Rotax 912 PA-pumppu rikki / käyttöikä

Aloittaja masal, elokuu 23, 2013, 12:11:48

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

masal

heippa,

Moottoristani alkoivat PA-paneet tippumaan pikkuhiljaa parin viimeisen lennon aikana. Huollossa sitten kaasuttimien synkkaa säätäessä ja kokeillessa Pa-pumppu hajosi lopullisesti (onneksi siis maassa). Pa paineet hyppäsivät tappiin ja kaasarit tulvivat yli. Uusi pumppu oli jo tilattu ja sen asentamalla vika korjaantui. Uusi pumppu on päällepäin aivan erilainen kuin entinen, tiedä sitten sisuskaluista. Purin tuon vanhan pumpun ja totesin että nykyinen 5v jakso ei todellakaan ole tuulesta temmattu koska tuota pumppua ei ole suunniteltu "ikuiseksi". Venttilien rajoitin tapit olivat molemmat poikki. Todennäköisesti tulopuolen venttiilin puolelta jo kauemman aikaa koska irronnut kappale oli jo mukavasti pyöristynyt päistään kuten kuvista voi nähdä. Pumppuni oli tosin vanha ja yli 1000h käytössä.
Kuvat liitteenä.

Eli noudattakaa tuota 5v jaksoa mikä nykyään on voimassa, oma tapaukseni ei ole ainoa!
Aiheesta myös Rotaxin Huoltobulletiini vaikka tuolta: http://www.kitfoxaircraft.com/Owner_Support_files/SB-SL/sb-912-063.pdf
Markku Salminen

Jari Lindevall

Well oliko se niin että uusi pumppu on Made in Italy, kun taas originaali on Made in Germany ??.

masal

Markku Salminen

juhan

Kiinnostaisi tietää tunnit mitä pumppu kesti?

Misapa

Meillä tunteja kertyi n 1500, mutta vika oli erilainen. Tässä tapauksessa läppä oli päässyt kääntymään reijän päältä, jolloin paineet tippui. Selvittämisestä teki inhottavan se, että tutkittaessa konetta läppä oli tietenkin paikallaan. Ja purkamatta (hajoittamatta) pumpun todellista kuntoa ei voi tarkastaa.

Mikko

masal

Lainaus käyttäjältä: juhan - elokuu 24, 2013, 10:14:26
Kiinnostaisi tietää tunnit mitä pumppu kesti?

No se hajosi lopullisesti 1300 tunnin kohdalla. Mutta kuten todettua en tiedä miten kauan tuo imupulen venttiilin rajoitintappi on ollut poikki... Imupuolellahan tuo läppä ottaa rajoittimen hajottua kiinni siihen edestakaisin liikkuvaan kalvon metalliläpyskään mikä siten rajoittaa läpän liikettä (jälki näkyy noissa kuvissa), joten läppä ainakin osittain toimi niinkin. Tosin se ei enää kunnolla sulkeutunut koska oli päässyt läpsyttelemään liian suurella liikkeellä ja taipunut sen verran että ei mennyt kunnolla kiinni.

Yksi tapa tutkia ainakin tätä vikaa mikä tässä oli on huollon yhteydessä irrottaa pumppu ja helistellä sitä. Mitään ääntä ei pitäisi pumpun sisältä kuulua mikäli se on ehjä. Mutta varminta siis vaihtaa ennen kuin on myöhäistä. Nykyinen jakso on kaikille näille pumpuille 5 vuotta.
Markku Salminen

juhan

Meillä kerhon koneessa on alkuperäinen pumppu ja se on ollut käytössä neljä vuotta ja n.1200h! Onneksi uusi pumppu on juuri saatu ja asennetaan heti pian, niin säästytään ongelmilta.

hannuvir

Näkyy uudemmassa pumpussa olevan erilainen venttiilien rakenne kuin ketjun aloittajalla.
Kalvo oli kuitenkin aika kovettunut, ihan vaihdon tarpeessa oleva pumppu.

masal

Jep, näitä pumppuja on ainakin kolmenlaisia nyt. Siis tuo mikä itseltäni hajosi on vanha, sitten taitaa tuo edellisen kuvan pumppu olla "välimallia" ja siten tämä on uusin mistä kuva tässä:
Markku Salminen

Toma

Onko tuo ihan purettavissa vai onko nuo ruuveja mitkä koristavat reunaa?
Terveisin
Tom Arppe

masal

Purettavissa on, mutta ei kuulemma saa purkaa. Sisällä ei ole huollettavissa olevia osia kertoo Rotax... ;)
Markku Salminen

Toma

Terveisin
Tom Arppe

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod