Ilmailufoorumi
Ilmailufoorumi => Experimental => Moottorit => Aiheen aloitti: P.Lehtinen - maaliskuu 08, 2012, 18:34:30
Tässä tutkimista arvon kansalle..
http://www.flightevolution.com/Home/ (http://www.flightevolution.com/Home/)
Nyt alkaa olla profiili edestäpäin hyvän mallinen, vielä kun olisivat tuon äänenvaimentimen litistäneet.
Toivotaan että eri tiimi on tehnyt ECUNn softat kuin nuo www-sivut... ;-)
edit: Egt-anturit pakosarjoissa on kyllä aika hurjan näköiset "piikit", toivotaan että kestävät käytössä.
Kuinkahan on niiden 100 hp versiosta tuttujen värinöiden laita? Kokemusta on että "tarpeettomat" osat, kuten pakoputkisto, tippuvat pois ilman ennakkovaroitusta. Eikös jotkut ole vaihtaneet 100 hp:n 80 hp:hen pelkästään noiden jatkuvien ongelmatärinöiden vuoksi? Ymmärrän hyvin muutaman tunnin satasella lentäneenä. Säädettiin gurun kanssa kaasuttimet ja ei mitään vaikutusta toimintaan. Hakemalla löytyy värinätön kierroslukualue, hetkeksi. Sitten taas passaamaan kiekkoja. Ei kovin "lentokonemaista".
Suoraveto on aina suoraveto...?
vertailua
Vanha 912S / uusi 912iS
vääntömom 128 / 121 Nm
max vääntö kierroksilla 5100 / 5800 rpm
paino 63,8 / 67,9 kg
kulutus 18,2 / 16,1 l/h
Kulutus arvo evolution sivun graafista mitaten, siis jollain teholla jota ei kerrota.
Ihmetystä!
Mihin vääntö on hävinnyt?
Kts liitekuvaa jossa S/iS moottorin vääntö/tehokäyrät samassa kuvassa, arvot moottorimanuaaleista.
Miksi viritetty siten että max teho/max vääntö/max kierrokset on samat?
Miksi kulutuslukemissa on hämäryyttä, piirtävät 13% parannuksen mutta kertovat 21% parannuksesta? Ei täsmää.
Liekö tavoitteena säästää vaihteistoa? Nyt laatikolle tarkistusväli on jo 1000h. Samoin tärinä on pienempää osakuormalla.
Kävin kuuntelemassa Aero-messuilla Rotaxin esityksen 912 iS:n käytännön kulutusvertailusta. Heillä on Tecnam P92 koekone, jolla lennettiin ensin 912 ULM:llä viisi tunnin matkalentoa eri korkeuksissa alkaen FL20 ja tunnin kentänkiertokeikka, jossa 5 min rullausta, 50 min läpilaskuja (7x) ja 5 min rullausta. Sen jälkeen koneeseen vaihdettiin 912 iS ja lennettiin sama ohjelma kahden viikon sisällä mahdollisimman samoissa olosuhteissa.
Täydellä kaasulla iS toimii lambda-arvolla 0,88 ja eco-moodissa lambda-arvolla 1,05. Moodi vaihtuu kaasuläpän asennolla n. 96-97%, hiukan erilainen kaasua vähennetäessä ja lisättäessä. Kaasutinkoneessa seos määräytyy laihimman sylinterin mukaan, joten täyden tehon savun väri on muuttunut mustasta harmaaksi. Ruiskutusjärjestelmän paine on 3 bar.
Koepenkissä iS:lle on saatu 21% pienempi kulutus. Matkalennoilla 912 iS:n kulutus mitattiin noin 30% pienemmäksi (muistikuva). Korkealla kulutusero kasvaa, koska kaasutinkoneen seos rikastuu. Kentän kiertämisessä kulutusero oli noin 15% (jälleen muistikuva, muistiinpanot tuli kirjoitettua luennon jälkeen).
Tommonen kuva Aero messulta
Ilmanputsari luultavasti tulee hankaamaan öljysumppuun tuossa asennuksessa.
Rotax on julkistanut 912 iS Sport -version, jossa teho on sama kuin iS:ssä, mutta vääntöä on enemmän. Hinta on sama kuin iS:ssä ja jo iS:n ostaneet saavat muunnoskitin ilmaiseksi.
http://www.eaa.org/news/2014/2014-04-01_new-rotax-912%20iS-sport-engine-unveiled.asp (http://www.eaa.org/news/2014/2014-04-01_new-rotax-912%20iS-sport-engine-unveiled.asp)
912 iS:n pienemmästä vääntömomentista on keskusteltu myös täällä:
http://www.ilmailu.org/forum/index.php/topic,4921.0.html (http://www.ilmailu.org/forum/index.php/topic,4921.0.html)