Ilmailufoorumi
Ilmailufoorumi => Experimental => Aiheen aloitti: Ansis - maaliskuu 25, 2004, 15:42:42
Jos vielä itketään koneen omamassasta niin miettikää: Nokkateline painaa helposti 5 kg enemmmän kuin kannusteline. (Kannus)pyörän keksimisen jälkeen niitten ominaisuudet paranivat reippaasti verrattuna kannuslusikkaan ja menivät kertaheitolla nokkapyörätelineistä ohi. Kaikkein hankalin kone käsitellä sivutuulessa on mielestäni Beawer jonka ohjattava nokkapyörä on kaksin rullatessa ilmassa ja kannuspyörä on vapaasti kääntyvä, joutuu kikkailemaan jarruilla joita hallitaan samalla kädellä kuin tehoa.
Lisäksi kannuskoneen pitkä akseliväli tekee siitä miellyttävän rullattavan epätasaisilla pinnoilla.
Tossakin suhteessa kannuspyörällinen kone on edukseen, eihän niitä pyöriä siellä ilmassa tarvita ilmanvastuksina yhtään enempää kuin on tarpeellista. Falkessakin on vain yksi iso pyörä siinä ohjaamoon puoliksi upotettuna...
PS. mitenkäs Kari saisit tuon nokkapyörän vaihdettua kannuspyöräksi tuossa sinun nimen alla pyörivässä vekottimessa?? ;) Vaatii ainakin muutosluvan...
Pitäis varmaan laittaa Tomalle lupahakemus privana...
Saattaa vaatia ton kuvankäpistely myös virka-apua.
Lupahakemus hyväksytty...
On kannuspyöräkone ainakin vaikeammasta, ja aivan varmasti tehokkaammasta päästä.
Näin ihka elävänä lentelevän Oshkosh:ssa -92, ei ollut paljon väliä jos lenteli kyljellään rungon varassa tai miten päin vaan, aina näytti tehot riittävän...
(http://www.arppe.fi/geebee.jpg)
Jee, tuossa koneessa kiteytyy kannuspyöräkoneen kaikki houkuttelevat ominaisuudet... vai mitenköhän on sen sarkapellon käyttö kenttänä :D
Moottoriteho korvaa huonon suunnittelun.
TNX Toma :yee:
jos kannuspyörä olisi parempi niin sitä käytettäisiin matkustajakoneissa, horneteissa, avaruus-sukkuloissa jne.
onhan se kannuspyöräkin tietysti hyvä mutta henkilökohtaisesti pidän nokkapyörästä. >:D