Ilmailufoorumi

Ilmailufoorumi => Experimental => Moottorit => Aiheen aloitti: Seppo Koivisto - kesäkuu 15, 2015, 00:26:43

Otsikko: Sähköä nokalle
Kirjoitti: Seppo Koivisto - kesäkuu 15, 2015, 00:26:43
Axter Aerospace ja Madridin yliopisto kehittävät sähköistä hätämoottoria polttomoottorin häiriön varalle.
https://youtu.be/1q52gy6HEz8

http://www.axteraerospace.com/projects/
Otsikko: Vs: Sähköä nokalle
Kirjoitti: Tapani Honkanen - kesäkuu 15, 2015, 12:47:50
Onkohan tuommoiselle tilaa lisämassan muodossa noissa ultrissa, epäilen, että ei. Sitten vähän suuremman luokan koneet. Kyllä on vaikeata rakentaa systeemi, mikä antaa tuommoisen vähintään 50 kW tehon vaikkapa kymmenisen minuuttia. Hetkellisesti tarvetta olisi tuplasti siinä vaiheessa kun on jo palikat putoamassa. Vaatii jo akkumassaakin kymmeniä kilogrammoja. Ja onhan moottorinkin massa merkittävä. Tuon kytkennän suunnittelu ja toteutus polttomoottorin ja sähkömoottorin kesken tulee tuottamaan ongelmia koska pelkkä vapaakytkin ei mitenkään riitä. Saattaisi Rotaksin pyörimissuunta vaihtua.
Kyllä pelastusvarjo on kevyt, kohtuullisen hintainen ja melko luotettava.
Mitä tulee sähkömoottorin ja polttomoottorin yhdessä toimimiseen, on niitä toteutettu melko hyvin. Jopa omassa uudessa Toyota hybriidissäni on ideatasollakin tyylikäs ratkaisu. Siinä on tosi huono akku kyllä. Tosin kestävyyden takia. Massaa noin 40 kg ja energian varauskapasiteettia Vain puolentoista desilitran verran bensiiniä. Kyllä olen hieman pessimistinen tuon sähkön käytön suhteen lentokoneessa. Tosi älyvapaa ajatus on hybriidilentomoottorista. Eihän lennot ole mitään auton ajoa kaupunkiympäristössä jossa pääsen Toyotalla 3.5 L/100km jopa
Otsikko: Vs: Sähköä nokalle
Kirjoitti: Martti Mattila - kesäkuu 15, 2015, 19:48:16
Kyllä menee vähällä bensalla,oma hybridini (auton/traktorin)Fiat Punto,vie tuplat.Silti jäi 15000 euroa säästöön
lentokoneleikkeihin.
Otsikko: Vs: Sähköä nokalle
Kirjoitti: Seppo Koivisto - kesäkuu 16, 2015, 21:04:39
Yliopiston sivulla luvataan 20 km lisälentomatkaa ja lentoonlähdössä 40 lisähevosvoimaa.
http://portal.uc3m.es/portal/page/portal/news_repository/general_news/New%20electric%20propulsion%20system%20developed%20by%20UC3M%20and%20AXTER%20A?_template=/SHARED/pl_noticias_detalle_pub

Jos ultran ilmassapitämiseen tarvitaan 20 kW moottoriteho ja 20 km matkaan kuluu 4 kWh, tarvitaan 20 kpl kilon painoisia 12 V 18 Ah LiFePO4-akkuja. Uusimmat LiS-akutkin painaisivat 12 kg (350 Wh/kg http://www.sionpower.com/ ).
Otsikko: Vs: Sähköä nokalle
Kirjoitti: Martti Mattila - kesäkuu 16, 2015, 23:57:09
Nyt kuulostaa jo hyvälle,eli ei pelkästään varavoimaksi vaan lisävoimaksi lentoonlähdössä jolloin bensamoottori voi olla
heikompitehoisempi ja kevyempi.Mutta ei taaskaan mitään köyhille, VW painaa hiukka enemmän kuin Rotax nelari,
tuottaa puolet sen tehosta ja maksaa viidesosan.VW n.kevyttä korvaajaa tarvittaisiin,samaan hintaluokkaan.
Otsikko: Vs: Sähköä nokalle
Kirjoitti: Seppo Koivisto - kesäkuu 17, 2015, 00:53:37
Ilmeisesti siinä täytyy olla planeettavaihteisto jakamassa sähkö- ja polttomoottorilta otettuja tehoja.
(https://gr8autotech.files.wordpress.com/2013/05/power-split-device-1.gif)
https://gr8autotech.wordpress.com/2013/05/31/working-of-a-power-splitter/
Otsikko: Vs: Sähköä nokalle
Kirjoitti: Tapani Honkanen - kesäkuu 17, 2015, 06:40:18
Tuo kaaviokuva on Toyotan hybridistä. Tuskin ainakaan ihan tuolla konseptilla moottoreita koplataan potkurikäyttöön. Tuota MG1 pakettia ei tarvita/voi käyttää paitsi sitä planeettaporrasta ehkä.
Tuossa edellisessä valokuvassa/kuvissa näyttää siltä, että sähkömoottorin ja polttomoottorin akselit ovat koaksilaalisia eli samankeskeisiä
Ensinnäkin tuo lisätehon syöttö. Potkurin tehon tarve lisääntyy pyörimisnopeden kolmanteen potenssiin, eli kymmenisen prosenttia lisää pyörimisnopeutta vaatii vähän yli kolmekymmentä prosenttia lisää tehoa. Kestää varmaankin potkuri tuon Rotaxin ulostulon päälle tulevan lisänopeuden mutta salliiko itse moottori sitä nopeuden lisää (tehokäyrät ja muut asiat), minkä sähkömoottori antaisi. Tietysti voidaan potkurin lapakulmia lisätä silloin lisätehon tarpeen esiintyessä mutta tulee kovasti lisää monimutkaisuutta. Varsinkin siinä tilanteessa kun lapakulmat on kaakossa ja Rotaxi hajoaa. Polttomoottorin tai sen alennusvaihteen toisioakselille on helppoa laittaa/asentaa/kytkeä tuo sähkömoottorin roottori. Mutta moottorihäiriön/-vaurion takia polttomoottori olisi irroitettava ketjusta. Yksinkertaisin on vapaakytkin tai sähkötoiminen irroituskytkin. Planeettavaihteen käyttö tuo monia teknisiä ja taloudellia ongelmia, joten en heti usko niiden avulla ratkaistavan ongelmaa. 
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod