Ilmailufoorumi
Huolto ja vikafoorumi => Huolto ja vikafoorumiin => Yleistä => Aiheen aloitti: Toma - toukokuu 11, 2017, 14:08:56
4.5.2017 on vastaanotettu ULAC konetta koskevan lentoturvallisuusilmoitus, jossa raportoidaan huollon aikaisesta havainnosta koneeseen asennetun pelastusvarjopakkauksen kiinnityksen suhteen. Havaintopäivämäärä 3.3.2017.
- Varjopaketti oli siirtynyt n. 0,5m taaksepäin, kokonaan pois purkausluukun alueelta, kiinnitykseen käytettyjen "nippusiteiden" lukituksen auettua.
- Raportoija kertoo syyksi vääräntyyppiset, uudelleen käytettävän malliset nippusiteet, joiden lukitus oli jostain syystä auennut.
Liitteenä kuvia löydöksestä, sekä näkemyksiä tapahtuman syiden ja sen aiheuttamien lentoturvallisuusvaikutusten suhteen.
- Liitteessä mainittujen riskitekijöiden lisäksi turvallisuus olisi saattanut vaarantua, jos varjo olisi jouduttu pelastautumistarkoituksessa laukaisemaan. (Pilotin tietämättä sen siirtyneen)
- Tällöin olisi mahdollista, että varjo ei siirtyneestä sijainnistaan johtuen purkautuisi sujuvasti/kokonaan ulos. (Vaikka itse rakettipanoksen asema ei olisi muuttunut, ja sen veto suuntautuisi luukusta ulos)
- Rakettipanoksen pysyminen suunnitellussa asemassaan on tietysti ensiarvoisen tärkeää joka tilanteessa.
- Arvioitiin myös mahdolliseksi varjopaketin aukeaminen vetovaijerin kiristyessä paketin liikkuessa taaksepäin, jolloin koneen takarungon sisälle valuisi/purkautuisi n. 100m2 varjokangasta, mahdollisesti haitaten mm. ohjainjärjestelmien toimintaa. (Kuvassa vetovaijeri näyttäisi jo olevan kireällä, mutta paketti vielä kiinni.)
- Ilma-alustyypistä riippuen, saattaisi alkuperäisestä kiinnityspisteestään siirtynyt paketti myös osua ohjainjärjestelmän- tai muihin osiin haitaten niiden normaalia toimintaa.
- Kyseisessä tapauksessa paketti jo nojasi korkeusohjainjärjestelmän tankoon, mutta ei, ainakaan toistaiseksi, ollut haitannut sen liikkumista.
Muita raportoijan kertomia huomioita pelastusvarjoasennusten suhteen:
- ensiasennusohjeet ovat monesti aika suurpiirteisiä
- edellisestä johtuen asennus vaatii suurta huolellisuutta, sekä hyvää ymmärrystä koko järjestelmän toiminnasta
- varjon päähihnojen reititys koneessa pitää olla sellainen, että kaikki toimii oikein
- jos koneeseen asennetaan jotain lisäasennuksia/tehdään muutostöitä, on varmistuttava etteivät ne halvaannuta pelastusvarjon toimintaa (vaatii ymmärrystä, huolellisuutta ja hyvää mielikuvitusta)
- varjon päävaljaat on joissain koneissa suojattu/koteloitu irtoavilla suojilla, jotka on kiinnitetty muoviniiteillä koneen runkoon, saattaa joku ymmärtämätön (pilot owner) korvata muoviniitit metallipoppareilla yms. huomioitavaa
- tekstiilivaljaat ovat arkoja UV-säteilylle, paljain silmin ongelman voi huomata valjaiden värimuutoksista