Lainaus käyttäjältä: Jari Lanteri - maaliskuu 14, 2006, 12:12:55Asiasta neljänteen...jos tuo huhu pitäis paikkansa ei varmaan tarviis käyttää jäänestoa bensan seassa?
Kuulin eilen pelottavan asian: Neste on noin vuoden ajan lisännyt autobensaan n. 3% etanolia kaikessa hiljaisuudessa. Tämä etanoli on myrkkyä moottorin tiivisteille, ja ilmeisesti onkin löydetty tiivisteenpaloja kaasuttimista...
Kertokaas siis viisaammat, vieläkö uskaltaa 98E-autobensaa tankata 912-Rotaxiin?
JLa
Lainaus käyttäjältä: Jari Lanteri - maaliskuu 14, 2006, 12:12:55
Kuulin eilen pelottavan asian: Neste on noin vuoden ajan lisännyt autobensaan n. 3% etanolia kaikessa hiljaisuudessa. Tämä etanoli on myrkkyä moottorin tiivisteille, ja ilmeisesti onkin löydetty tiivisteenpaloja kaasuttimista...
Lainaa
Neste Oil tuo 98-oktaanisen biobensiinin Suomen markkinoille
3.4.2006
Neste Oil tuo ensimmäisenä Suomessa vähittäismyyntimarkkinoille biokomponenttia sisältävän bensiinin. Uuden Futura 98 -biobensiinin bio-osuus on 2–5 prosenttia. Bensiiniin lisättävä biokomponentti on joko EU:n alueelta hankittua etanolia tai etanolipohjaista ETBE:tä.
Biobensiinin jakelu alkaa Hanko-Tampere-Jyväskylä-Joensuu-linjan eteläpuolelta 10. huhtikuuta. Tuotetta on saatavana tämän alueen Neste-asemilta ja A24-automaattiasemilta sitä mukaa, kun asemat täydentävät varastojaan.
Futura 98 -biobensiiniä voi käyttää kaikissa bensiinimoottoreissa, sillä se täyttää voimassa olevat vaatimukset. Lisäksi polttoaineen kulutus, moottorin teho ja muut käyttöominaisuudet säilyvät ennallaan. Biokomponentti ei myöskään muuta bensiinin väriä eikä hajua. Biokomponentin käyttö polttoaineessa vähentää hiilidioksidipäästöjä.
Futura 98 -biobensiinin lanseeraus Suomen markkinoilla tukee Neste Oilin strategiaa, jonka mukaan se keskittyy korkealaatuisiin puhtaamman liikenteen öljytuotteisiin. Yhtiö toteuttaa tätä strategiaa määrätietoisesti monella tapaa muun muassa biopolttoaineiden kehittämisessä.
Neste-asemilla myytiin biobensiiniä kokeiluluonteisesti vuosina 2002-2004. Kokeilulla varmistettiin biobensiinin soveltuvuus Suomen olosuhteisiin.
Futura 98 -biobensiini on litrahinnaltaan muutamia senttejä kalliimpaa kuin tavallinen Futura 98 -bensiini. Syynä on tavallista bensiiniä kalliimmat raaka-aineet ja se, että valtio ei tue biobensiinin myyntiä verohelpotuksilla.
Lainaus käyttäjältä: Ari Simonen - huhtikuu 03, 2006, 22:00:17
Lieköhän tuo höyrylukkovaara miten todennäköinen edes teoreettisesti? Näillä nykyultrilla lennetään autobensalla ja ainakaan Ikaruksen käyttöohjekirja ei varoita höyrylukosta mitenkään. Ja ainakin meidän kerhon ultra on käynyt lentopinnalla 110....
Lainaus käyttäjältä: Risto Niemi - huhtikuu 03, 2006, 22:47:43
Kun EAA aikanaan ryhtyi ajamaan tuota STC :tä autobensan käytölle se suoritti runsaasti koelentoja eri koneilla ennen kuin se saatiin. Koneilla lennettiin runsaasti kokeita myös niiden palvelulakikorkeudella, esimerkiksi C182 :lla 6 415 m korkeudella. Yleensä noita STC :itä on saatu vain koneille, joilla ei kovin korkealle pääse. On tietenkin suhteellinen käsite paljonko on "korkealla", mutta niin on moni muukin asia.
Lainaa
Ultrilla eräs asiaa helpottava seikka lienee se, ettei niillä yleensä pääse kovin korkealle, mutta saattaa niissä olla monia muitakin ratkaisuja, jotka ovat eduksi, kun käytetään autobensaa.
Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - huhtikuu 03, 2006, 22:45:26
On sitten toinen juttu jos koneessa on ruiskumoottori, alataso, tankit siivissä ja imupummpuihin perustuva polttoaineen siirto, lennetään korkealla pinnoilla tai korkealla olevilta kentiltä lämpimässä ilmassa. En edes lähtisi miettimään muun kuin lentobensiinin käyttöä näissä olosuhteissa.
Lainaus käyttäjältä: Karoliina Salminen - huhtikuu 04, 2006, 14:11:14
Mielenkiintoista: Mitenkähän tuo testattaisiin Rutan-derived canardeilla kun lakikorkeus on väittämän mukaan ylempänä kuin VFR-lentojen maksimikorkeus?
Saakos sinne yli FL200:lle luvan mennä tekemään koelentoa? Muutenkin tuo korkeusraja FL200 on kiintoisa siksi että kiinnostaa että voiko sen
ylittää tehdäkseen koelennon lakikorkeuden määrittämiseksi jollakin erikoisluvalla tms.?
Lainaus käyttäjältä: Risto Niemi - huhtikuu 03, 2006, 14:39:45
Hei Tero
Kuten itsekin totesit on tuon alkoholeja sisältävän Futura 98:n jakelu tarkoitus alkaa 10.04.2006 alkaen, ei siis ole jakelussa vielä.
Nähtäväksi jää jätetäänkö ilman merkittävää alkoholien sisätöä omaava 98E saataville tuon edellä mainitun rinnalle ja jos niin mille asemille.
Neste minulle aiemmin lupasi toimittaa infoa asian suhteen, muttei ainakaan vielä ole toimittanut.
Nesteen verkkosivujen tuoteselosteessa on edelleen Futura 98:n tuotetiedote, jossa kerrotaan, ettei sen valmistukseen ole käytetty alkoholeja.
Sivuilla on jo myös tuotetiedote Futura 98B (olisiko mahdollisesti tuon alkoholillisen, siitä kun vielä toistaiseksi puuttuu sisältö kokonaan, eli on vain pelkkä otsikko).
Kuullostellaan ja ihmetellään. Luulisi ainakin joidenkin jakeluasemien kiinnostuvan hallvemmasta polttoaineesta, eli tuosta Futura 98:sta, jonka valmistukseen ei ole käytetty alkoholeja:
Terv.
Risto Niemi
Lainaus käyttäjältä: Hanu - toukokuu 09, 2006, 11:39:37
Kotikentälläni lekobensa maksaa tällä hetkellä 1,76 e/l , joten kaikkia vaihtoehtoja tässä
pitää miettiä, niin kauan kuin Lycomingissa on vielä tiimaa jäljellä.
Lainaus käyttäjältä: Hanu - toukokuu 09, 2006, 11:39:37
Onko tästä asiasta olemassa virallista tutkimustietoa,
miten lyijytön E-autobensiini käyttäytyy perinteisen lentokonemoottorin kanssa?
T:HaNu
Lainaus käyttäjältä: Risto Niemi - toukokuu 08, 2006, 15:58:23
Lainaa
Lainaus käyttäjältä: P.Lehtinen - toukokuu 09, 2006, 17:56:34
Limbachilta tullut tuore tieto "viinabensan" käytöstä Limbachin valmistamissa moottoreissa:
Lainaus käyttäjältä: Juho - toukokuu 09, 2006, 19:38:35Lainaus käyttäjältä: Risto Niemi - toukokuu 08, 2006, 15:58:23
Tässäpä tuota yllä olevassa viestissäni Nesteeltä kaipaamaani luvattua infoa nyt sitten on.
Sain sähköpostitse seuraavan viestin, jossa oli kolme PDF-liitettä:
Lähettäjä. Honkanen Markku
Lähetysaika: 5. toukokuuta 2006 klo 15:48
Vastaanottaja: Risto Niemi
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tällä hetkellä etanolia ei käytetä 98 oktaanisessa bensiinissä muualla Suomessa kuin oheisella listalla mainuituissa kunnissa. Emme kuitenkaan enää takaa etteikö etanolipitoista bensiiniä voisi muissakin kunnissa olla.Lainaa
Etanolia ei käytetä muualla, mutta emme takaa, etteikö muualla myös käytettäsi.....Mitä tässä on oikein yritetty sanoa??
Lainaus käyttäjältä: rami - toukokuu 20, 2006, 21:16:47
Miten on kuka tarvii autobensa luvat experimenttaali koneista osa kulkee luontojaan autobensalla mutta entäs ne uudelleen rakennetut / muuten muutetut esim vanhat koneet, joissa on Lycoming tai kontti, ja joihin on joku saanut autobensa luvankin onko näihinkin haettava lupa vai saako käyttää omaa harkintaa.
Lainaus käyttäjältä: Lauri - kesäkuu 12, 2006, 22:45:00
Käynyt autopensalla 7500 jalassa, eikä mitään ongelmia. Ikaruksellakin tuttu kävi muistaakseni 4 kilometrissä testaamassa.
Pitääpä testata mihin asti tehot koneessa riittää ja autopensa käytössä, taitaa tehot loppua ennen kuin polttoaine tökkii.
Onhan ne Jenkeissäkin käynyt testaamassa 23 000 jalassa.
Lainaus käyttäjältä: Jari Lanteri - kesäkuu 12, 2006, 16:05:56
Noin puolen kilsan
korkeudessa ollaan jo alle 90 kPa:n paineissa. Jopa ultralla ja mopullakin
pääsee noille lentopinnoille. Ongelmallisimpia koneita
polttoainejärjestelmiltään ovat varmasti mm. Grobit ja EutoStarit ja nimen
omaan täysillä nousutehoilla nokka pystyssä (=imukorkeus maksimissaan).
Huoltoasemalta tankatessa näin kesän korvalla ei voi olla varma saako sieltä
talvi vai kesälaatua. Kyllä ainakin näin kesähelteillä (+25 C tätä
kirjoitettaessa) saapi olla huolissaan jos on tankannut talvilaatua.
Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - kesäkuu 13, 2006, 08:36:29
Autopolttoaineen käytössä on niin monta muuttujaa ettei "testisi" ja "muistikuvasi" oikein vakuuta vanhaa skeptikkoa kokeiden todistusarvosta.
Pitäisi tietää enemmän olosuhteista, lämpötiloista, polttoaineesta, lentokoneen käytöstä, pa-järjestelmästä jne. jotta korkealla käväisyä voitaisiin kutsua "testiksi". ;-)
Lainaus käyttäjältä: Karoliina Salminen - kesäkuu 14, 2006, 12:51:30Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - kesäkuu 13, 2006, 08:36:29
Autopolttoaineen käytössä on niin monta muuttujaa ettei "testisi" ja "muistikuvasi" oikein vakuuta vanhaa skeptikkoa kokeiden todistusarvosta.
Pitäisi tietää enemmän olosuhteista, lämpötiloista, polttoaineesta, lentokoneen käytöstä, pa-järjestelmästä jne. jotta korkealla käväisyä voitaisiin kutsua "testiksi". ;-)
Meillä on kuva lämpömittarista koneessa korkeudella 9300 jalkaa. Mittari näytti ulkolämpötilaksi -10.1 Celciusta. Maan tasalla lämpötila oli loppukeväinen hellepäivä, luokkaa 18...+20 astetta.
Ajankohta oli 2005 toukokuu muistikuvan mukaan. Polttoainelaatu SEO 95E tankattu Malmin automaatilta. Moottori Rotax 912UL. Ei ongelmia silloin eikä ole ollut kertaakaan sen jälkeenkään kun ollaan korkealla käyty tai pinnoilla matkaa ajettu.
Lainaus käyttäjältä: Nuutti - maaliskuu 21, 2006, 18:39:51
Tuon mukaan alkoholia tulee olla korkeintaan 1% ja huomautetaan erikseen, että speksit sallivat isomman alkoholimäärän autobensassa.
Lainaus käyttäjältä: Aki Suokas - kesäkuu 26, 2006, 21:08:49Lainaus käyttäjältä: Nuutti - maaliskuu 21, 2006, 18:39:51
Tuon mukaan alkoholia tulee olla korkeintaan 1% ja huomautetaan erikseen, että speksit sallivat isomman alkoholimäärän autobensassa.
Shell V-power bensan esitteessä (http://www.shell.com/static/fi-fi/downloads/tt/v_power.pdf) on etanolin maksimimääräksi annettu 0,5%.
Lainaus käyttäjältä: Jani Hintikka - elokuu 22, 2006, 15:13:45
Kertokaapas tietäjät tietämättömälle, että miksi ylipäätään etanolin osuutta polttoaineessa on rajoitettu ilmailukäytössä? Maallikkona tulee mieleen vain oikeastaan tiivisteiden ja letkujen kestävyys...
Mitä etua etanolin lisäämisellä saadaan (muuta kuin halvennettua tuotantokustannuksia)?
Lainaus käyttäjältä: Risto Niemi - elokuu 22, 2006, 15:24:03
Et nyt viitsisi ensin vaikkapa lukea tämän keskustelujuonteen päästä päähän ennen kuin kysyt.
Lainaus käyttäjältä: Jani Hintikka - elokuu 22, 2006, 15:13:45
Kertokaapas tietäjät tietämättömälle, että miksi ylipäätään etanolin osuutta polttoaineessa on rajoitettu ilmailukäytössä? Maallikkona tulee mieleen vain oikeastaan tiivisteiden ja letkujen kestävyys...
Mitä etua etanolin lisäämisellä saadaan (muuta kuin halvennettua tuotantokustannuksia)?
Lainaus käyttäjältä: pimattil - elokuu 23, 2006, 08:34:07
Rönsyillään hieman lisää, mutta tähtäimenä on kuitenkin oikea asia. Eli pystyisikö polttoaineen joukosta sitten poistamaan "helposti" etanolin? Eli ostaisi normaalia biopolttoainetta ja poistaisi siitä joukosta etanolin. Jatkossa kun ei ole mitään takuita siitä, etteikö vaikka kaikki autopolttoaineet tulisi sisältämään etanolia ja määrätkin voivat nousta.
Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - elokuu 23, 2006, 09:00:22Lainaus käyttäjältä: pimattil - elokuu 23, 2006, 08:34:07Siinä on vain se vika että jäljelle jäävän polttoaineen ominaisuuksia ei tiedä kukaan, koska alkoholilla mm. nostetaan myös polttoaineen oktaanilukua.
Eli pystyisikö polttoaineen joukosta sitten poistamaan "helposti" etanolin?
Lainaus käyttäjältä: Arto - elokuu 23, 2006, 15:51:22
Kuten tarkkaavaiset Ilmailun lukijat muistavat, ovat Brasilialaiset saaneet tyyppihyväksynnän etanolilla käyvälle lannoituskoneelle. Olisi oikeastaan mielenkiintoista tietää minkälaisia poikkeavia ratkaisuja pa-järjestelmässä ym. on perinteisellä lekobensalla käyviin moottoreihin nähden. Tietäisikö kukaan?
Arto
Lainaus käyttäjältä: NEW PERSPECTIVES FOR BIOFUELS IN AVIATION Zbigniew T. Pągowski
3. The first ethanol fuelled transatlantic flight
The first transatlantic flight on ethanol fuel was prepared on very well known Lycoming 360. According fuel characteristics (see table below) i.e. high octane, high oxygen ethanol burns more completely end clean without detonation, low RVP have less tendency to vapor lock. Ethanol replaces in gasoline those chemicals, which are listed as carcinogenic hydrocarbons (mainly benzene and ETBE). Emissions of hydrocarbons are less then 50%. Emission of carbon monoxide decreases 40%; increase emission NOx up to 19%. On the margin emission of aircraft engine in USA and Europe (apart from Sweden and Swiss) is non-regulated. Simple modification of fuel system to allow more fuel flow was needed. The drawback was slight reduction in range to max 20% depending from compression ratio.
Parameter AVGAS Ethanol Specific gravity .69 -.79 .789 Lower Caloric Value MJ/kg 44.2 27.2 Motor Octane 100 112 Stoich. A/F 14.7 9.0 Reid Vapor Pressure Kpa 38-48 16 Latent heat, MJ/kg 34-.35 .92 % oxygen m/m 0.0 34.7
In Lycoming HIO-360 compression ratio was raised from 7.5 to 10.5 by reducing of the deck height and installing new high compression pistons. The cylinders walls were chrome plated.
In fuel system according reaction of ethanol on certain Al alloys short fuels lines were modified. There was only a short fuel line, which was allodized. The rest of the fuel lines from buna-N rubber as inner core were compatible with ethanol like wing fuel tanks made from fiberglass. Compatibility with ethanol of all material were tested. New digital fuel meter was installed. Preliminary tests were conducted with good results. The flight across Atlantic is very precisely described and no problem related to fuel is confirmed. Considering price of fuel in USA for ethanol transatlantic flight cost is 160 USD- if avgas would have been used it increase up to 230 USD!
Lainaus käyttäjältä: NEW PERSPECTIVES FOR BIOFUELS IN AVIATION Zbigniew T. Pągowski
3. The first ethanol fuelled transatlantic flight
The first transatlantic flight on ethanol fuel was prepared on very well known Lycoming 360. According fuel characteristics (see table below) i.e. high octane, high oxygen ethanol burns more completely end clean without detonation, low RVP have less tendency to vapor lock. Ethanol replaces in gasoline those chemicals, which are listed as carcinogenic hydrocarbons (mainly benzene and ETBE). Emissions of hydrocarbons are less then 50%. Emission of carbon monoxide decreases 40%; increase emission NOx up to 19%. On the margin emission of aircraft engine in USA and Europe (apart from Sweden and Swiss) is non-regulated. Simple modification of fuel system to allow more fuel flow was needed. The drawback was slight reduction in range to max 20% depending from compression ratio.
Parameter AVGAS Ethanol Specific gravity .69 -.79 .789 Lower Caloric Value MJ/kg 44.2 27.2 Motor Octane 100 112 Stoich. A/F 14.7 9.0 Reid Vapor Pressure Kpa 38-48 16 Latent heat, MJ/kg 34-.35 .92 % oxygen m/m 0.0 34.7
In Lycoming HIO-360 compression ratio was raised from 7.5 to 10.5 by reducing of the deck height and installing new high compression pistons. The cylinders walls were chrome plated.
In fuel system according reaction of ethanol on certain Al alloys short fuels lines were modified. There was only a short fuel line, which was allodized. The rest of the fuel lines from buna-N rubber as inner core were compatible with ethanol like wing fuel tanks made from fiberglass. Compatibility with ethanol of all material were tested. New digital fuel meter was installed. Preliminary tests were conducted with good results. The flight across Atlantic is very precisely described and no problem related to fuel is confirmed. Considering price of fuel in USA for ethanol transatlantic flight cost is 160 USD- if avgas would have been used it increase up to 230 USD!
Lainaus käyttäjältä: Lauri - joulukuu 11, 2006, 22:27:31
Tuskin EU antaa periksi niin pienille, kuin harrastelentäjät kun isommillakin tökkii..
Lainaus käyttäjältä: Nuutti - joulukuu 11, 2006, 22:48:55Lainaus käyttäjältä: Lauri - joulukuu 11, 2006, 22:27:31
Tuskin EU antaa periksi niin pienille, kuin harrastelentäjät kun isommillakin tökkii..
Ranskan, Portugalin, Maltan, Iso-Britannian ja Ruotsin hakemukset on jo komission toimesta tutkittu ja tulos oli sama kuin veneilijöillä (lähde (http://eur-lex.europa.eu/Notice.do?val=436697:cs&lang=fi&list=436697:cs,&pos=1&page=1&nbl=1&pgs=10&hwords)). Suomen hakemus on vielä käsittelyssä, joten lopullista ratkaisua asiaan saanemme odottaa vielä hetken.
-Tero-
Lainaus käyttäjältä: Armin Züger - joulukuu 12, 2006, 04:26:46
'private pleasure flights'
Lainaa
Private pleasure-flying is defined as "the use of an aircraft by its owner or the natural or legal person who enjoys its use either through hire or through any other means, for other than commercial purposes and in particular other than for the carriage of passengers or goods or for the supply of services for consideration or for the purposes of public authorities.
Lainaus käyttäjältä: Nuutti - joulukuu 11, 2006, 22:48:55Lainaus käyttäjältä: Lauri - joulukuu 11, 2006, 22:27:31
Tuskin EU antaa periksi niin pienille, kuin harrastelentäjät kun isommillakin tökkii..
Ranskan, Portugalin, Maltan, Iso-Britannian ja Ruotsin hakemukset on jo komission toimesta tutkittu ja tulos oli sama kuin veneilijöillä (lähde (http://eur-lex.europa.eu/Notice.do?val=436697:cs&lang=fi&list=436697:cs,&pos=1&page=1&nbl=1&pgs=10&hwords)). Suomen hakemus on vielä käsittelyssä, joten lopullista ratkaisua asiaan saanemme odottaa vielä hetken.
-Tero-