä parempi kuin magnetometri. Lentokoneen nokka kun yleensä osoittaa (sivutuulesta riippuen) liikkeen suuntaan.
Pian pitäis tulla anroid-versio Air Navigation Pro, saadaan järkevän kokoiseen näyttöön ohjelma.
Tämä viesti löytyi netistä "Thanks for your interest in Air Navigation.
We have plans to launch Air Navigation for Android in March 2012. Currently, we are working with beta testers."
Nyt näyttäisi olevan tulossa järkevämmän kokoinen näyttö myös omenalta
http://www.tietokone.fi/uutiset/applelta_pikku_ipad_7_85_tuuman_naytolla_edullisesti (http://www.tietokone.fi/uutiset/applelta_pikku_ipad_7_85_tuuman_naytolla_edullisesti)
No nyt on Air Navigation Pro tarjolla muillekin kun Appleuskovaisille. Android-versio on ladattavissa marketista!
--matti
Tämmöinen tiedotus tuli ais.fi: sta
Finavian julkaisemat ilmailukartat saatavilla nyt myös Android laitteisiin
Karttakeskus on tuottanut Finavian julkaisemat VFR-lentämiseen tarkoitetut ANC 1:500 000 karttasarjan ja VFR Traffic Chart Helsinki myyntiin nyt myös Android laitteisiin.
Kartoista on saatavilla uusimmat mahdolliset versiot. Kartat voi hankkia Android-puhelimiin ja -taulutietokoneisiin, joiden versio on 2.3. tai uudempi.
Karttojen käyttö edellyttää Google Play Storesta saatavilla olevan maksullisen Air Navigation Pro -sovelluksen hankintaa. Kyseisen sovelluksen hankkineet voivat ladata Finavian ilmai¬lukarttoja Google Play Store -verkkokaupasta.
Lisätietoja Karttakeskuksen Internet-sivuilta (www.karttakauppa.fi (http://www.karttakauppa.fi))
Toimiiko ipad:in gps ilman datayhteyttä? Ja saakohan air navi prohon pohjalle vaikka karttapaikan topokarttoja?
Topokarttoja ei saa ainkaan tällä hetkellä karttapohjaksi mutta ainahan voi asiasta kirjoitella kehittäjille, olen huomannut että ne ovat aika vastaanottavaisia ja nopeita omaksumaan asiakkaitensa toiveita mikäli ne vain ovat toteutettavissa. Topokarttojen myyjät ovat varmaan myös kiinnostunetita lisätienestistä
Muuten toimii kaikki paitsi säätietojen päivitykset ilman datayhteyttä.
:uglystupid2:
Paiskatkaahan nyt rautalankaa juntille: Pitääkö padissa / tabissa siis olla sisällä gps, jotta ANP pelittää? Kelpaako Wi-Fi-vekotin (esim. Prismassa tarjouksessa (269,-) tällä hetkellä oleva 7-tuumainen Samsung)? Todennäköisestihän laitteessa ja ko. ohjelmassa on 95 % liikaa ominaisuuksia kaltaiselleni satunnaiselle harrasteilmailijalle -hienoja keinohorisontteja ja ufojen kuvia niin ettei ehdi eikä enää edes tahdo koneesta ulos tähystää...
Niin että saako esim: 400:n budjetilla ANP:n ja siihen kelvollisen padin/ tabin -ja jos, niin minkä?
Juu GPS pitää olla, voihan se toki olla ulkoinen vaikka bluetoothilla toimiva mutta se ei liene käytännöllistä. iPad WLAN only malli ei siis ole tuohon tarkoitukseen ihan sopiva. Samsungissa muistaakseni on GPS vaikka on vain WLAN malli, korealaiset kun omaavat hieman liberaallisemman käsityksen mitä kansa haluaa.
Tosin, kuten mainitsin, niin se suhteellisen edullinen Air Navigation Pro on hieman kehitysvaiheessa vielä Android alustalle, mutta kyllähän sinne muitakin navigointiin sopivia ohjelmia sa asennettua
tämä http://www.kflog.org/cumulus/ (http://www.kflog.org/cumulus/) voisi olla mielenkiintoinen kokeilu Anterolla ei ole ainakaan hinnalla pilattu (ilmainen)
Piti oikein kokeilla tuota ja latasin sen omaan Galaxy SIII:een ja pienen virittelyn jälkeen niin näyttäisi toimivan ihan ok. Onhan se hieman kökkö käyttää ja ilmatilat puuttuu mutta eiköhän ne jostain löydy kun hieman etsii. tässä siitä ruudunkaappaus
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Olen täällä maarianhaminan satamassa ja tein Kumlingeen reitin
Samsung Galaxy Tab2 on aivan kätevä ANP alustaksi. Tosin anroid-versio on vielä karsitumpi kuin Ipad-versio, mutta varmaankin tulee päivityksiä.
Keinohoritontti ei toimi koska samista puuttuu kiihtyvyysanturi vaikka teknisissä tiedoissa väitetään sen olevan laitteessa. On ainoastaan asentoanturit. Tää nyt vain yksityiskohtana, eipä tuota tarvi käytännössä.
Moi!
Oletteko kokeilleet ruotsalaista ja suomessakin toimiva
http://www.swflightplanner.se/ (http://www.swflightplanner.se/)
Kommentteja?
Air Navigation Pro softaan on tulossa päivitys muutaman päivän sisään.
Nyt mukaan tulee:
- Painopistelaskelmat
- Myös Ilmatilat näkyy korkeusnäytössä (kts. kuva) (nyt ei enää voi vahingossakaan lennellä valvottuun ilmatilaan)
- Lennon "live" seuranta. Voit tehdä xamplen palvelimelle tilin jonne sinun lentämiset tallentuu ja näkyy realiaikaisena (jos 3G päällä) muuten voit päivittää kaiken lennon jälkeen. Voit myös määritellä näkyykö seikkailusi kaikille vai vain sinulle salasanan takaa.
voitte katsoa miltä tuo seuranta näyttää kehittäjän omalta tililtä täällä: http://services.xample.ch/users/JohannHuguenin/tracking (http://services.xample.ch/users/JohannHuguenin/tracking)
ensimmäiset ovat oikeita lentoja, loput tehty autolla...
Lainaus käyttäjältä: härpätin - syyskuu 15, 2012, 15:01:36
Moi!Oletteko kokeilleet ruotsalaista ja suomessakin toimiva
http://www.swflightplanner.se/ (http://www.swflightplanner.se/)
Kommentteja?
Katselin nopeasti Baltian maiden kentät/ilmatilat läpi. Ei ole ihan ajan tasalla (Virossa ja Latviassa mm. puuttuvia kenttiä ja ICAO tunnuksia). Ilmatilat nopeasti katsttuna ajan tasalla (mm. Kärdlan ja Jurmalan muutokset)
Suunnittelussa toimii hyvin. Reittiviiva hieman outo, voisi olla selkeämpi.
Saksassa vastaava (ehkä hieman vanhempi): FL95.de (http://fl95.de/)
DFS:in oma softa (Notameita varten): vfr-bulletin.de (http://www.vfr-bulletin.de/web20/index.htm)
Hommasin pienen Garminin gps-varalaitteeksi ja löysin Finavian sivuilta valvottujen lentopaikkojen ilmoittautumispaikkojen koordinaatit.
Mutta mistä löytyvät itse kenttien koordinaatit valvotuille ja pienlentopaikoille? Siis yhdessä kopioitavassa tiedostossa ;)
--matti
Lainaus käyttäjältä: kuoma - heinäkuu 25, 2014, 13:37:27
Mutta mistä löytyvät itse kenttien koordinaatit valvotuille ja pienlentopaikoille? Siis yhdessä kopioitavassa tiedostossa ;)
Ainakin valvomattomille löytyy joku lista koordinaateista AIP:stä. https://ais.fi/ais/eaip/pdf/aerodromes/EF_AD_2_EFXX_EN.pdf
Mutta vastaavaa en kyllä heti löytänyt valvotuille lentopaikoille... Ensinnä tuli nyt mieleen, että on olemassa muutamiakin lennonsuunniteluun tehtyjä Exceleitä, joista ko. paikkatiedot voisi ehkä saada kaivettua?
Lainaus käyttäjältä: kuoma - heinäkuu 25, 2014, 13:37:27
Hommasin pienen Garminin gps-varalaitteeksi ja löysin Finavian sivuilta valvottujen lentopaikkojen ilmoittautumispaikkojen koordinaatit.
Mutta mistä löytyvät itse kenttien koordinaatit valvotuille ja pienlentopaikoille? Siis yhdessä kopioitavassa tiedostossa ;)
--matti
Mikä olisi se hyvä muoto missä nuo tiedot haluaisit, gpx?
-Toma
gpx käy mainiosti.
Kokeile jos tuo sattuisi uppoamaan.
Tuossa on nyt kaikki suomen lentokentät mutta korkeustietoja ei ole, eli pelkkä nimi ja koordinaatit.
Jossain korpikentissä se koordinaatti ei välttämättä ole se ihan virallinen mutta lähelle pitäisi osua.
Olen tekemässä tuommoista kunnollista kunhan taas pääsee lomamoodista pois. Tämä oli vain semmoinen pikatekele täältä Maarianhaminan vierasvenesatamasta. Ei ole laitetta millä kokeilla mutta syntaxi pitäisi olla kutakuinkin oikein.
Onkos OziCE jo tullut mainituksi? Olen käyttänyt jo muutaman vuoden tuota WinCE-laitteissa toimivaa ohjelmaa. Ohjelma ei ole ilmainen, olisiko ollut kolme kymppiä, mutta kun sitä pyörittävät laitteet eivät maksa kun kymppejä niin ei paha. Käyttöliittymän saa mieleisekseen Ozi Screen Designer -ohjelmalla ja kartoiksi käy hyvin yleiset OziExplorerin kartat.
http://www.oziexplorer3.com/ozice/oziexplorerce1.html (http://www.oziexplorer3.com/ozice/oziexplorerce1.html)
Muutama kuva:
https://drive.google.com/file/d/0B1CSP9e0Ls_ncEMyVWUxSDMtTjg/edit?usp=sharing (https://drive.google.com/file/d/0B1CSP9e0Ls_ncEMyVWUxSDMtTjg/edit?usp=sharing)
https://drive.google.com/file/d/0B1CSP9e0Ls_ncl9iN0t2SXlaU0E/edit?usp=sharing (https://drive.google.com/file/d/0B1CSP9e0Ls_ncl9iN0t2SXlaU0E/edit?usp=sharing)
https://drive.google.com/file/d/0B1CSP9e0Ls_ncnV6LXNwR0VsLU0/edit?usp=sharing (https://drive.google.com/file/d/0B1CSP9e0Ls_ncnV6LXNwR0VsLU0/edit?usp=sharing)
Heikki
Ai niin...
Matti, jos haluat tarkistaa että kaikki näyttää oikeelta niin sen voi tehdä täällä:
http://umap.openstreetmap.fr/fi/map/anonymous-edit/13813%3AAljRJ8YjXpttdawP8giNmL2XHTo (http://umap.openstreetmap.fr/fi/map/anonymous-edit/13813%3AAljRJ8YjXpttdawP8giNmL2XHTo)
Lainaus käyttäjältä: Toma - elokuu 02, 2014, 13:04:26
Ai niin...
Matti, jos haluat tarkistaa että kaikki näyttää oikeelta niin sen voi tehdä täällä:
http://umap.openstreetmap.fr/fi/map/anonymous-edit/13813%3AAljRJ8YjXpttdawP8giNmL2XHTo (http://umap.openstreetmap.fr/fi/map/anonymous-edit/13813%3AAljRJ8YjXpttdawP8giNmL2XHTo)
Em. linkkisivulla Sulkaharjun kenttä on n. 20 km pohjoisempana mitä tuo sininen täplä osoittaa. Suurentamalla karttaa löytyy kyllä Sulkaharju Airport oikealta paikaltaan!
Tuo linkki oikeuttaa editoimaan joten siitä vaan siirtämään :)
Nyt on Sulkaharju myös oikealla paikalla
Ja nyt on tuo gpx tiedosto myös päivitetty tuossa alhaalla
Joo, kiitoksia. Lentokentät löytyvät nyt mainiosti.
Siirsin Vampulan (EFVP) Pyhäjärvestä kentän kohdalle...
Kaapin perukalta löytyi Garmin Pilot III, patterit sisään ja heräsi yllättävän nopeasti. Löytyykö näihin enää ajantasaista ilmatilajakoa? Ilmoittautumispisteet löysin.
Vai onko aika ajanut ohi jo? Ideoita hyötykäyttöön?
Lainaus käyttäjältä: AKu - maaliskuu 19, 2015, 11:00:34
Kaapin perukalta löytyi Garmin Pilot III, patterit sisään ja heräsi yllättävän nopeasti. Löytyykö näihin enää ajantasaista ilmatilajakoa? Ilmoittautumispisteet löysin.
Vai onko aika ajanut ohi jo? Ideoita hyötykäyttöön?
Päivitys GPS III Pilot Europe 49,95USD
https://fly.garmin.com/fly-garmin/support/pricing